Har lite krångel med vad jag tror är vattenpumpen i huset. När någon duschar, öppnar en kran eller tömmer toaletten så slår pumpen till för att få upp trycket på vattnet igen (eller hur?). Problemet är att numera verkar den slå av och från 5-6 ggr för t.ex. en spolning av toaletten. Förut upplevde jag att den gjorde det mycket mindre frekvent. Det är också så att brytaren som drar igång pumpen för ett himla liv (så jag märkte detta).
Finns det något jag borde göra för att få vattensystemet i harmoni igen?
 
Sannolikt behöver du fylla på luft i tyckkärlet.
 
  • Gilla
Byggsnyggen och 4 till
  • Laddar…
Krilleman
Har du hydropress eller hydrofor?

Precis som föregående talare nämner så behöver du med största sannolikhet fylla på luft!

Exempel hydropress:
Blå hydrofor vattentank med ben och informationsetikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Exempel hydrofor:
Vertikal hydrofor anordning i metall på stödben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mach77777
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Har du hydropress eller hydrofor?

Precis som föregående talare nämner så behöver du med största sannolikhet fylla på luft!

Exempel hydropress:
[bild]

Exempel hydrofor:
[bild]
En röd metallisk struktur med en delvis synlig instruktionsetikett på svenska, bilden är roterad och måttligt suddig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Del av en hydropress med synlig anslutning och ventil i närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En hydropress snarlikt bilden du länkade. Verkar tyvärr inte finnas något enkelt sätt att tömma den på vatten utan att öppna anslutningen i botten. Verkar finnas en slags ventil på toppen (där man kollar trycket, möjligtvis fyller på).
 
M Mach77777 skrev:
[bild]
[bild]
En hydropress snarlikt bilden du länkade. Verkar tyvärr inte finnas något enkelt sätt att tömma den på vatten utan att öppna anslutningen i botten. Verkar finnas en slags ventil på toppen (där man kollar trycket, möjligtvis fyller på).
Du ska inte tömma den. Det sitter säkert en ventil, likt ventilen på ett däck, i toppen på kärlet.
Brukar varan en rund bricka i plast som man kan skruva av.
Lycka till.
 
  • Gilla
Mach77777
  • Laddar…
Slå av pumpen.
Öppna en kran
Fyll på med luft i toppen av hydropressen med kompressor/handpump/luftklocka lånad på macken
Börja med att det ska vara 2 bar i hydropressen, beror på vilket tryck pumpen startar, men 2 bar är bra att börja med.

Stäng kranen.
Slå på pumpen.

Nu kan du kolla vid vilka tryck pumpen startar och stoppar vid.
Trycket i hydroforen ska vara 0,1 - 0,2 bar LÄGRE än starttrycket
 
  • Gilla
Byggsnyggen och 2 till
  • Laddar…
B Byggsnyggen skrev:
Du ska inte tömma den. Det sitter säkert en ventil, likt ventilen på ett däck, i toppen på kärlet.
Brukar varan en rund bricka i plast som man kan skruva av.
Lycka till.
Nja - inte tömma den, men
Stänga av vattnet in till den.
Öppna en kallvattenkran och låta det rinna tills trycket är noll ( = delvis tömma den).
Pumpa i luft till c:a 0,8 * pumpens tillslagstryck.
DÅ har man det optimalt och kan stänga vattenkranen och öppna inventilen igen.
 
  • Gilla
Mach77777
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Slå av pumpen.
Öppna en kran
Fyll på med luft i toppen av hydropressen med kompressor/handpump/luftklocka lånad på macken
Börja med att det ska vara 2 bar i hydropressen, beror på vilket tryck pumpen startar, men 2 bar är bra att börja med.

Stäng kranen.
Slå på pumpen.

Nu kan du kolla vid vilka tryck pumpen startar och stoppar vid.
Trycket i hydroforen ska vara 0,1 - 0,2 bar LÄGRE än starttrycket
Efter nån timmes mekande tror jag att jag fattar hur det funkar i mitt system nu:

Pumpens tillslagstryck hittade jag genom att mäta vad hydropressens tryck var när jag spolade vatten och trycket blev så lågt att pumpen drog igång.

