Rickard.
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Tror du Ahlsell ger sina största kunder dåliga avtal?
Nej men jag tror inte det du skrev i #307 stämmer heller.
Har du något konkret exempel på produkt kan jag prisjämföra mot våra priser på Ahlsell trotts att vi inte är i närheten av största kunder 😉
 
Rickard. Rickard. skrev:
Nej men jag tror inte det du skrev i #307 stämmer heller.
Har du något konkret exempel på produkt kan jag prisjämföra mot våra priser på Ahlsell trotts att vi inte är i närheten av största kunder 😉
Ahlsell har i alla fall varit mycket framgångsrika för du är inte bara nöjd kund utan tror också du har bäst avtal. Man måste ändå ge dom att de kan sin grej 🤔😬
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ahlsell har i alla fall varit mycket framgångsrika för du är inte bara nöjd kund utan tror också du har bäst avtal. Man måste ändå ge dom att de kan sin grej 🤔😬
Herregud vad du svamlar. Lägg upp ett exempel vad du ger på Ahlsell mot vad det kostar på Elbutik.

Får inte länken att funka men på Elbutik kostar Schneider Exxact vägguttag (1820286) på kampanj 128 kr och vi ger med moms 93 kr på Ahlsell
 
Mikael_L
Rickard. Rickard. skrev:
Nej men jag tror inte det du skrev i #307 stämmer heller.
Har du något konkret exempel på produkt kan jag prisjämföra mot våra priser på Ahlsell trotts att vi inte är i närheten av största kunder 😉
Kolla t.ex 1821437
https://www.elbutik.se/product.html/renova-vagguttag-2-vags-bp
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
C
B Bengt Henrik skrev:
Får inte länken att funka men på Elbutik kostar Schneider Exxact vägguttag (1820286) på kampanj 128 kr och vi ger med moms 93 kr på Ahlsell
186 kr (ink moms) för mig med grundrabatt, och det är väl ändå det vi talar om om man enbart handlar för privat bruk. Så man tjänar i det fallet inget ekonomiskt på att handla på Ahlsell iallafall. Och skall jag vara ärlig är inte utbudet inom elinstallation i de mindre butikerna direkt bättre än de större byggladorna heller. Bättre med VVS där sortimentet är rätt skralt inom den vanliga bygghandeln.

För den som undrar så var 40% av svenska Ahlsells försäljning 2018 (sista året Ahlsell var ett publikt bolag) till små och medelstora kunder. Gissningsvis en stor del av denna över disk. Så jag tror inte heller man skall underskatta detaljhandelns andel av verksamheten, i den mån det spelar någon roll i sammanhanget.
Vissa här får det ju att låta som om det vore någon helt obetydligt sidoverksamhet.
 
Redigerat:
Mikael_L
Rickard. Rickard. skrev:
Nej men jag tror inte det du skrev i #307 stämmer heller.
Har du något konkret exempel på produkt kan jag prisjämföra mot våra priser på Ahlsell trotts att vi inte är i närheten av största kunder 😉
Kolla t.ex 1821437
https://www.elbutik.se/product.html/renova-vagguttag-2-vags-bp
B Bengt Henrik skrev:
Herregud vad du svamlar. Lägg upp ett exempel vad du ger på Ahlsell mot vad det kostar på Elbutik.

Får inte länken att funka men på Elbutik kostar Schneider Exxact vägguttag (1820286) på kampanj 128 kr och vi ger med moms 93 kr på Ahlsell
Oops.
Jag får ge 149,76 +moms på Elektroskandia.
 
Rickard.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kolla t.ex 1821437
[länk]
Hittar inte den alls på ahlsells i inköpen men den finns billigare på rexel och elektroskandia dock nästan 100% dyrare på dahl vilket får mig att undra varför dom tycker dom ska sälja denna :thinking:.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Hittar inte den alls på ahlsells i inköpen men den finns billigare på rexel och elektroskandia dock nästan 100% dyrare på dahl vilket får mig att undra varför dom tycker dom ska sälja denna :thinking:.
Så när exemplet inte stämde med din uppfattning är det nåt annat som är fel.... Jo det verkar som att det finns väldigt givande diskussion att få här... Du får ursäkta att jag passar den här gången...
 
