P pmd skrev:
Försök hitta en invandrad entreprenör. De brukar vara billigare, duktigare och effektivare.
Vi har hittat rasisten i tråden

Generellt skulle jag säga att invandrarna är mycket skarpare entreprenörer än svenskar. Få svenskar som får affärsmässighet med sig i blodet.
 
Appendix Appendix skrev:
Vi har hittat rasisten i tråden

Generellt skulle jag säga att invandrarna är mycket skarpare entreprenörer än svenskar. Få svenskar som får affärsmässighet med sig i blodet.
Skriver ni två inte samma sak?
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Skriver ni två inte samma sak?
Det tyckte jag också, men Appendix var så ivrig att hitta en rasist så det tänktes visst inte klart
 
  • Haha
  • Gilla
HenrikHuslöse och 6 till
  • Laddar…
sysmali
I Ingvar 58 skrev:
Det tyckte jag också, men Appendix var så ivrig att hitta en rasist så det tänktes visst inte klart
Kan ju också vara någon typ av avancerad ironi som vi normalstörda inte förstår.
 
  • Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 4 till
  • Laddar…
A
Appendix Appendix skrev:
Vi har hittat rasisten i tråden

Generellt skulle jag säga att invandrarna är mycket skarpare entreprenörer än svenskar. Få svenskar som får affärsmässighet med sig i blodet.
Så man är rasist om man gör grova generaliseringar om invandrare som är negativa? Men när du gör detsamma fast positivt så är man det inte?

Förklara logiken?
 
A
Appendix Appendix skrev:
Det jag brukar säga om hantverkspriserna och varför de inte kommer falla är.

1. Det är brist på duktiga hantverkare. De komemr gå från att ha 18 månaders ledtid till 6 på sin höjd. Så de kommer inte lida.
2. De hantverkare som blir utan jobb är två grupper. De som är dåliga. Och de som bara jobbar på stora byggen (de har inte så lätt ställa sig och renovera din villa)
2.5 De hantverkare som inte kan få det de vill i timpenning och inte får jobb kan antagligen ställa sig på ett annat jobb eller köra truck/lastbil
3. De hantverkare som kommer utifrån landet ser redan nu att pga att vi har SEKetas och inte eur så har deras ersättning gått ner. Så en polsk duktig hantverkare har snart samma timpenning i Polen som här.

Så. Ja priserna kommer gå ner om du tar klåpare som inte kan få andra jobb. Annars komemr det snarare vara lika jobbigt och dyrt att få tag på de få duktiga hantverkarna.

Som nämnts i tråden. Det är ju knappt nån annan som accepterar lägr lön. varför skulle hantverkarna lägga sig lägre än de gör nu :)
Trams.

En målare i UK kostar i snitt 300 sek per timme. En svensk 650 sek. Ännu billigare i Polen såklart
 
BirgitS
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
A
BirgitS BirgitS skrev:
Den här sidan uppger att i höstas kostade en målare i snitt 325 £ per dag: [länk]
Vilket ger ett timpris på ung. 530 kr.

En svensk målare kostar i snitt 621 kr/tim enligt undersökningen här: [länk]
https://www.hamuch.com/rates/painter-decorator
 
BirgitS
Clarken37 skrev:
[länk]
Verkar vara priser utan VAT så det är inte jämförbart med svenska priser inkl. moms:
Painter & Decorator: Average Hourly and Daily Rates in the UK for 2024 (excluding VAT or callout charges)
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Trams.

En målare i UK kostar i snitt 300 sek per timme. En svensk 650 sek. Ännu billigare i Polen såklart
Okunigheten om företagens verklighet är häpnadsväckande stor.
Jag försvarar inte girigheten hos hantverkare som försöker öka sin inkomst utan att prestera på arbetsplatsen, tex grosisternas bruttoprislistor på material, resekostnader som inte stämmer med verkligheten, "servicebil" mm.
Den officiella timlönen med tanke på skatter och omkostnader för att driva företag är inte dramatiskt hög.
300 kr/tim med avdrag för företagets omkostnader, moms, källskatter, sjuklöner, VAB-dagar m.m. räcker inte till existensminimum.
 
A
B Bernt Ö97 skrev:
Okunigheten om företagens verklighet är häpnadsväckande stor.
Jag försvarar inte girigheten hos hantverkare som försöker öka sin inkomst utan att prestera på arbetsplatsen, tex grosisternas bruttoprislistor på material, resekostnader som inte stämmer med verkligheten, "servicebil" mm.
Den officiella timlönen med tanke på skatter och omkostnader för att driva företag är inte dramatiskt hög.
300 kr/tim med avdrag för företagets omkostnader, moms, källskatter, sjuklöner, VAB-dagar m.m. räcker inte till existensminimum.
Pga moms och extrem löneskatt (även kallad arbetsgivaravgift)
 
A
BirgitS BirgitS skrev:
Verkar vara priser utan VAT så det är inte jämförbart med svenska priser inkl. moms:
Hamnar mellan 300-400 kr per timme ink vat 20% i England beroende på vart man bor
 
BirgitS
Clarken37 skrev:
Hamnar mellan 300-400 kr per timme ink vat 20% i England beroende på vart man bor
Det är väl svårt för oss att veta vilken webbsida som ger mest korrekt värde. Men uppenbarligen stämmer inte 300 kr/timme i snitt.
 
A
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl svårt för oss att veta vilken webbsida som ger mest korrekt värde. Men uppenbarligen stämmer inte 300 kr/timme i snitt.
25 gbp per timme isch säger mina brittiska kollegor. Billigare med polacker
 
När man jämför prislistor i andra länder så ska man tänka på att vår krona står mycket lågt.
Kanske hade det varit mer rättvist att räkna via "McDonalds index".
Å andra sidan så skulle det vara ännu mer till nackdel för svenska hantverkarpriser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.