Sen justerade jag genom:

Stäng av vattenpumpen och spola sen vatten i kranen så jag får ur trycket ur hydropressen. (0 bar).

Sen stänger jag vattnet mellan hydropressens och mitt vattensystem så jag kan pumpa upp den till rätt tryck, i mitt fall kanske ca 2.4 bar (0.2 mindre än vad pumpen slår till på).

Sen aktivera pumpen igen och öppna vattnet från hydropressen.

Hoppas det blev rätt, får skicka nån att provduscha.
 
  • Gilla
Byggsnyggen och 1 till
  • Laddar…
Du kan ( bör ) ha öppet till ditt system och ha kallvattenkranen öppen medan du pumpar luft. Kommer lite extra vatten ut då och blir inte beroende av ditt initiala tryck i behållaren.
Edit : förutsätter förstås att du har en manometer på luften också. Om du inte har det, så gör som du skrivit och använd manometern för vattnet. Skillnaden blir inte så stor mellan varianterna.
 
  • Gilla
Mach77777
  • Laddar…
Du ska ha kranen öppen när du fyller luft i en hydropress. Sannolikt har du så lågt tryck att det är vatten kvar när lufttrycket blir noll.
I övrigt stämmer tillvägagångssättet.
 
  • Gilla
Mach77777
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Du kan ( bör ) ha öppet till ditt system och ha kallvattenkranen öppen medan du pumpar luft. Kommer lite extra vatten ut då och blir inte beroende av ditt initiala tryck i behållaren.
Aha, när jag hade den öppen och försökte få i luft skickade jag ut mer vatten i kranen bara och trycket låg kvar på 0. Finns det en mekanism att när vattnet är tomt (eller på rätt nivå) i pressen så stängs flödet ut och den ökar trycket.

Kan såklart förstå att den inte funkar bra med för mycket vatten och låg tryck. Ska det vara så att den egentligen ska vara närmast tom på vatten vid pumpens tillslagstryck?
 
En hydropress har en blåsa som separerar luft och vatten. Så luften kan inte komma ut när vattnet tar slut. På en hydrofor kommer luften ut när vattnet är slut. Men även där vill man få ut allt vatten, om man då ha nolltryck blir det vettigt på en hydrofor.
 
  • Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
En hydropress har en blåsa som separerar luft och vatten. Så luften kan inte komma ut när vattnet tar slut. På en hydrofor kommer luften ut när vattnet är slut. Men även där vill man få ut allt vatten, om man då ha nolltryck blir det vettigt på en hydrofor.
Som referens till dig som har problem med vattnet och läser denna tråd några år senare:

Jag tömde ur allt vatten genom att stänga av pumpen, öppna en vattenkran och tryckte i ny luft. Till slut var allt vatten ur hydropressen och den började ta tryck. Stannade vid 2.4 som är ca 0.2 under det tryck som pumpen normalt slår till på. Där stängde jag kranen och slog på strömmen till pumpen. Där fyllde pumpen upp tomrummet i hydropressen med vatten upp till trycket som pumpen slår av på.

Mätte inte det trycket denna gång men skulle gissa på 5 bar eller så. Det betyder att när jag öppnar en kran så finns det tryck och kan rinna ut vatten ner till 2.6 innan pumpen slår till och fyller den med vatten igen.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 2 till
  • Laddar…
Kompletterar denna tråd:

Eftersom nån lyckades spola en toalett när jag höll på som bäst att tömma hydropressen slutade den sen att fylla på sig när jag fick ordning på pressen.

Visade sig att vatten (?) som ruvat inne i pressen i antal år var rejält skitigt och hade satt igen toans inflöde.

Närbild av en toaletts anslutningsrör med igentäppt litet filter och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvbrunn med igensatt filter täckt av svart slam som nämnts i diskussionstråd om hydropress.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så fick plocka av toans anslutning och visst ett litet filter där var igensatt av svart jox.

Så om man tömmer hydropressen på extra vatten, försök att bara tömma där skit i vattnet inte kan göra nån skada.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.