Clarken37 skrev:
Varför skulle det bli inköpspris? Om ni regelbundet beställer materialet direkt från leverantören lär det garanterat bli billigare för er än för privatkunden.

Men oavsett, jag förstår att det är svårt att ta betalt för offerter. Men om ni behöver kompensera er för kostnaden det innebär (arbetstkostnad till 100% i princip, inget material, en bilresa till kunden enkom) så är det ju INTE rimligt någonstans att ni gör ett påslag på material för att kompensera er för det. Det påslaget bör då ligga på er timpenning och inget annat. Det är ju dessutom en fördel för kunden för att de då kan nyttja rot.

Det du säger är i princip att kunden har koll på vad arbetstiden ska vara/kosta och väljer annan firma om ni höjer denna. Istället gör ni ett påslag på materialet som kunden inte har samma koll på. Det är fel tillvägagångssätt och ett sätt att lura kunden.
jag tror nog att de flesta har koll på att det finns ett påslag på material. Som det är nu så kan dessutom de flesta köpa samma produkter på nätet till samma pris som vi betalat.
Så en tröst för dig är väl att påslagen på material snart kommer att vara borta, och timpengen höjs istället. Men då kommer polackerna att ta jobben istället.

Smågrejer som vi köper brukar vi lägga på 15-20 % på, och det är egentligen helt meningslöst att sälja, för det täcker inte resan till grossisten för att hämta.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
A
I Ingvar 58 skrev:
jag tror nog att de flesta har koll på att det finns ett påslag på material. Som det är nu så kan dessutom de flesta köpa samma produkter på nätet till samma pris som vi betalat.
Så en tröst för dig är väl att påslagen på material snart kommer att vara borta, och timpengen höjs istället. Men då kommer polackerna att ta jobben istället.

Smågrejer som vi köper brukar vi lägga på 15-20 % på, och det är egentligen helt meningslöst att sälja, för det täcker inte resan till grossisten för att hämta.
Ja välkommen till den riktiga världen. I stora bolag sitter alla supportfunktioner, IT, enklare ekonomi, admin osv i Rumänien, Indien etc idag.

En programmerare i Stockholm konkurrensutsätts av programmerare sittande i Delhi. Då får man helt enkelt se till att bli bättre på sitt jobb än konkurrenterna.

Ni har dessutom redan en rejäl räckmacka jämfört med andra länders arbetare iom ROT. Knappast så att ett svenskt bolag får kompensera sig för 30% av arbetskostnaden för att de anställer en svensk programmerare istället för en indier.

Det du säger är i princip att du inte kan konkurrera mot polackerna TROTS att ni är kraftigt subventionerade mot staten. Det borde få en att fundera en smula.
 
  • Gilla
Lullejulle och 2 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Ja välkommen till den riktiga världen. I stora bolag sitter alla supportfunktioner, IT, enklare ekonomi, admin osv i Rumänien, Indien etc idag.

En programmerare i Stockholm konkurrensutsätts av programmerare sittande i Delhi. Då får man helt enkelt se till att bli bättre på sitt jobb än konkurrenterna.

Ni har dessutom redan en rejäl räckmacka jämfört med andra länders arbetare iom ROT. Knappast så att ett svenskt bolag får kompensera sig för 30% av arbetskostnaden för att de anställer en svensk programmerare istället för en indier.

Det du säger är i princip att du inte kan konkurrera mot polackerna TROTS att ni är kraftigt subventionerade mot staten. Det borde få en att fundera en smula.
Nja, det är inte vi företagare som är subventionerade genom rot, utan kunderna. Som en följd av det skattesystem som sverige byggt upp så måste alla subventioneras för att ha råd med de inhemska tjänsterna. Bostadsbidrag, ränteavdrag, rot-rut-avdrag etc. Jag skulle mer än gärna slopa alla dessa bidrag och istället sänka kostnaderna för att anställa.

När det gäller polacker och andra så registrerar dom ju ett bolag i Sverige, men tar in folk från andra länder som anställda och kan på det viset både ta ut rot- och betala lägre löner.

