Vi upptäckte vattensork invasion första året i huset. Vi flyttade in i november och upptäckte dem på våren, så kan ha varit så att de bott där under en längre tid och förra ägaren inte brydde sig.
När vi upptäckte dem så hade de tagit över alla rabatter och stor del av vår häck. Så kanske 200-300m2. Betydligt mindre än TS.

Kriget pågick i några veckor. Började med att jag satte ut biltemas råttfälla vid ingångarna, eller i änden på en uppgrävd gång. Mycket effektivt, plockade alla utom en på det viset. Man får flytta runt fällorna allt eftersom de blir färre och deras värld blir mindre. Jag grävde även upp och packade igen deras gångar allt eftersom.

Men, den sista vägrade gå i fällan, den puttade bara för gången med bord när jag satte en fälla. Så det slutade med att jag bara följde gångarna och satte igen dem allt eftersom. Gångarna är hyfaäsat ytliga, 10-30cm under jord, så det var hyfsat lätt.

Slutstriden skedde i vår kompost dit alla gångar ledde, började gräva ur komposten och efter några minuter kom en skräckslagen sork utspringandes. En snabb sving med spaden och slaget var över.

Detta var ganska exakt fem år sedan, och vi har endast haft påhälsning av möss sedan dess. Framförallt på hösten när åkrarna slås. Samma strategi där, ut med fällor om de ger sig på rabatterna, och gräv igen gångarna. Gräver man inte igen gångarna så blir det mycket enklare för nästa mus, sork, jordgetingar, etc att flytta in, halva jobbet är ju gjort.

Angående sorkår som någon skrev om tidigare, om jag har förstått det rätt så hänger det ihop med växtrikets årscykler (masting på engelska, vet inte om det finns en svensk term). Vissa år producerar vissa typer av träd signifikant mycket mer förer och nötter. Det gör att djur som lever på dem, t.ex. ekorrar, möss, sorkar får ett uppsving i populationen eftersom de har överskott på mat. Året efter är det överpopulation och svält. Ganska fascinerande, men en strategi för träd att fortplanta sig. Kolla t.ex.
eller https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mast_(botany). Kan även rekommendera läsning om periodiska cicadas som svärmar i årscykler som faller in med primtal, av exakt samma anledning https://en.m.wikipedia.org/wiki/Periodical_cicadas.

Naturen är fascinerande!
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
D
Vad är detta för djurspillning?

Blir lite nojig av min totalförstörda trädgård.

Är utomhus och jag gissar rådjur men hoppas bara det inte är råtta?
 
  • En stor djurspillning på torra grässtrån misstänkt vara från rådjur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Självgående gräsklippare uppskattas inte av sork
 
Flippade ur för ett antal år sedan när vattensork började härja på tomten. Tog fram gasoltuben och fyllde gångarna med hjälp av slang. Blev dock aningens besviken när det inte blev någon större väsen när jag tände på. Det brann måttligt i det lägre liggande hålet (fyllde från hål högre upp i lutande tomt). Trampade då till hålen och fyllde på nytt gångarna med gasol. Efter det har det inte varit en endaste sorkusling i gräsmattan.
 
  • Gilla
din granne
  • Laddar…
Kieferle W2 sorkfälla som laddas med slaktpatron gul (9x17R) fungerar mycket bra. Man ska se det som en mina och behandla den som sådan under aptering, skydd och kontroll. Ansiktsvisir och hörselskydd obligatorisk skyddsutrustning, samt eftertanke och varsamhet när minorna hanteras.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
K Kustvägen skrev:
Självgående gräsklippare uppskattas inte av sork
Min erfarenhet av detta är att sork/mullvadar inte passerar begränsningskabeln.
När vi köpte vårt hus hade de tidigare ägarna i många år kämpat mot sork/mullvadar med många av metoderna som nämns i tråden. Efter ett år i huset och fortsatt problem med odjuren så köpte vi en Automower och problemet försvann. Dock finns det ibland högar precis vid gränskabeln, och ibland när klipparen varit avstängd så kommer det högar i gräsmattan.
Har laddstationen och begränsningskabeln inkopplad året om och har 99% sork/mullvadsfritt i trädgården, sista %:en får katten Findus fixa.
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
A A.Barman skrev:
Min erfarenhet av detta är att sork/mullvadar inte passerar begränsningskabeln.
När vi köpte vårt hus hade de tidigare ägarna i många år kämpat mot sork/mullvadar med många av metoderna som nämns i tråden. Efter ett år i huset och fortsatt problem med odjuren så köpte vi en Automower och problemet försvann. Dock finns det ibland högar precis vid gränskabeln, och ibland när klipparen varit avstängd så kommer det högar i gräsmattan.
Har laddstationen och begränsningskabeln inkopplad året om och har 99% sork/mullvadsfritt i trädgården, sista %:en får katten Findus fixa.
Funderar på att lägga begränsningskabel runt en demolerad rabatt.
 
D
Har satt ut fällor och fångat.

Men detta är ju en näbbmus och inte en sork, kan det vara näbbmöss som gör hål i min trädgård?

Ska tillägga att jag sätter fällor vid hålen och lägger över en hink eller tunnel så den måste kommit från hålet.
 
  • En näbbmus fångad i en musfälla, möjlig orsak till hål i trädgården.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon stackars liten näbbmus kan inte orsaka någon nämnvärd skada såvitt jag vet. Sök vidare.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.