Jag ska färdigställa en övervåning på ett nybyggt 1½ plans A-hus från 2005 (95+81kvm). Huset är uppbyggt med torpargrund och frånluftsvärmepump Nibe fighter 310P med radiatorer på bottenvåningen. Jag hade tänkt att ha vattenburen golvvärme på övervåningen men har några frågeställningar innan jag bestämmer mig.

* Blir det mycket dyrare uppvärmningskostnad att ha golvvärme på övervåningen kontra radiatorer eller är det marginellt?

* Kan man leda retur vattnet från radiatorerna upp till golvvärmen för att värma övervåningen?

* Har golvspånskivor. Kan jag fräsa ur dessa och lägga i rör?
 
- Det blir bara marginellt skillnad
- Du kan det, men varför? Är det inte bättre med egna matarledningar o reglera med termostater?
- Ja du kan det, eller du kan köpa färdigfrästa. Du kan också lägga plank med mellarum som passar slingan.

Nackdelen att blanda radiatorer och golvvärme är att de kräver olika framledningstemperatur. Du ställer in pannan på olika värmekurvor beroende på om du har golvvärme eller radiatorer. Jag säger inte att det omöjligt att göra, men det är inte optimalt.

Det vanliga är faktiskt att undervåningen har golvvärme ingjutet och övervåningen har radiatorer, men enligt mig är det inte optimalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.