Hur kan jag enklast transportera en kristallkrona i en kombi bil?

Den är cirka 60-70 cm hög, funderar på om jag ska lägga ett täcke i bakluckan och försiktigt lägga omkull kristallkronan där.

Ska bara köra 15 km sträcka, och inget annat behöver ligga i bilen just då.

Det är ju i princip omöjligt att hänga upp den i bilen.

Kristallkrona med guldtonad armatur och prismor mot svart bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Köp en kristallkronelåda. Finns där man säljer flyttkartonger. Det är en riktigt stor kartong med inbyggd upphängningsanordning som skyddar även relativt stora kristallkronor.

Idiotiskt nog slängde jag denna efter 15 år. Nu flyttar dottern och vi ska byta kronor. Har för mig att den inte var så billig.
 
Fairlane
En större kartong eller liknande att lägga den i, gärna på en filt eller så. Det är inte helt ovanligt att några delar släpper. Lätt att sätta dit igen, men det är ju trevligare att leta i en kartong än i bilen.
 
Eller lite nonchalant utanpå som i John Carpenters film från -81...

Bild av en Cadillac med ljuskronor monterade på taket, nattetid på en våt gata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Flåt, men du har redan fått bra tips...)
 
  • Gilla
  • Älska
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Lägg ALDRIG en kristallkrona ner, den ska alltid hänga. Du får försöka låna/hyra en skåpbil som det går att sätta en stång tvärs över i skuffen ( fästes så den inte flyttar sig eller ramlar ner ) Först då är du säker på att du har en armatur oskadad när du kommer på plats.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Det var bra tips, får verkligen känslan av att den bör hänga i kroken hela tiden.

En stor trälåda med en stång högst upp som jag kör på släpkärran, och så sänker jag lufttrycket i däcken, det kanske skulle kunna funka bra?
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Eller lite nonchalant utanpå som i John Carpenters film från -81...

[bild]
(Flåt, men du har redan fått bra tips...)
Kanske kunde jag hänga den på cykelhållaren?

Om jag trär över en stor plastsäck när den hänger uppe och fäster den sen noga?

Det borde bli lite John Carpeters känsla...
 
Redigerat:
  • Haha
Cruzze och 1 till
  • Laddar…
C
Visst mår den bäst av att hänga, men vad gör man?
Lägg den ner försiktigt du, jag har gjort det massor av gånger. Är man det minsta händig så fixar man att reparera de skador som eventuellt kan uppstå.
 
Spänn en rem i baksätet mellan handtagen i taket och häng upp den dit en kan sitta där bak och hålla den från att piska runt.

Tycker man bör ha utrymme på höjden för att klara 70cm, värre kanske mot ryggstödet.
 
L Lutte skrev:
Spänn en rem i baksätet mellan handtagen i taket
Bättre då att slå remmen runt utsidan taket och in på översidan dörrarna, blir då nästan fäste i takhöjd. Se bara till att ingen metall ligger på taket. Inga lackskador gillas.
 
Mätte i bakluckan nu, om jag tar bort golvet och plockar ur reservhjulet så har jag 5-6 cm tillgodo mitt över reservhjulsbaljan.

Men där finns ingen krok förstås, så jag måste isåfall bygga någon liten ställning med en krok allra högst upp och få den centrerad över baljan.
 
Sätt en lastbåge över takluckan och häng kronan där och låt den dingla ner genom luckan 😁
 
  • Haha
  • Gilla
robert_m och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Sätt en lastbåge över takluckan och häng kronan där och låt den dingla ner genom luckan 😁
Kunde varit något, men tyvärr har jag inte någon taklucka.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
S Superrobban skrev:
Kunde varit något, men tyvärr har jag inte någon taklucka.
Då blir det ett skåp av större modell, inget att chansa på om du vill ha den intakt, från ett ställe till ett annat. Det med att spänna ett spännband över taket och in gör nog att nederdelen kommer att ligga på sätet och inte bra. Det var kort sträcka att köra, så en hyrbil kostar nog inte mer än 2 timmar för att vara säker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.