Hej!

Min frånluftsfläkt uppe på taket har slutat funka. Jag har plockat ner den och rengjort den och sen kopplat ihop med med kondensatorn och testat den direkt i ett 230-uttag och då snurrar den jättefint så själva fläkten är det inget fel på och det verkar ju som kondensatorn också är ok. Jag har dock ändå beställt hem en ny kondensator bara för att.

Nu till min fråga. Som ni ser på bilden så sitter det en konstig pryl som jag har ringat in. Den går med två vita kablar till kopplingsplinten. Inkommande nollan går sen via den innan den går till fläktmotorn och kondensatorn. Jag undrar om det finns någon som har en aning om vad det är för en grej, vad den har för funktion?

Fläkten är en EBM R4E180-AB01-11

Mvh
Micael
 
  • Elektrisk anslutningstavla med etiketterade kablar, rost, och spindelnät. Utomhus, slitet tillstånd, åldringstecken synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan det vara en fläkttransformator som är dold så man kan ställa in hastigheten på fläkten?
 
J Josth skrev:
Kan det vara en fläkttransformator som är dold så man kan ställa in hastigheten på fläkten?
Hur skulle det funka i så fall? Den ser dessutom lite liten ut för att va en transformator. Men jag vet ju inte som sagt, så det skulle kunna va möjligt.
 
klosp11
kanske en (termiskt)säkring? fungerar fläkten om man förbi koppla den?
 
klosp11 klosp11 skrev:
kanske en (termiskt)säkring? fungerar fläkten om man förbi koppla den?
Jag har inte satt tillbaka fläkten än och testat den på plats, men jag har ju som jag skrev kopplat in den ihop med kondensatorn direkt till ett 230 uttag och då funkade den bra, om än bara i full hastighet givetvis. Så jag tror att jag skulle kunna koppla förbi den, men den sitter ju där av någon anledning och det hade varit kul att veta varför.
 
Jo det är ett överhettningsskydd som återställs när strömmen bryts om den ej är trasig. Finns beskrivet i fläktens datablad
 
H Håbbe01 skrev:
Jo det är ett överhettningsskydd som återställs när strömmen bryts om den ej är trasig. Finns beskrivet i fläktens datablad
Jag tror inte det. Det du hänvisar till är följande: "Inbyggt termokontaktmotorskydd, återställs genom att bryta nätspänningen". Det är ett inbyggt skydd i själva fläkten. Den här komponenten på bilden sitter alldeles för långt ifrån fläkten för att kunna funka som ett överhettningsskydd, den sitter ju precis mot kanten på plåtlådan som huserar hela konstruktionen.
Fläkten sitter till höger i bilden, precis utanför bildkanten. Komponenten sitter ju till vänster och den plåten man ser längst till vänster i bilden är kanten på plåtlådan. En varm sommardag så skulle den ju lösa ut på den varma plåten som den sitter precis bredvid om det va ett överhettningsskydd.
Jag har dessutom ringt och pratat med ebmpapst och dom kände inte till vad det var för något heller.
 
J Joakim Abrahamsson skrev:
Brytare som stannar fläkt när man öppnar upp
Det skulle det absolut kunna vara. Reagerar på ljus då kanske?
 
Jag funderar nu på om det inte kan va en andra kondensator. Jag hittade kondensatorer till fläktar som ser ut som på bilden nedan. Tycker det är misstänkt likt en sådan, frågan är bara om storleken stämmer?

Den stora frågan som någon kan hjälpa mig med i så fall är om det går att koppla en kondensator på det viset?
Den "riktiga" kondensatorn sitter ju parallellt med nollan och den svarta kabeln till fläkten medan den här lilla, ifall det också skulle va en kondensator, sitter seriekopplad med nollkabeln, alltså nollan går igenom den. Kan en kondensator funka så?

Vit cylindrisk kondensator med två vita ledningar mot en grå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lägger även till ett "fint" kopplingsschema på hur det va kopplat. Kan den lilla komponenten va en kondensator?
Handritat kopplingsschema med en motor, potentiell kondensator och ledningar märkta N, PE, F.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om den ligger så där seriekopplad med matningen så är det ingen kondensator, utan det är troligen ett skydd av något slag. Om du ohmmäter den, vad får du för värde?
 
  • Gilla
Zekias och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om den ligger så där seriekopplad med matningen så är det ingen kondensator, utan det är troligen ett skydd av något slag. Om du ohmmäter den, vad får du för värde?
Ja det är nog så. Ska enligt folk jag pratat med som har likadan fläkt som jag finnas en brytare som bryter fläkten om man fäller upp fläkthuven. Jag har ju inte öppnat den så utan har skruvat av locket på huven. Jag antar att det på något sätt är en brytare, men vet inte hur den ska funka. Kan det va något som känner av vilken nivå den befinner sig i? Så om man fäller upp hela fläkt huven så kommer den i princip bli upp och nervänd mot hur den sitter nu.

Ska upp på taket igen och kolla och även skruva loss den där komponenten och mäta den. Återkommer med resultatet.
 
Idag va jag uppe och kopplade in fläkten och en ny kondensator och det funkar fortfarande inte, så nu lutar jag åt att det är min ett halvt år gamla tyristor (vilket givetvis är i den ända jag borde ha börjat egentligen), trodde dock inte att den skulle gå sönder så snabbt. Ska mäta på den när jag får tid.

Plockade också loss den lilla vit-gula komponenten och tog med mig den ner (byglade förbi den) och den innehåller någon form av vätska som flyttar sig om man lutar på den så det är garanterat så att den funkar som en brytare som känner av om man öppnar och lyfter på hela fläkthuven och då bryter den fläkten.
 
Visade sig att det sitter en säkring i varvtalsregulatorn och den hade gått. När jag bytte den så funkade allt igen. Så jag började verkligen i fel ände.

Men jag har ju i alla fall fått en ny kondensator och en rengjord fläkt så nåt gott kom det utav det hela.
Har ju även lärt mig vad den lilla komponenten antagligen är till för.

Så tack alla som svarade och försökte hjälpa till!
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.