Jag är på gång att bygga ett skärmtak för bilarna, bredden blir runt 5x2,5 meter (alltså 12,5 meter för 5 bilar i bredd) och djupet runt 6 meter.

Jag fick tipset om att använda "självbärande takplåt" istället för att regla upp med CC60 och sen vanlig takplåt på det för det skulle tydligen bli billigare.

Jag har lite dålig koll på detta så jag har några följdfrågor.

Är detta något det lokala byggvaruhuset har hemma (eller kan de ta hem åt en)?
Vilka mått finns (längd och bredd)?
Vilka profilhöjder finns och hur vet man vilken profil som är lämpligast för mig?
Hur vet man vad som är lämpligt avstånd mellan de bärande reglarna under? Eftersom att det ska vara självbärande så förutsätter jag väl att det funkar med flera meter emellan och taket ändå klarar av att man går uppepå för att skotta dän snön om det blir mycket nån vinter framöver.
 
Bumpar tråden!
 
Bild?
 
Antar att det är sånt här men det ger ju fortfarande inget svar på vilken profil jag ska ha.
tp127.png
 
R
Jag bifogar några bilder på hur jag har skissat upp det tidigare.
Takreglarna går ju att ha betydligt färre av med självbärande plåt misstänker jag?
Det är ju det som är själva poängen, på dessa bilder är det ungefär 55cm mellan varje.
 
  • Teknisk ritning av en struktur sett från två vinklar med måttangivelser på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två tekniska ritningar visar en konstruktionsdesign med mått och detaljer, sett från olika vinklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Är inte någon expert men kan kanske svara på lite.

Jag är rätt tveksam till att det faktiskt blir billigare men det är ju ett enkelt sätt att bygga stora spann utan pelare på mitten, det ska inte vara något problem att ha plåtarna frihängande hela längden för dig utan pelaren på mitten. Bredderna är standard (70-80cm isch) men längderna beställs oftast extra rätt till varje enskilt jobb och ja ett seriös bygghandel ska kunna beställa åt dig.

På t ex www.lindab.se kan du hitta tabeller på vad deras plåt klarar av om du letar lite i dokumenten, jag tror du klarar dig med en 115mm profil av lite tjocklek, på öppna tak som ska tåla snö, hagel och gångtrafik bör man inte snåla med tjockleken.

Ett annat alternativ är TP40 men då får du bygga som tänkt bara lite längre mellan läkten.


Bifogar en klassisk konstruktion med högprofil/"bärplåt" från google.
 
  • Fristående trädäck med röda stolpar och grå plåttak utan mittenpelare, verktyg och utrustning under taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Någon som är bra på att hållfasthetsberäkna?

Om man tar bort mina mittenstolpar (alla utom de på yttern) och sen byter ut takbjälkarna mot limträbalkar.
Då blir det alltså ett spann på 6 meter utan stöd mitt på.

Hur grova limträbalkar kommer jag då att behöva?
 
Karrock
Svenskt trä har tabeller som man kan googla sig till och en räkneapp som heter lathunden (har funnits motsvarande på webplats, men den hittar jag inte just nu). 6m är ingen farlig längd på en limträbalk, men det blir väl plåtens längd? långa spannet blir väl 12,5m? Du sparar mycket höjd på att ha kvar en eller två stolpar på mitten.
 
Plåtens längd minus överhänget på ändarna.

Tappar jag höjd så kan jag ju bara höja hela konstruktionen några centimeter, jag föll för tipset om att ha helt öppet i mitten utan några stolpar som stör.
 
Om jag har fattat rätt så ska jag i så fall ha en limträbalk som är 56x405mm (bredd gånger höjd) om spännvidden är 6 meter och snölastindex är 2,5?
 
Rickard.
Vars har du 6m spännvidd som behöver en limträbalk?
Har du tänkt byta ut dom 3 pelare på södervyn till bara en i mitten? Behåller du utseendet från din ritning förutom plåtvalet gör du det bra mycket enklare för dig.

Har du inte tänkt göra några väggar så lär konstruktionen bli rakt nästan hur du än gör.
 
E EPG skrev:
Om jag har fattat rätt så ska jag i så fall ha en limträbalk som är 56x405mm (bredd gånger höjd) om spännvidden är 6 meter och snölastindex är 2,5?
90x405 fick jag fram med Svenskt Trä's guide, spännvidd 6 m.

Edit: valde tak med egentyngd på 0,5kN/m2 och lutning 10 grader.
 
Redigerat:
Rickard. Rickard. skrev:
Vars har du 6m spännvidd som behöver en limträbalk?
Har du tänkt byta ut dom 3 pelare på södervyn till bara en i mitten? Behåller du utseendet från din ritning förutom plåtvalet gör du det bra mycket enklare för dig.

Har du inte tänkt göra några väggar så lär konstruktionen bli rakt nästan hur du än gör.
Jag har ändrat lite och rationaliserat bort mittstolparna i mitten men kommer väl troligtvis att behålla dem i ytterkanterna för att slippa ha dyra limträbalkar där.
Hade jag haft 4 fack och inte 5 så hade jag väl iofs kunnat haft en pelare mitt i men nu är det ju lixom ett fack just där så bättre om man kan ta bort den helt tänker jag.

Enklast är ju att göra en "ramkonstruktion" liknande din bild tidigare i tråden men jag vill nog ändå ha något typ av stöd på mitten också därav limträbalkarna för att slippa sex meters spann och därför lägga en tvärregel mitt på så spannet bara blir 3 meter.
 
Rickard.
E EPG skrev:
Jag har ändrat lite och rationaliserat bort mittstolparna i mitten men kommer väl troligtvis att behålla dem i ytterkanterna för att slippa ha dyra limträbalkar där.
Hade jag haft 4 fack och inte 5 så hade jag väl iofs kunnat haft en pelare mitt i men nu är det ju lixom ett fack just där så bättre om man kan ta bort den helt tänker jag.

Enklast är ju att göra en "ramkonstruktion" liknande din bild tidigare i tråden men jag vill nog ändå ha något typ av stöd på mitten också därav limträbalkarna för att slippa sex meters spann och därför lägga en tvärregel mitt på så spannet bara blir 3 meter.
5-6m spann är standard i byggnader med dessa plåtar men man får såklart bättre kapacitet med flera upplag som "hjälper" varandra men 6m känns helt klart lösbart nere i Kalmar och det kan väl inte vara så mycket mer än vad vanliga "lägenhets carports" är och dom byggs som min bild även här uppe. Plåten är DYR så att då också spendera en massa extra på limträ känns helt galet enligt mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.