Hej. Va trevligt att någon finner detta intressant. Jo som du kanske anar på bilderna så har ett par oljefläckar dykt upp. Men jag skulle lugnt argumentera att fogen mellan kakel skulle varit värre vid det här laget. Det har kommit en rörelse spricka också då huset står på lerjord, vet ej ifall du har andra väggar med sprickor men ta det i åtanke. Men än så länge så tänker jag inte kakla.
/Alex
 
Kollar om det går att väcka den här tråden till liv. Lite nyfiken på hur det ser ut nu.
 
  • Gilla
manbat
  • Laddar…
Köksbänk med kokplatta, fläkt, vägguttag och rengöringsprodukter. Reflektion och belysning synlig. Modern inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köksbänk med induktionshäll, fläkt, vattenkokare och rengöringsmedel under vit frånluftshuv. Speglig bakgrundsbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mättnadstextur på glas, rostfritt stålskena, intetsägande, inomhus, konstgjord belysning, detaljnärbild, arkitektoniskt element.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja men visst. Här är lite bilder. Stänk och fläckar tycker jag det inte är problem med. Men huset rör ganska mycket på sig så sprickor kommer fram vilket är tråkigt. Ni ser det på en bild. Kanske hade varit bra att sätta upp något slags skivmaterial och sedan målat på det.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Spännande tråd! Jättefint med kalkfärg!

Står i valet om jag ska kakla köket i sommarstugan (behöver kallställa det och är osäker på om kakel pallar det) eller m jag ska måla med kalkfärg.

Min fråga:

Kan man sätta en glasskiva ovanför diskbänken om man har målat med kalk? Eller blir färgen missfärgad på något sätt om man gör så, kan det tex bli skiftningar i färgen under en skiva?
 
Nej det vet jag ej men väl värt att prova tycker jag. Dock så kommer det in fukt någonstans bakom glasskivan så kanske fukten har svårt att torka och det blir en permanent mörkare fläck.
 
  • Gilla
LorangaMazarinDartanjang
  • Laddar…
M manbat skrev:
Nej det vet jag ej men väl värt att prova tycker jag. Dock så kommer det in fukt någonstans bakom glasskivan så kanske fukten har svårt att torka och det blir en permanent mörkare fläck.
Bra aspekt, tack!

Men har ni klarat er helt utan skydd endast med den där fuktspären alltså? Man kanske inte behöver glasskiva. Eller?
 
Har du kalkfärg i resten av huset också?

Är det (i så fall) bara i köket ni valt att använda sealer?

Ser gärna bilder från andra rum, då jag funderar på att måla alla innerväggar med kalkfärg.

Funderar lite kring hur mycket det färgar av sig i ett vanligt rum.
 
Hej! Hur har det funkat med färgen? Är det ytan bakom spisen som är mest utsatt?
 
Hej,

Trevligt med frågor. Ska börja svara och försöka inte skriva uppsats.

I köket har vi som sagt använt sealer. Borde nog lagt på lite till efter ett år. Och ja det är ytan bakom spis och vask som är mest utsatt. Jag kan lägga upp kort i dagsljus imorgon.

Vi har blivit ordentligt insyltade i kalkfärg och valt de i alla rum vi renoverar. De trevliga är att man inte behöver vara toknogann när man bredpacklar. Det blir lite mer levande väggar fast det är i betong och puts. Och ifall man inte vattnar väggarna så släpper/färgar det ingenting.
 
Ett sovrum med kalkfärg. Renoveringsprocess i sovrum med pågående målning med kalkfärg, tomma väggar och målarutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sovrum med nyapplicerad kalkfärg i blå nyans på väggarna och skyddspapper på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
LorangaMazarinDartanjang LorangaMazarinDartanjang skrev:
Bra aspekt, tack!

Men har ni klarat er helt utan skydd endast med den där fuktspären alltså? Man kanske inte behöver glasskiva. Eller?
Vi klarar oss utan och faktum är att blir det fult slitage efter en fem år så är det inte ett så stort jobb att måla om. Det vore nog värre att kakla om.
 
Det är jättefint! Har också gjort ett par rum och det är verkligen njutbart. Har dock inte testat med sealer. Skulle du säga att den påverkar intrycket? En vän beskrev det som att det tappade lite djup och blev mer platt och mindre intressant med sealer. Håller du med?
 
Det blir absolut annorlunda, men platt tycker jag nog inte. Ifall man är rädd för det så kan man använda starkare penseldrag och två lager kalkfärg. Jag brukar bara göra ett lager.
 
Kortet är på väggen vid spishällen. Nu ser man en hel del fläckar efter en tre års användning.
 
  • Vägg täckt med fläckar och streck från matlagning ovanför en köksspishäll, visande slitage efter tre års användning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.