Tycker ibland att jag inte får ihop hur förbrukning och eltillskott visas i de olika apparna. Den ena tillhör solpaneler och heter Fusion solar och min andre bild är från samma tillfälle idag (väldigt mulet ingen sol) från EON app. Förbrukningen är olika på Fusion och Eon vid samma tillfälle. Kanske någon kan förklara för mig varför det är så?
 
  • Graf över elanvändning i realtid med en topp på 539W och nuvarande förbrukning på 218W.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av en energihanteringsapp med solenergiproduktion, elförbrukning och miljöfördelar för hemmet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blev fel ordning på bilderna!
 
Attitudeswe
Mäter växelriktaren med strömkännare runt inkommande servis så är ju inte dom så nogranna. HAN porten som jag antar att EON nyttjar är mer exakt...
 
  • Gilla
Holypain
  • Laddar…
Maalox
Fusion Solar hämtar värdet från smarta mätaren var 5e minut som standard. Vet ej vilken uppdateringsfrekvens din elleverantör använder, men troligtvis är dom inte helt synkade.

Där har du mina 2 ören på varför de skiljer sig åt.

Edit:

Och för att klargöra, dina 218w förbrukning på första bilden skall inte jämföras med Consumption utan Grid, vilket är det du köper netto efter produktion. Så 218w vs 370w
 
Redigerat:
  • Gilla
Holypain
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.