Hej!

Har en Gårdspump 12 som jag tänkte försöka få ordning på under våren.

När man pumpar så känns det som att det byggs upp någon sorts tryck i handtaget men det kommer inget vatten.
Efter några pump-tag bli handtaget "stumt" och går inte att trycka ner helt igen, då fjädrar det lixom tillbaka upp.

Någon som vet vilken del det skulle kunna vara som behöver bytas?

Tänker att jag skall montera bort hela pumpen och gå igenom och rengöra samt återställa till originalfärgen.
Men kan vara bra att ha ett hum om vilka delar som kan tänkas behöva bytas i samband med detta. :)
 
Jag har svårt att se ett fel som ger det symtomet. Det finns just inte så många delar som kan gå sönder, mer än att den läcker ner vatten på tok för fort. Men det tycks ju inte din göra.
 
S Snabelsvansen skrev:
Hej!

Har en Gårdspump 12 som jag tänkte försöka få ordning på under våren.

När man pumpar så känns det som att det byggs upp någon sorts tryck i handtaget men det kommer inget vatten.
Efter några pump-tag bli handtaget "stumt" och går inte att trycka ner helt igen, då fjädrar det lixom tillbaka upp.

Någon som vet vilken del det skulle kunna vara som behöver bytas?

Tänker att jag skall montera bort hela pumpen och gå igenom och rengöra samt återställa till originalfärgen.
Men kan vara bra att ha ett hum om vilka delar som kan tänkas behöva bytas i samband med detta. :)
Kan vara ventillädret som kärvar. Bytte alla packningar i min pump för några år sedan och den har funkat bra sen dess.
 
S Snabelsvansen skrev:
Hej!

Har en Gårdspump 12 som jag tänkte försöka få ordning på under våren.

När man pumpar så känns det som att det byggs upp någon sorts tryck i handtaget men det kommer inget vatten.
Efter några pump-tag bli handtaget "stumt" och går inte att trycka ner helt igen, då fjädrar det lixom tillbaka upp.

Någon som vet vilken del det skulle kunna vara som behöver bytas?

Tänker att jag skall montera bort hela pumpen och gå igenom och rengöra samt återställa till originalfärgen.
Men kan vara bra att ha ett hum om vilka delar som kan tänkas behöva bytas i samband med detta. :)
Hur djup är brunn/borrhål. Passa dig väldigt noga, det är inte helt enkelt att ta upp en sådan och lätt att tappa röret som går ner eller pumpstång. Då är det nog kört med den pumpen. Allt sitte sammankopplat i överdelen, Pumpstången i handtaget och röret fast i i överdelens underdel. Allt måste lyftas och säkras så inget åker ner i brunnen. Det blir att jaga instruktioner.
 
Hur ska du tappa något när allt sitter ihop?
Vill man få ner vikten kan man lossa överdelen från basen. Det medför inte att något kan tappas ner.
 
J jonaserik skrev:
Hur djup är brunn/borrhål. Passa dig väldigt noga, det är inte helt enkelt att ta upp en sådan och lätt att tappa röret som går ner eller pumpstång. Då är det nog kört med den pumpen. Allt sitte sammankopplat i överdelen, Pumpstången i handtaget och röret fast i i överdelens underdel. Allt måste lyftas och säkras så inget åker ner i brunnen. Det blir att jaga instruktioner.
Vet inte hur djup brunnen är, det skall kollas samtidigt med detta samt ta vattenprover.

Har redan testat att lyfta upp pumpen, dock inte helt men tror inte det kommer vara någon risk att tappa ner den eftersom allting kommer i ett stycke.
 
S sutton skrev:
Kan vara ventillädret som kärvar. Bytte alla packningar i min pump för några år sedan och den har funkat bra sen dess.
Ja det får nog bli så, tänkte om det var någon specifik del som brukade ge detta symptom. 🙂
 
S Snabelsvansen skrev:
Vet inte hur djup brunnen är, det skall kollas samtidigt med detta samt ta vattenprover.

Har redan testat att lyfta upp pumpen, dock inte helt men tror inte det kommer vara någon risk att tappa ner den eftersom allting kommer i ett stycke.
Ja det gör det, i ett stycke. men har du ett rör ned i brunnen som kanske är från 5 meter till kanske 25 meter så får du inte upp allt, utan det blir helikopter då. Det är ett antal stänger och rör ner och dom är gänga ihop.
Om dom gängas isär så är det lätt att tappa ner allt hålet och då är det kört med den pumpen. När man tar upp så lyftes pumparm och stolpe ca 0,5 - 1 meter och den som kommer upp måste säkras för att inte ramla ner. Uppdrag till skarv och säkras igen, gänga isär röret först och stången sen.
Så tänk till hur ska kunna säkra delarna. Kan gå med två plattjärn som har hål i mellan sig som är exakt vad röret är. I princip som en sax och låsning så den inte kan öppna sig, sätts med fördel under muffen mellan rörbitarna
Fick en hint från någon om att det inte går att tappa något, det sitter ihop allt och går inte att tappa. Den vet inte vad den skriver om och har inte susning på hur man tar upp en sådan, bara skitsnack
 
Grävda brunnar är sällan djupare än 6m. De gånger jag varit med när pumpar har tagits upp så är det i ett stycke med överdel. Överdelen är en stor del av vikten och dessutom högt. Så den hjälper det att plocka bort. Då riskerar man inte att tappa något. Om man gängar isär rören på väg upp blir det naturligtvis en hel annan sak. Det är inget jag skulle ge mig på.
 
  • Gilla
erland79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.