Samma utveckling lär man väl då se inom t.ex programmerare. Du kör en fasad utåt att du är ett svenskt företag, men dom som gör jobben sitter i Indien.

jag känner väl att vi inte kommer längre nu, och tackar för diskussionen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
I Ingvar 58 skrev:
Nja, det är inte vi företagare som är subventionerade genom rot, utan kunderna. Som en följd av det skattesystem som sverige byggt upp så måste alla subventioneras för att ha råd med de inhemska tjänsterna. Bostadsbidrag, ränteavdrag, rot-rut-avdrag etc. Jag skulle mer än gärna slopa alla dessa bidrag och istället sänka kostnaderna för att anställa.

När det gäller polacker och andra så registrerar dom ju ett bolag i Sverige, men tar in folk från andra länder som anställda och kan på det viset både ta ut rot- och betala lägre löner.

Samma utveckling lär man väl då se inom t.ex programmerare. Du kör en fasad utåt att du är ett svenskt företag, men dom som gör jobben sitter i Indien.

jag känner väl att vi inte kommer längre nu, och tackar för diskussionen.
Bra sammanfattning.
Köper du arbetstid av hantverkare kostar varje timme du betalar hantverkaren 3-5 timmars arbete av dig på ditt ordinarie jobb, om din lön är likvärdig med hantverkarens.
Desutom har hantverkare inom vvs och el blivit ivrigt påhejade av de större grosisterna att använda "bruttoprislistor" på material, för ökad inkomstmöjlighet. Ett gamaldags system grundat för många decennier sedan, som fortfarande lever kvar i viss omfattning.
"Kliar du min rygg kliar jag din"
Det är i grund och botten inte hantverkarens lön det är fel på, utan den samantagna effekten av skatter, regelverk och dålig konkurens i de senaste åren av högkonjunktur, som skapat de höga byggkostnaderna.
Som svar till TS tror jag inte att detta förändras på kort sikt.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
M
I Ingvar 58 skrev:
Smågrejer som vi köper brukar vi lägga på 15-20 % på, och det är egentligen helt meningslöst att sälja, för det täcker inte resan till grossisten för att hämta.
Varför åker ni till dessa grossister och hämtar saker hela tiden? Det låter väldigt ineffektivt, som företagare inom IT så köper vi allting med leverans till vårt lager skulle aldrig falla mig in att ha folk att köra och hämta saker. Sedan så vet vi mer eller mindre exakt vad vi behöver i vår produktion och när vi kommer behöva det tack vare att vi planerar i förväg och har ett buffertlager av de vanligaste sakerna. Det mesta köps hem i verksamhetsförpackningar så man inte skall behöva stå och räkna enstaka antal vid inleverans. Allting är datoriserat och det finns recept på vad som behövs till varje typ av jobb.

Är det inte dags även för byggare att släppa sargen och komma in i 2000-talet? Så länge ni fakturerar timmar så är det ju ingen skillnad på att spika en timme eller att lägga en timme på att hämta spiken, det ger ju samma intäkt men bara en av dem ger någon nytta för kunden...
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Varför åker ni till dessa grossister och hämtar saker hela tiden? Det låter väldigt ineffektivt, som företagare inom IT så köper vi allting med leverans till vårt lager skulle aldrig falla mig in att ha folk att köra och hämta saker. Sedan så vet vi mer eller mindre exakt vad vi behöver i vår produktion och när vi kommer behöva det tack vare att vi planerar i förväg och har ett buffertlager av de vanligaste sakerna. Det mesta köps hem i verksamhetsförpackningar så man inte skall behöva stå och räkna enstaka antal vid inleverans. Allting är datoriserat och det finns recept på vad som behövs till varje typ av jobb.

Är det inte dags även för byggare att släppa sargen och komma in i 2000-talet? Så länge ni fakturerar timmar så är det ju ingen skillnad på att spika en timme eller att lägga en timme på att hämta spiken, det ger ju samma intäkt men bara en av dem ger någon nytta för kunden...
Bra synpunkt.
Men materialförsörjning inom bygg, speciellt el och vvs, har sedan mitten på förra seklet varit en "skyddad" marknad, svåråtkomliga för privatperson, omgärdad av regelverk och vänskapsförhållanden med bruttoprislistor, kickback vid årets slut, gratis frukost och fika vid avhämtning av material, utbildningskonferenser och mycket annat.
Kulturen kommer att suddas ut men det tar lång tid.
Det sunda är givetvis att hantverkare får bra betalt för sin yrkeskompetens.
Materialinköp är en liten del av kompetensen och borde leda till lägre kostnader och inte högre kostnader med hjälp av bruttoprislistor.
 