Rickard.
Jag kan inte jämföra produkter som jag inte hittar men jag jämförde två andra renova produkter och ahlsell är helt klart lite dyrare än elbutik på renova i alla fall.
Prisskillnaden mot andra elgrossister är väldigt stor då det fortfarande går att köpa klart billigare än elbutik vilket förvånar mig. Är det här genomgående för sortimentet så lägger jag mig helt platt och tar på mig dumstruten!

Hur ahlsell kan vara 40-50kr dyrare på en 100-200kr elartikel än grossist-konkurrenterna förstår jag inte och får mig att undra varför man i så fall överhuvudtaget skulle köpa därifrån.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
Rickard. Rickard. skrev:
förstår jag inte och får mig att undra varför man i så fall överhuvudtaget skulle köpa därifrån.
Well, det enkla svaret på frågan är kanske att de flesta som handlar i butikerna inte betalar själva i slutänden. Dvs. det är inte en särskilt priskänslig marknad. Det som gör det svårt att jämföra "grossisterna" sinsemellan är att du inte vet om du ligger på exakt samma nivå på deras respektive rabattskala. Sen, ute i landet handlar ju också om vilka alternativ som finns på orten.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Så när exemplet inte stämde med din uppfattning är det nåt annat som är fel.... Jo det verkar som att det finns väldigt givande diskussion att få här... Du får ursäkta att jag passar den här gången...
Väntar fortfarande på att du ska lägga upp exempel från Ahlsell eftersom du tydligen visste om vilka dåliga avtal majoriteten av kunderna hos Ahlsell har.
 
B Bengt Henrik skrev:
Väntar fortfarande på att du ska lägga upp exempel från Ahlsell eftersom du tydligen visste om vilka dåliga avtal majoriteten av kunderna hos Ahlsell har.
Vadå dåliga avtal? Jag har sagt att Elbutik och liknande återförsäljare på nätet ofta har samma pris eller bättre. Något annat har jag inte påstått.🤔
 
Rickard.
C cpalm skrev:
Well, det enkla svaret på frågan är kanske att de flesta som handlar i butikerna inte betalar själva i slutänden. Dvs. det är inte en särskilt priskänslig marknad. Det som gör det svårt att jämföra "grossisterna" sinsemellan är att du inte vet om du ligger på exakt samma nivå på deras respektive rabattskala. Sen, ute i landet handlar ju också om vilka alternativ som finns på orten.
Så kanske det är, eller så satsar inte ahlsells lika hårt på elektriker som jag trodde.
Många företag använder inköpsprogram som gör det väldigt enkelt att jämföra priser från en mängd grossister och jag skulle gissa att en ganska stor del av den totala försäljningen går den vägen men kanske inte just på renova vilket dom kanske försöker utnyttja 😉
 
Mikael_L
Att JAG valde renova är för att det är en serie som jag upptäckt att jag själv har galet dåliga priser på.
Jag upptäckte däremot nu att skillnaden hade minskat (och jag tror att det har blivit dyrare på elbutik).

Men mitt rabattbrev har varit så dåligt på just Renova att jag berättat för kunder och sagt att de gärna för köpa sakerna själva, vilket en del har gjort.

Men det kliar lite att du Rickard bara pröjsar hälften vad jag gör för ett standard EXXACT -uttag.

Kan jag köpa via er ifall jag får något större jobb med sådana?
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men det kliar lite att du Rickard bara pröjsar hälften vad jag gör för ett standard EXXACT -uttag.

Kan jag köpa via er ifall jag får något större jobb med sådana?
Jag tror du blandat in mig felaktigt då jag inte skrivit ut några exakta priser(eller har jag?!?) men kan jag erbjuda lite förhandlingshjälp för dig så gör jag det gärna, skicka bara ett pm.

Mer än så kan jag inte erbjuda.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.