TRJBerg
Hur kan man fjärrstyra t ex brytare utan att använda wifi/det egna nätverket?
Dvs via någon radiofrekvens förstås.
Det har ju funnits/finns utrustning för sådant, men har ingen koll på vilka bra alternativ det finns idag.

(Behovet är dels att kunna starta om internetuppkopplingen och även det interna nätverket m h a "norsk reset" och dels nå sådana ställen där det är problematiskt att täcka via wifi.)
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Hur kan man fjärrstyra t ex brytare utan att använda wifi/det egna nätverket?
Dvs via någon radiofrekvens förstås.
Det har ju funnits/finns utrustning för sådant, men har ingen koll på vilka bra alternativ det finns idag.

(Behovet är dels att kunna starta om internetuppkopplingen och även det interna nätverket m h a "norsk reset" och dels nå sådana ställen där det är problematiskt att täcka via wifi.)
Ontech funkar med 4g
Eller om du bara har en timer som bryter strömmen varje dag, norsk reset
 
TRJBerg
J Juthstrand skrev:
Ontech funkar med 4g
Eller om du bara har en timer som bryter strömmen varje dag, norsk reset
4g och liknande är inte önskvärt av mig. Jag vill ha något som fungerar oberoende av omvärlden.
Timer är inte intressant. Behovet uppstår oförutsägbart och med relativt långa mellanrum.
 
Redigerat:
TRJBerg
MrJay MrJay skrev:
[länk]
Ja något åt det hållet. Men det verkar som räckvidden är typiskt 30 meter inomhus. Erfarenhetsmässigt behöver jag längre räckvidd, dels pga avstånd men också pga tjocka väggar (typ lättbetong).
 
TRJBerg
Kan tillägga att det är ett stort plus om det kan räcka från i mitt hus genom tjock lättbetongvägg, 30 meter till annat hus, genom den husväggen och kanske 10 meter genom inre väggar till målet.
 
Mesh-nät med flera elnätsanslutna zigbee enheter.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Kolla på z-wave, varje enhet förlänger räckvidden, sen behövs en controllers till detta som du har lokalt hemma.
Kör det själv och funkar bra.
 
MrJay
Plejd eller ZigBee system isf.
 
MrJay
J jenslun skrev:
Kolla på z-wave, varje enhet förlänger räckvidden, sen behövs en controllers till detta som du har lokalt hemma.
Kör det själv och funkar bra.
Z-wave är dött numera…
 
  • Gilla
namnbyte
  • Laddar…
J jenslun skrev:
Kolla på z-wave, varje enhet förlänger räckvidden, sen behövs en controllers till detta som du har lokalt hemma.
Kör det själv och funkar bra.
Nej, varje z-wave enhet förlänger inte räckvidden.
Det är samma som med zigbee, det måste vara nätanslutna enheter för att förlänga räckvidden, batterienheter sänder/tar emot bara egna signalerna.
 
Jag röstar på Zigbee. Mängden prylar är oändlig liksom möjligheterna...
 
  • Gilla
pacman42 och 3 till
  • Laddar…
Jag lägger min röst på LoRa. Protokollet klarar 5km på 433Mhz bandet. :)
Finns som HAT till RPi, med USB/Serie + radio.
Tex
LoRa HAT är en hatt för fullstora Raspberry Pi som gör det möjligt att kommunicera över det mycket strömsnåla och långräckviddiga radiokommunikationsprotokollet LoRa.
Kortet har en inbyggd CH340 USB till UART-krets, och spänningsvomvandlare ( 74HC125V). Kortet har både SMA- och u.fl-kontakter (u.fl på radiomodulen) för att ansluta antenner.
Radiomodulen har LoRa Spread Spectrum Modulation-teknik och kan automatiskt repetera data.
* Frekvens: 433, 868, 915 MHz
* Effekt: 22dBm
* Räckvidd: Upp till 5km, beroende på störningar och mellanliggande hinder.
* Interface: UART
* Radiomodul: E22-400T22S eller E22-900T22S
* Communication: USB-LoRa & USB-RP2040
https://www.electrokit.com/lora-hat...MI_7yjg8LVhAMVBFCRBR0-rwiREAQYCCABEgJLvPD_BwE

Annars finns det 433MHz repeters från Nexa så fixar man 30m till.
Val av lösning beror ju mycket på vad man kan eller vill göra själv.

Fast ännu bättre är väl att bygga om nätverket så det blir stabilt?!
Visst, det kan vara svårt ibland...
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Ajax använder 8xxmhz nätet och har brytare.
Räckvidden borde inte vara ett problem.
Men jag tror du behöver vara uppkopplad till ajaxenheten för att prata med den dvs via wifi eller liknande.
 
TRJBerg
blackarrow blackarrow skrev:
Jag lägger min röst på LoRa. Protokollet klarar 5km på 433Mhz bandet. :)
Finns som HAT till RPi, med USB/Serie + radio.
Tex

[länk]

Annars finns det 433MHz repeters från Nexa så fixar man 30m till.
Val av lösning beror ju mycket på vad man kan eller vill göra själv.

Fast ännu bättre är väl att bygga om nätverket så det blir stabilt?!
Visst, det kan vara svårt ibland...
Eftersom den främsta problemorsaken ligger på fiberoperatören/ISP så är det inte det egna nätverket som är problemet.
Därutöver har vi problemet att wifi-standarden tvingar fram ett räckviddsproblem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.