tornar upp sig i badrummet! En av väggarna i badrummet visade sig vara av tegel med ngn slags puts på (lägenheten är byggd 1886) Nu är ju frågan vad jag sätter på denna innan tätskikt och plattor? Behöver jag ta bort all puts? Eller räcker det med det som sitter lite löst? Kan jag sen sätta dit renoveringsgips? Hur fäster jag gipset? Prima med ngt o sen limmas skivan med typ PL400??? Många frågor blir det! Väldigt tacksam för svar.
 
Det beror lite på vad det är för puts som sitter där idag. Kalkputs ska inte användas som underlag för keramikbeklädnad. Antingen putsar du om eller lagar i med lämpligt bruk (det kan vara bra att konsultera till exempel Maxits support för val av puts) så att du får ett bra underlag, eller så sätter du upp skivmaterial, lämpligen en fuktokänslig skiva typ fibercement eller glasfibergips. Denna kan limmas upp med mineraliskt bundet gipslim, till exempel Casco Boardfix eller Ardex S48.
 
vad kan det vara för typ av puts som sitter där tror du?
 
Det är inte alls osannolikt att det sitter just kalkputs, men det kan också vara en kalkcementputs. Är den smulig och verkar svag så ska den bort.
 
ok, jag kan alltså knacka bort den befintliga putsen, så det blir en "ren" tegelvägg och sedan limma en skiva direkt på teglet?
 
I princip, ja. Sedan är ju frågan om väggen inte är ojämnare än att limmet kan överbrygga mellanrummen mellan skivan och teglet, är den det kommer det krävas någon form av grovputsning eller spackling med lämpligt material.

Jag har ingen exakt lösning till dig, så jag föreslår att du ringer och rådgör med skiv- eller skivlimsleverantörer. Ardex eller Ljungbergs (som levererar Masterboard) till exempel.
 
Stort tack för alla tipsen, du är en klippa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.