  • Gilla
Lilllen och 4 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Varför åker ni till dessa grossister och hämtar saker hela tiden? Det låter väldigt ineffektivt, som företagare inom IT så köper vi allting med leverans till vårt lager skulle aldrig falla mig in att ha folk att köra och hämta saker. Sedan så vet vi mer eller mindre exakt vad vi behöver i vår produktion och när vi kommer behöva det tack vare att vi planerar i förväg och har ett buffertlager av de vanligaste sakerna. Det mesta köps hem i verksamhetsförpackningar så man inte skall behöva stå och räkna enstaka antal vid inleverans. Allting är datoriserat och det finns recept på vad som behövs till varje typ av jobb.

Är det inte dags även för byggare att släppa sargen och komma in i 2000-talet? Så länge ni fakturerar timmar så är det ju ingen skillnad på att spika en timme eller att lägga en timme på att hämta spiken, det ger ju samma intäkt men bara en av dem ger någon nytta för kunden...
Tro mig, ingen skulle vara gladare än jag om killarna inte åkte till grossisten jämt. Som tur var använder vi oss av en som åtminstone inte bjuder på frukost.

Men det är inte helt enkelt heller. Vi kan ha de vanligaste delarna på lager i bilen. Men vilka är då de vanligaste? det är ingen större vits att ha 500 olika kopplingar i bilen, och när du står där på jobbet så behöver du ändå en som inte finns med.
Att lita på kundens uppgifter om vad det kan tänkas vara för dimensioner går inte.

Har man ett jobb på gång där man vet vad man ska ha så går det ju att ta hem. Men även där kan det hända att paketet fastnar på Postnord i Hallsberg och kommer fram en vecka senare.

Sen har vi det moderna 2000-talet där man ska beställa på nätet, och på hemsidan står det att grejerna skickas inom en dag. Efter nån timme kommer ett mail där det står att sorry, vi har inte den delen hemma, den kommer om tre veckor.
Har man då bokat kunden till om tre dagar, så blir det att man åker till grossisten på orten ändå.

Så det är inte riktigt så enkelt att vara rationell som man önskar eller tror.
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
A
I Ingvar 58 skrev:
Nja, det är inte vi företagare som är subventionerade genom rot, utan kunderna. Som en följd av det skattesystem som sverige byggt upp så måste alla subventioneras för att ha råd med de inhemska tjänsterna. Bostadsbidrag, ränteavdrag, rot-rut-avdrag etc. Jag skulle mer än gärna slopa alla dessa bidrag och istället sänka kostnaderna för att anställa.

När det gäller polacker och andra så registrerar dom ju ett bolag i Sverige, men tar in folk från andra länder som anställda och kan på det viset både ta ut rot- och betala lägre löner.

Samma utveckling lär man väl då se inom t.ex programmerare. Du kör en fasad utåt att du är ett svenskt företag, men dom som gör jobben sitter i Indien.

jag känner väl att vi inte kommer längre nu, och tackar för diskussionen.
B Bernt Ö97 skrev:
Bra sammanfattning.
Köper du arbetstid av hantverkare kostar varje timme du betalar hantverkaren 3-5 timmars arbete av dig på ditt ordinarie jobb, om din lön är likvärdig med hantverkarens.
Desutom har hantverkare inom vvs och el blivit ivrigt påhejade av de större grosisterna att använda "bruttoprislistor" på material, för ökad inkomstmöjlighet. Ett gamaldags system grundat för många decennier sedan, som fortfarande lever kvar i viss omfattning.
"Kliar du min rygg kliar jag din"
Det är i grund och botten inte hantverkarens lön det är fel på, utan den samantagna effekten av skatter, regelverk och dålig konkurens i de senaste åren av högkonjunktur, som skapat de höga byggkostnaderna.
Som svar till TS tror jag inte att detta förändras på kort sikt.
Såhär är det. Känner en målare själv och han (och alla hans kollegor) får köpa färg till inköpspris hos grossist. De vill att målarna ska använda deras färg.

