hej forumet, min 9 år gamla enhet står ute hela året och strömsatt. Nu har den gått från grön toll blå/vit blink fladdrigt ljus, aldrig sett den tidigare - någon som vet vad det betyder ?
 
Det kan vara nätdelen som är defekt.
Mät spänningen eller ta med grejorna till en ÅF för kontroll.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
E etompau skrev:
Det kan vara nätdelen som är defekt.
Mät spänningen eller ta med grejorna till en ÅF för kontroll.
Min 330X gjorde nått liknande häromåret, var just nätdelen som gett upp.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Två timmar med kabelsökaren så hittade jag en halvdålig skarv - mätte resistansen och då var det 70 ohm, gjorde slag i saken och rev upp typ 40 meter med gamla skarvar, bytte ut den sektionen mot ny och kraftigare tråd så nu är resistansen nere på 20 och lampan lyser grönt. Efter vintern så hade ett par skarvar legat i is och kanske flyttat på sig - men jag kan också se att det är bättre signal i den nya varianten så egentligen borde jag byta ut rubbet - men inte idag - det får gå på blandad slinga ett tag till.

Lessons learned - när du hittar lite halvtrasig kabel och börjar leta med tongenerator till för******se så tror jag det går fortare att riva upp den sektion som har mest skarvar helt enkelt. Fick i alla fall lite frisk luft på köpet.
 
Jag mäter min slinga resistivt, har en lång förlängningssladd jag kopplar ihop med ena sidan av slingan, andra änden av sladden kopplar jag till en multimeter som jag sedan kopplar där jag vill mäta med en nål.

Med 2-300m slinga är det alltid nått som ger upp på vintern.
 
hmm, nublinkar min blått igen :(. vad har ni för resistans ? jag ligger på 40 ohm och 300 m
 
Vad har ni för teknik när ni mäter resistansen med en nål ? Sticker jag in nålen genom isoleringen och sedan tejpar igen hålet eller vad funkar bäst ? Nu har såklart slingan grönt ljus igen - suck...
 
Ett annat tips jag vill dela är att den där kabelsökaren kräver lite handlag, märkte direkt att signalen / ljudet blir mycket svagare efter en dålig skarv - så nu har jag som rutin att byta alla synliga skarvar som ligger på eller strax under marken regelbundet. Får se om det hjälper... Sedan: byt ut slingan mot den lite tjockare varianten som finns på rulle, bättre slitstyrka men också bättre ledningsförmåga. Win-win liksom :)
 
C
O olof63 skrev:
hmm, nublinkar min blått igen :(. vad har ni för resistans ? jag ligger på 40 ohm och 300 m
< 10 ohm är ett normalt värde skulle jag säga. Har för mig mitt längsta segment ligger på ca. 7 ohm.

Tycker själv det är jättesvårt att skilja "nästan avbrott" från naturliga variationer i signalstyrkan med kabelsökaren. Kan man lokalisera en punkt där det uppstår en tydlig försvagning av signalen skall man vara glad, men då borde det enligt min erfarenhet vara ett "större" avbrott än några ohm.

Byta skarvarna regelbunden tror jag inte på. Har inte haft några problem med de vanliga 3M-skarvarna.

Skulle däremot undvika att punktera kabeln med en nål, men vad gör man? Minsta fuktinträngning genom manteln gör på sikt att kabeln korroderar. Åtminstone vad gäller HQ:s gröna originalkabel.
 
Signalsökaren funkar i princip bara på avbrott, inte på de sönderärgade partier jag oftast drabbas av.

IMG_20230518_162152.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vet inte om det blir några problem med fuktinträngning, har större problem med att slingan är av för stunden 😅
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Nu är den grön igen, jag har varit lite oförsiktig med kabeln så låter den vara nu och så tar jag upp kampen i maj igen. Tack för bra tips :)
 
Detta visade sig vara en skadad del av kabeln på ett helt annat ställe än där jag trodde - hittaden den med hjälp av en enkel tongenerator från Classe - så bytte den skumma delen och nu är allting topp igen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.