Här är en ritning över badrummet iallafall. Vi vill ha väggfördelare i kommoden, dolda rör till dusch och till kommod vägg i vägg med badrummet, alldeles bakom där kommoden hamnar i badrummet.

Tänkte att det är lättast att bara gå på väggfördelarna direkt med tvättställsblandaren i badrummet och toaletten i badrummet.
 
  • Skalenlig ritning, badrum layout, toalett, dusch, handfat, måttangivelser, planlösning, detaljerad, handritad, pappersbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Thyselius Thyselius skrev:
Började fundera nu... Vatettes V6 Väggbockfixtur får endast användas med Vatettes V6 kopplingsbrickor som är gängbara...

Funderade på om man fick gjuta in dessa, kapa av fixturen så den livar med färdig betongvägg för att sedan ansluta rörmanschett mot skyddsröret så det går att använda Svedbergs brickan.. eller är det typ LK's som gäller där vid dusch och sedan köra Vatettes V6 i kommoden för att använda sig av deras kopplingsbricka V6 samt väggfördelare?

Som sagt, vattendosor går inte att använda med denna bricka, och hittar inga monteringsanvisningar för denna bricka.
Svarar mig själv här, men tänkte inatt igen om det var möjligt att använda sig av vatettes bockfixturer rakt igenom och ändå använda väggbrickan jag länkade till.

Vad jag förstår så svarvar man ner bockfixturen och då blir utsticket ur ytskikt 10-10.5mm. Har nu kollat på väggbrickan och den borde kunna sluta tätt då den är ca 12mm djup, isåfall kan man använda sig av V6 blandarfästet i framtiden.

Brickan som Svedbergs skickade är en Trio Perfekta.

Skulle vara fint att få detta utrett då det skulle vara skönt att dra igång detta projektet på riktigt! 😉
 
Det blev LK Bockfixturer, plåtar och vatettes kopplingsbrickor med deras fördelare, har nu "spårat" in det i väggen, nu är det slangdragning och putsning kvar.

jag har även ett värmerör som går upp i rummet där "kommoden" slutar på ritningen som sedan går över till nästa lång vägg sedan mot yttervägg för att gå ner i källaren igen och upp i nästa rum. Det är 16mm Prisol där i nuläget som är skarvat precis innan och efter rummet så det blir väll att dra ett 15mm prisol där istället under rummet.

Jag lägger upp lite bilder när jag kommer hem, jag är lite osäker på vad jag behöver för kopplingar för att få ihop det, kommer just nu inte ihåg om det är mutter - skruvdel - bussning - skruvdel - mutter eller om det bara var muttrar och skruvdelar. Antar att halvkoppling är det som går åt och då måste jag ha skruvdelar som passar för ändamålet också.
 
Värmeröret är gängat sedan är det en bussning - nippel - mutter/kona.

Vad rekommenderas att göra här? Det är 26mm tag på muttern.
 
  • Gängat värmerör med bussning, nippel och 26 mm mutter/kona mot en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gängat värmerör med bussning, nippel och 26mm mutter/kona fäst mot en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en svart justerbar skiftnyckel med mätskala, använd för en 26mm mutter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Jag ser att du ställer många frågor utan att få svar, ibland är det mer effektivt att ställa frågor i var sin egen tråd i stället för att ta dem i en projekttråd, som ju detta har blivit.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag ser att du ställer många frågor utan att få svar, ibland är det mer effektivt att ställa frågor i var sin egen tråd i stället för att ta dem i en projekttråd, som ju detta har blivit.
Ja, kanske... jag tänkte att det inte skulle behövas då det fortfarande gällde samma sak 😅

Och inte belasta forumet med fler trådar 😂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.