Hej,

Ny här och tittat lite men känner mig för korkad för att förstå.

Vi ska försöka renovera tvättstugan och då dra fram el till tvättmaskin o torktumlare, kan jag då:

Fråga 1.
Dra fram;
1. Brun (L2)
1. Svart (L3)
1. Blå
1. Jord

På 1.5 kvmm eller ska jag gå upp till 2.5 kvmm? Säkringarna är 10:surprised:r.

Tänker lägga faserna på 2 olika tomma säkringar i vårt gamla proppskåp (rad 2 och 3) tills nytt ska installeras.

Fråga 2.
Sätta dosan under bänkskivan bakom tvättmaskin och torktumlare eller måste jag sätta dosan i skåpet under diskbänken?


Tacksam för svar.

Mvh
Jensen
 
  • 3D-renderad tvättstuga med skåp, bänk, handfat, tvättmaskin, torktumlare och dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
1. Det kan vara lika bra att dra fram 3 faser så kan det bli ett vägguttag för strykjärn eller något annat nu eller i framtiden.
1,5 räcker så vitt jag vet till 10 A.

2. Vilket som, det finns inga krav på var uttagen ska vara i förhållande till maskinerna.
 
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
Mickael Jensen och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
1. Det kan vara lika bra att dra fram 3 faser så kan det bli ett vägguttag för strykjärn eller något annat nu eller i framtiden.
1,5 räcker så vitt jag vet till 10 A.

2. Vilket som, det finns inga krav på var uttagen ska vara i förhållande till maskinerna.
Hej,
Tack för feedback. Det gamla tvättmaskins uttaget kommer hamna i högskåpet, så tänkte att jag kan använda det till bänkbelysning o ev kanske ett uttag i högskåpet gör att ladda damsugare mm.

Dumt?

Blir nog att sätta det bakom maskinerna, annars måste jag borta genom reglarna i väggen o det blir kanske lite väl stor operation nu behöver jag ”bara” gå ner bakom spånskivan till nya dosan.

Tänkte sätta upp 6 mm renoveringsgips o sen kakel på det.

Mvh
Jensen
 
Demmpa Demmpa skrev:
1)
Det räcker med 1,5 mm². Se till att säkringarna är över/under varandra (i samma kolimn), om befintliga lediga säkringsplatser är i olika kolumner, flytta om.

2)
Jag hade satt kopplingsdosan samt två enkeluttag bredvid maskinerna.
En tvättmaskin kan väga uppåt 100 kg och en torktumlare uppåt 60 kg.

[länk]

[länk]
Hej,

Tack för bra och tydligt svar! Uppskattas verkligen och jag fattar nu vad jag ska göra.

Sladdarna e klippta på maskinerna, men kanske är enklast o göra det för framtida bruk? Får fundera lite på det.

dum fråga:
Hur kommer det sig att man kan ha en nolla till två faser om dom ligger på olika fasskenor i proppskåpet?

Verkar svårt att förstå för en novis 😂

Mvh
Jensen
 
BirgitS
M Mickael Jensen skrev:
Hej,
Tack för feedback. Det gamla tvättmaskins uttaget kommer hamna i högskåpet, så tänkte att jag kan använda det till bänkbelysning o ev kanske ett uttag i högskåpet gör att ladda damsugare mm.

Dumt?

Blir nog att sätta det bakom maskinerna, annars måste jag borta genom reglarna i väggen o det blir kanske lite väl stor operation nu behöver jag ”bara” gå ner bakom spånskivan till nya dosan.

Tänkte sätta upp 6 mm renoveringsgips o sen kakel på det.

Mvh
Jensen
Låter inte dumt alls.

Jag har lite svårt att förstå vad spånskiva syftar på, men det kan vara väl trångt bakom maskinerna för utanpåliggande uttag.
 
  • Gilla
Mickael Jensen
  • Laddar…
M Mickael Jensen skrev:
dum fråga:
Hur kommer det sig att man kan ha en nolla till två faser om dom ligger på olika fasskenor i proppskåpet?

Verkar svårt att förstå för en novis 😂
De tre faserna ligger förskjutna 120⁰ från varandra.

Läs mer i Bo Siltbergs artikelserie,
https://www.byggahus.se/el/svenska-elsystemet
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
dum fråga:
Hur kommer det sig att man kan ha en nolla till två faser om dom ligger på olika fasskenor i proppskåpet?
Faserna är förskjutna i tid mellan varandra 1/3 generator varv. Se bilden med den roterande magneten nedan.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Trefassystem
 
  • Gilla
Mickael Jensen
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Låter inte dumt alls.

Jag har lite svårt att förstå vad spånskiva syftar på, men det kan vara väl trångt bakom maskinerna för utanpåliggande uttag.
Förlåt, var otydlig.
Uttaget sitter nu typ 1600 ÖG.
Så tänker att jag gör hål för en dosa i spånskivan som e väggen längre ner o sen plockar bort den gamla dosan o sen går ner med en flexslang från det gamla VP-röret.

Så tänkte jag. Ok hoppas jag 🤗
 
A avh67f skrev:
Faserna är förskjutna i tid mellan varandra 1/3 generator varv. Se bilden med den roterande magneten nedan.

[länk]
Så om jag ”fattar det rätt”.

Generatorn snurrar ett varv, då ges det ström till tre faser. O så fortsätter det så ”hela tiden”

Så i man kan säga att L1-L3 får spänning/ström vid olika tillfälle och aldrig samtidigt? Vilket gör att man kan ha en nolla, då den aldrig blir belastad samtidigt på alla 3?

Förstår jag det rätt? Väldigt förenklat då alltså.

Mvh
Jensen
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
De tre faserna ligger förskjutna 120⁰ från varandra.

Läs mer i Bo Siltbergs artikelserie,
[länk]
Så om jag ”fattar det rätt”.

Generatorn snurrar ett varv, då ges det ström till tre faser. O så fortsätter det så ”hela tiden”

Så i man kan säga att L1-L3 får spänning/ström vid olika tillfälle och aldrig samtidigt? Vilket gör att man kan ha en nolla, då den aldrig blir belastad samtidigt på alla 3?

Förstår jag det rätt? Väldigt förenklat då alltså.

Mvh
Jensen
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Helt riktigt. Och ibland behövs inte ens nollan. Om det är helt jämna strömmar på alla faser. En 3fas-motor är ett bra exempel.
 
  • Gilla
Mickael Jensen
  • Laddar…
Jag vill bara göra en liten varning.
Detta med en nolla till 3 faser är som beskrivet helt korrekt.
Men om du skulle mata dina uttag med separata proppar från samma fasskena skulle nollan bli överbelastad.
 
  • Gilla
Mickael Jensen
  • Laddar…
J Jonas928 skrev:
Jag vill bara göra en liten varning.
Detta med en nolla till 3 faser är som beskrivet helt korrekt.
Men om du skulle mata dina uttag med separata proppar från samma fasskena skulle nollan bli överbelastad.
Tack!
Så om jag ska säkerställa att faserna ligger rätt i proppskåpet så ska det vara 400 volt mellan faserna om dom ligger ”rätt” och 0 volt om dom ligger på samma fasskena i skåpet ”fel”?

Mvh
Jensen
 
Ja, 400V mellan faserna, 0V samma fas.
 
  • Gilla
Mickael Jensen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.