Sen fakturerar de butikspris (+50%) och påslag på 15% på det. Fasadfärg från tex Caparol kostar 320kr per liter i butik ex moms (160 i inköp). Säg att du behöver 60 liter för en villa. Hantverkaren faktuerar då 320*1,15*60=22k ex moms men betalar själv 9,6k.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Jo det förstår jag, men här gäller det mer en entreprenad och där känns det som man försöker sko sig på diverse kostnader. Jag är absolut beredd att betala marknadsmässiga priser för hantverkarna (inser att rubriken blev dålig). En offert jag fick ville man ha 80.000 i hyra för ställning, känns galet då gavlarna är 5m breda och kanske 8m höga.
köp ställningen själv begangnat eller ny o kan sälja den sen det gjorde jag
 
Clarken37 skrev:
Såhär är det. Känner en målare själv och han (och alla hans kollegor) får köpa färg till inköpspris hos grossist. De vill att målarna ska använda deras färg.

Sen fakturerar de butikspris (+50%) och påslag på 15% på det. Fasadfärg från tex Caparol kostar 320kr per liter i butik ex moms (160 i inköp). Säg att du behöver 60 liter för en villa. Hantverkaren faktuerar då 320*1,15*60=22k ex moms men betalar själv 9,6k.
Det är uppenbart en stockholmsmarknad du refererar till. De påslagen är en utopi för oss åtminstone. Vi målar också hus, och kunderna vet exakt vad färgen bör kosta.
 
A
I Ingvar 58 skrev:
Det är uppenbart en stockholmsmarknad du refererar till. De påslagen är en utopi för oss åtminstone. Vi målar också hus, och kunderna vet exakt vad färgen bör kosta.
Just kvalitetsfärg som Caparol hittar du i princip inte lägre än butikspris på nätet så kunderna har inget att jämföra med. Men självklart har Caparol själva ett enormt påslag. Alla fattar ju det iom att 320kr per liter för färg (dessutom i burk om 10 liter) är ett absurt pris.

Dina kollegor i Stockholm fakturerar då kunden det facila priset 460 kr per liter färg ink moms.

Och ja det är marknaden u Stockholm jag referar till. Ringde nyligen tre stora målarbolag i mitt närområde för att måla kåken. Ingen hade tider förrän 2026
 
Redigerat av moderator:
P
I Ingvar 58 skrev:
Det är uppenbart en stockholmsmarknad du refererar till. De påslagen är en utopi för oss åtminstone. Vi målar också hus, och kunderna vet exakt vad färgen bör kosta.
När jag lät måla om huset för tre år sen köpte målaren färgen på Bauhaus och la inte på något på priset. Han bifogade kvittona med fakturan.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
I stället blir det en del som blir arbetslösa.
Så är det nog. Arbetslöshetsersättningarna måste minskas alltså.
 
P
Larsa Larsa skrev:
Jo jag är ju på väg att begära in offerter nu. Gällande priset på ställning så var det ett exempel på hur entreprenören försöker salta diverse poster.

Funderade ett tag på att själv projektleda och ta in hantverkare på timme, men fastnade på ställningen. Verkade inte vara så intressant med privatpersoner. Men var ett par år sen så byggbranchen var i högspinn…
Försök hitta en invandrad entreprenör. De brukar vara billigare, duktigare och effektivare.
 
Det jag brukar säga om hantverkspriserna och varför de inte kommer falla är.

1. Det är brist på duktiga hantverkare. De komemr gå från att ha 18 månaders ledtid till 6 på sin höjd. Så de kommer inte lida.
2. De hantverkare som blir utan jobb är två grupper. De som är dåliga. Och de som bara jobbar på stora byggen (de har inte så lätt ställa sig och renovera din villa)
2.5 De hantverkare som inte kan få det de vill i timpenning och inte får jobb kan antagligen ställa sig på ett annat jobb eller köra truck/lastbil
3. De hantverkare som kommer utifrån landet ser redan nu att pga att vi har SEKetas och inte eur så har deras ersättning gått ner. Så en polsk duktig hantverkare har snart samma timpenning i Polen som här.

Så. Ja priserna kommer gå ner om du tar klåpare som inte kan få andra jobb. Annars komemr det snarare vara lika jobbigt och dyrt att få tag på de få duktiga hantverkarna.

Som nämnts i tråden. Det är ju knappt nån annan som accepterar lägr lön. varför skulle hantverkarna lägga sig lägre än de gör nu :)
 
  • Gilla
wrobel.se
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.