Vi har köpt svarta klinkers, 30x60cm skiffer "look" (granitkeramik) till hallen, korridoren och vardagsrummet. Vi ska även ha klinkers i köket men har svårt att bestämma hur det ska se ut. Nu har tanken slagit oss att vi kanske ska ha samma klinkers även i köket. Det är ju endast en bardisk mellan kök och vardagsrum och ingen dörr ut till korridoren. Vi kommer nog att försöka få väggarna i ljusare kulörter men köks luckor o bänkar är inte bestämt än. Vita (lidingö) eller ek luckor från Ikea lutar vi lite mot nu. Kanske svart sten eller laminat vid spisen och träbänk skiva mot den andra väggen. Men vi är rätt dåliga på detta. Svårt att se resultatet framför sig i förväg. Köks kaklet är också helt öppet.

-Men frågan var, kan man ha så mycket svart golv utan att det blir hemskt på nått sätt?
-Alternativt, vilken färg o storlek till köket kan vara lämplig att kombinera med det svarta som vi redan köpt?

Vi gillar inte det senaste blanka kaklet utan mer det några år gamla naturfärgena, lite rustik look. Möjligen cappuccino färger.

Planlösning:
http://forum.byggahus.se/attachment...-foer-vart-blivande-hus-publicerat-070409.jpg
 
Varför skulle ni inte kunna ha så mkt svart? Det beror ju för det första helt på vilken helhet ni vill åt. Ljust och luftigt? Då är det helt fel. Finns dom som tycker att det skulle suga alldeles för mkt ljus, medan jag ist skulle tända en lampa till och beundra det vackra svarta golvet! Beskriv vilken känsla ni vill åt så är det lättare att ha åsikter.
 
Självklart kan ni ha så mycket svart klinkergolv. Med mycket spottar i taket så blir det ett snyggt ljus.

En god vän med enplanshus använde svart klinker i hela huset förutom tre sovrum, det är mycket snyggt!
 
Vi har ju mycket fönster i alla rummen så dagtid åtminstone blir det inte mörkt. Det hänger väl kanske mer på hur vi vill inreda köket med luckor och bänk skivor.

Passar svart golv ihop med ek luckor? Vad ska man då ha för bänk skivor? Hurdant kakel ska man ha för att det inte ska bli för mörkt? Det är många frågor man har.. Vi försöker surfa och kolla kataloger men vi har ännu inte hittat nån bild som visat precis vad vi vill ha.

Tack för era inlägg, det är ingen som är helt emot i alla fall. Känns lite bättre att fatta ett beslut nu. :)
 
Jag tycker det låter jättesnyggt med svart klinkers över en så stor och sammanhängande yta :) Jag gillar känslan av att ytan hålls ihop på det sättet. Känns som det alternativet kommer vara snyggt länge, det blir inte omodernt i första taget menar jag...

Hemma har vi mörkgrått klinkers (nästan svart) i hallen och vi har inte ens fönster i hallen men det har vi aldrig upplevt som mörkt utrymme ändå. Till det har vi ljusa väggar (färg mio mandel som är brutet vitt) med en fondvägg i färgen mio lime. Har en gammal byrå där i halvmörkt trä, ungefär ekfärg. Det är en lyckad kombination, tycker vi som bor där ;)
 
Det är väl snyggare att köra med samma klinker rakt av än att ha en annan sort i köket tycker jag. Sen beror det ju på vad ni har för färg på väggar, kök och annat. Har ni många starka färger och mörka träslag är ju risken att det blir rätt mörkt annars är det supersnyggt med svarta klinkers!
 
Vi har bestämt oss för samma i alla rum. Tack för era synpunkter!
:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.