Hej
Jag har köpt två väldigt fina lampor i trä till matrumsbordet. De är handgjorda från customwood.se och med följer en lampsladd. Grejen är att jag vill ha bra ljus så har satt in 18w led som ger ca 2500lm. Men det står max 10w led på lampsladden. Måste jag nu byta den här? 18w är ju fortfarande lite tycker om man jämför med glödlampor. Tål sladden inte detta, låter klent tycker jag även om det är en tygsladd? Lampan i trä ska inte vara något problem enligt tillverkaren.

Tacksam för guidning
 
  • Närbild på en trälampan med en etikett som anger 'Max 10W LED' i ett vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är värmeutvecklingen runt lampan, speciellt dess sockel som kan vara problemet, dvs brandfara. Är armaturen så öppen eller ska det hänga nån duk över den eller nåt? Jag har svårt att se motiv för ett så strängt krav som max 10 W. Du har ju redan provat, så håll koll på den under ett par timmar.
 
  • Gilla
Profe MacKnight och 2 till
  • Laddar…
Den är ganska öppen skulle jag säga. Men kanske det är pga av att det är en allmän sladd utan koppling till just den här trälampan. Så sätter de kanske ett hårt krav ifall den är inställd med tyg etc...
 
  • Trälampan med öppen design och synlig LED-glödlampa mot en bakgrund av en bokhylla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
18 LED 230 V dimbar. är ingen fara, säkert minst 1 mm2 på kabeln ner och då håller det. Det sitter elektronikdel i sockeln på lampan och skulle den då bli så varm så det bränner, tror jag inte på. Dom kan sättas i en tät armatur med och där blir det VARMT.
 
  • Gilla
Erkerk
  • Laddar…
Max 10 W LED, det var ovanligt lågt. Det måste finnas tolerans för att någon person stoppar i en kraftigare ljuskälla. Tänk på alla armaturer man stoppade i 40, 60 eller 100 W glödljus, där blev det som ett mindre värmeelement.

Så långe du kan hålla handen på grejorna ska det inte vara några problem.

2500 lumen är rejält mycket ljus.
 
E etompau skrev:
Max 10 W LED, det var ovanligt lågt. Det måste finnas tolerans för att någon person stoppar i en kraftigare ljuskälla. Tänk på alla armaturer man stoppade i 40, 60 eller 100 W glödljus, där blev det som ett mindre värmeelement.

Så långe du kan hålla handen på grejorna ska det inte vara några problem.

2500 lumen är rejält mycket ljus.
Tack för svar!

2500 lm är rejält, men mycket av ljuset sprids upp och försvinner i det mörka träet. Men snyggt tycker iaf jag att det blev. 🙂
 
  • Ett hemmabibliotek med integrerade lampor i taket, bokhyllor i mörkt trä och ett ljust träbord med stolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
zwennebanan och 4 till
  • Laddar…
E Erkerk skrev:
Tack för svar!

2500 lm är rejält, men mycket av ljuset sprids upp och försvinner i det mörka träet. Men snyggt tycker iaf jag att det blev. 🙂
Fina. Inga ikea-grejor där inte.
 
Visst är det bra att det finns folk som har bättre koll på grejorna än dom som tillverkar dom. 😂
 
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 2 till
  • Laddar…
Man ska följa tillverkarens anvisning så jag faktiskt blir förvånad över svaren i tråden. I detta fallet är det svårt att tolka in något annat.
Jag hade aldrig satt i mer än 10W i den armaturen.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
18 LED 230 V dimbar. är ingen fara, säkert minst 1 mm2 på kabeln ner och då håller det. Det sitter elektronikdel i sockeln på lampan och skulle den då bli så varm så det bränner, tror jag inte på. Dom kan sättas i en tät armatur med och där blir det VARMT.
Det är sannolikt 0,75mm^2. Det brukar det vara i lampsladdar. Det räcker till långt över de effekter vi pratar om här. Det är inte det det handlar om. Det är värmen från ljuskällan som kan vara ett problem om plasten i sockeln inte är särskilt värmetålig.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
K
J jonaserik skrev:
18 LED 230 V dimbar. är ingen fara, säkert minst 1 mm2 på kabeln ner och då håller det. Det sitter elektronikdel i sockeln på lampan och skulle den då bli så varm så det bränner, tror jag inte på. Dom kan sättas i en tät armatur med och där blir det VARMT.
Jag har aldrig stött på 1mm2 i sladdställ till vanliga lampor. Är typ alltid 0,75mm2.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
En av anledningarna till att led-lampor går sönder i förtid är värmeutvecklingen som rostar elektroniken. Störst risk är det i de som har sockeln uppåt.
10W led motsvarar ca 75W, ledarna är riktade jmf med lysrör och wolfram lampor.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Jag fick läsa några gånger innan jag insåg att ”ledarna” betydde dioder och inte ledare.

0,75mm^2 är okej upp till minst 250W. Så det är inte en faktor.

En LED lampa genererar inte mer värme än motsvarade effekt på en glödlampa.
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
K
D Daniel 109 skrev:
Det är sannolikt 0,75mm^2. Det brukar det vara i lampsladdar. Det räcker till långt över de effekter vi pratar om här. Det är inte det det handlar om. Det är värmen från ljuskällan som kan vara ett problem om plasten i sockeln inte är särskilt värmetålig.
Jag gissar att även om lamptillverkaren (den i vars namn lampan säljs) köper in sladdställ från annan firma (troligt), så hade det inte suttit en lapp med texten "max 10w led" om inte lamptillverkaren ansett att den uppgiften varit relevant i sammanhanget.
Jag vet inte om sockeln, eller närheten till trä är problemet. Men någonting verkar ovanligt känsligt, även om det bör finnas en god säkerhetsmarginal.

Jag hade personligen inte varit skitbesvärad över att överskrida 10w lite grann...
 
A
I gamla glödlampor var väl den oönskade biprodukten av energiomvandlingen till ljus typ 90% effektutveckling värme. Eller var det tom ännu mer? Led är ju lite effektivare men ändå.

Har för mig upptorkat trä kan antända vid rätt låg temperatur också just över 100c.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.