Hej!
Undrar om någon kan ge tips eller råd om hur vi kan gå tillväga.

Vi vill riva en väg mellan kök och intilliggande rum. Huset är byggt ca 1900. Vi tror att väggen är bärande men lite osäkra. Sticker man en kniv mellan de våg- och lodräta balkarna så är det mest luft men på vissa (ojämna) punkter tar det emot.

Vad tror ni, kan vi riva de lodräta balkarna? Behöver vi ta in fackman för arbetet?

Stort tack för tips eller råd!

Mvh
Erica
 
  • Dörrkarm med borttagen list visar gammal trästruktur och skadad vägg i renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av ett vardagsrum med strukturvitmålat tak, tapetserade väggar och flera ramar med konstverk, bredvid en orenoverad trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Börja med att lägga upp en ritning på huset, så kan vi med forumets gemensamma kunskaper bedöma hur troligt det är att väggen är bärande.
Riv ingenting i nuläget!
 
  • Gilla
Ersust och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle gissa att mellantaksbjälkarna bärs av den där väggen. Tar man bort den blir det väldigt snabbt väldigt lågt till tak.

Fast vi vet för litet. Sågspånet har rätt. Vi behöver en ritning.
 
  • Gilla
Ersust och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar! Har gjort ett försök att tita av planlösningen…hoppas de går att läsa. Tack för råd!
 
  • Skiss av markplan, handritad, återspeglar ombyggnadsplaner med anteckningar, viss rivning önskad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En handritad planritning av en övervåning med rum, hall, WC/dusch. Märkt "Kattvind" och "Övervåning".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om mitt röda streck motsvarar taknocken på ert hus är väggen ni vill riva med stor säkerhet bärande. Handritad skiss av planlösning, anteckningar och markeringar för eventuell renovering eller ombyggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dessutom är det en vägg på samma ställe på övervåningen på er andra ritning, vilket tyder på att det är bärande väggar.

Det är egentligen inte ämnet för tråden, men jag kan inte låta bli att undra varför ni vill göra detta? I vårt hus har vi ingen öppen planlösning, det är en massa väggar och dörrar överallt. Jag sitter för närvarande i vardagsrummet, och inte tänker jag "shit, vad det suger att jag inte hör diskmaskinen eller spisfläkten här inifrån!". Och när jag är i köket och lagar mat är det rätt skönt att jag inte störs av TV:n eller ungarna som slår ihjäl varandra i vardagsrummet. Men det är jag, det.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Ja stämmer gällande taket, tror du säkert har rätt. Allt annat vore konstigt egentligen.

Sant att man kan må bra av att kunna stänga in sig. Men rummen är så små och det är dessutom lågt i tak så det blir väldigt trångt, inte minst om man vill bjuda hem folk (kan vara max 3-4 i ett rum i taget och ett större matbord platsar i nuläget ingenstans). På det så har vi värmekällor i de andra rummen men inte i köket (som blir väldigt kallt på vintern) så vi vill öppna upp/släppa in värme. Dessutom har vi nya altan dörrar nu i köket som släpper in mycket ljus som verkligen behövs i de andra rummen (som blir rätt mörka).

Så det är av många skäl vi vill riva väggen.
 
Jag tycker ni skall låta den vara kvar. Den väggen stabiliserar hela huset.

Vad ni behöver är altså en värmekälla i köket och ett bord som är snickrat för att vara så stort som möjligt för det utrymme som finns och som har utdragsskiva på ändan så man kan dra ut det ytterligare för tillfällen när det är mycket folk.

Kan altandörren bidra till att det är kallt i köket?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag tycker ni skall låta den vara kvar. Den väggen stabiliserar hela huset.

Vad ni behöver är altså en värmekälla i köket och ett bord som är snickrat för att vara så stort som möjligt för det utrymme som finns och som har utdragsskiva på ändan så man kan dra ut det ytterligare för tillfällen när det är mycket folk.

Kan altandörren bidra till att det är kallt i köket?
Det fanns en vedugn i köket men den togs bort av tidigare ägare som satt in skåp och diskmaskin istället (de hade som sommarstuga och förstod inte vedugnens nödvändighet på vintern…). Att skaffa en ny och sätta dit skulle innebära att riva halva köket tyvärr.

Vi har klaffbord i nuläget men att sitta 6 i köket (bordets max) är inte så kul.

Om något har det faktiskt blivit lite varmare tack vare dörren (treglas altandörr ersatte ruttna tvåglasfönster).

Jag vill så klart inte riskera huset stabilitet. Får fundera vidare på saken och ta in en byggsnickare som kan titta närmare på det.

Tack för goda råd!
 
Att bygga om huset så att ni kan ta bort mellanväggen är ett flerdubbelt större arbete och flerdubbelt dyrare än att bygga om köket totalt och sätta in en vedspis och specialtillverka ett matbord med bästa möjliga mått för utrymmet.
 
  • Gilla
Ersust och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar och bra information!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.