Det stod kvar en kompressor i huset vi köpt.
Den funkar men jag undrar hur man ställer in den, vad de olika reglagen gör och om underhåll.

Industriell kompressor med elektrisk motor och lufttank, sannolikt i ett förrådsutrymme eller verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tryckmätare monterad på grå tank, synbar slitage, mörk omgivning, analog avläsning upp till 160 PSI.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett vattenfilter med genomskinligt hölje, mässingsdetaljer, och ett manometer anslutet till en väggrörgenomföring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det sitter en barometer(?) på utloppet vid ett tjockt svart skruvreglare. Vad ställer jag in på det stora svarta skruvreglaget på utloppet? Om man ställer trycket ska inställt tryck synas på barometern? Vilket tryck ska man köra på för enkla lyftverktyg, mutter maskin, pumpa däck osv?

Det sitter också en barometer på lufttanken. Gissar att den visar trycket i tanken oberoende av vilket tryck man ställer in ut mot slangen.
Ställer jag någonstans in vid vilket tryck i tanken som kompressorn ska sluta gå? Vilket tryck brukar man ha i tanken för enklare hemmabruk?

Vad är den genomskinliga burken som sitter på utloppet precis innan slangen?

Jag har kontrollerat att det finns olja i kompressorn. Är det något annat jag bör tänka på? Behöver man byta oljan eller den håller länge i en kompressor som körs lite då och då bara?
 
På första bilden, längst bort sitter tryckströmbrytaren som startar och stoppar kompressorn.
bild 2 manometer för trycket i tanken.
bild tre, tank - avstängningsktan - tryckregulator - dimsmörjare.

Dimsmörjaren gör att luftverktygen får lite smörjning men för renblåsning är det dumt om det blir oljigt istället.

tappa ur kondensvatten ur tanken då och då, oljebyte kan vara riktig sällan utan att den tar skada.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.