Lite då och då händer det tyvärr att vår brevbärare råkar lägga posten "ett steg fel", dvs vi får nästa grannes post och grannen före oss på rundan får vår.

Nu råkar det vara så att de grannar som ibland får vår post aldrig lägger den i vår brevlåda självmant. Eftersom alla hästar inte är hemma i hagen och samtidigt har ett sjukligt kartläggningsbehov, så vet jag att den öppnas och läses ibland innan den kastas (?). Vi är en lägre stående art som man kan bära sig åt hur man vill mot, dessutom är de såååå mycket äldre än vi och skall visas respekt. Min käre granne råkade t ex vid ett tillfälle han höll föreläsning för mig ha en åsikt om en förening jag är med i, något han omöjligen kunnat veta om han inte läst ett medlemsutskick därifrån.....

Hursomhelst - denna gång VET brevbäraren att de fått vår post. Jag har talat med henne, och hon vet att det blev fel men märkte det väldigt sent. Grannarna nekar dock - de har inte sett vår post (och är f.ö. inte ens intresserade av att öppna dörren utan pratar med oss från balkongen).

Vilka skyldigheter har man att återbörda felaktigt lagd post till sin rätta ägare ? Att mina grannar sedan inte ens på rak fråga tänker ge oss posten är ju en helt annan sak, men hissen går som sagt inte riktigt ända upp längre.....
 
Bra fråga: Om det är uppenbart att det inte var till dom så borde ju man kunna ha ett uppsåt om man inte returnerar den ev ? Jag har för mig att det finns en lag mot att läsa andras privata post.

Troligen är det lättare att ge sig på posten och kräva leverans till rätt address dock. Det skall dom ju klara enligt postlagen:
http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19931684.HTM

/K
 
Grannen har ingen skyldighet men om problemen är så uppenbara så klaga på postudelningen och kräv att de lägger all din post i ett samlingskuvär som sedan delas ut till dig. Litet jobb för brevbärarn men tydligen behövs det.
Problemet i sig är mycket allvarligt.
Om du inte får respons på ditt lokala postkontor gå till regionskontoret.
 
Kan tala om att vi ett tag fick fel post nästan varje dag, gällde minst ett par till lgh:er i samma trappuppgång f.ö. Vi ringde både Posten och Citymail åtskilliga gånger och skällde på dem, men de lovade bara bättring hela tiden. Till slut fick vi en karta frimärken från Posten som kompensation... vet inte om jag ska skratta eller gråta åt just det. Men det ska gå att göra en skriftlig anmälan, det är nog utdelarna du får ge dig på.

Har för mig att det är olagligt att slänga post.
 
Mikael_L
Jag fick regelmässigt post fel ett tag när jag bodde i Luleå, ibland var det namn som nästan var likt mitt, ibland var det bara tokfel!
I början sprang jag omkring i grannhusen och delade ut den i rätta lådor, sen började jag fundera på varför jag gjorde postis jobb, så jag börja bara lägga det på lådan så det fick delas ut en sväng till. Sen kom jag på att lika mycket post som kommer fel till mig försvinner väl min post till andra, och man har ju ingen aning om man någonsin får sin egen post då...

Så då skrev jag med tusch eller kulspets (minns inte) stort på framsidan av några felkomna brev något i stil med:
"Lär dig läsa adresser rätt ja*lä analfabetbrevbärare", sen la jag dom på lådan för en ny utdelningsrunda.

OK, inte snällt, men faktiskt så fick jag inte ett enda felutdelat brev på väldigt länge efter detta. Så han måste ju börjat anstränga sig för att göra ett bra jobb efter detta.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Brottsbalkens fjärde kapitel:

8 §
Den som olovligen bereder sig tillgång till ett meddelande, som ett post- eller telebefordringsföretag förmedlar som postförsändelse eller telemeddelande, döms för brytande av post- eller telehemlighet till böter eller fängelse i högst två år. (Lag 1993:601).

9 §
Den som, utan att fall är för handen som i 8 § sägs, olovligen bryter brev eller telegram eller eljest bereder sig tillgång till något som förvaras förseglat eller under lås eller eljest tillslutet, dömes för intrång i förvar till böter eller fängelse i högst två år.


Källa: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19620700.htm
 
Att öppna den post du fått i brevlådan är nog svårt att kalla olagligt
 
ornet skrev:
Att öppna den post du fått i brevlådan är nog svårt att kalla olagligt
Nja, bara för att posten lagts i min brevlåda är det ju inte per automatik "min" post. Är den dessutom uttryckligen adresserad till någon annan så är det ju uppenbart att den inte avsedd för mig och mina ögon. Då har jag ju uppsåt i min handling.

Bara för att man (av någon annan) beretts [möjlighet att öppna och läsa andras post, så är det väl knappast så att man har rätt att göra det ? Borde vara samma sak som om någon av misstag berett obehöriga möjlighet att läsa t ex journaler och patientdokument - det är likafullt inte tillåtet för de obehöriga att läsa sådant som de vet inte är avsett för deras ögon.

Vi spetsar till det lite - om någon lägger ett kuvert med något av värde i min brevlåda (som inte är adresserat till mig), jag öppnar det ändå och tänker behålla det. Är det alltså inte olagligt ? Om det kan anses olagligt, var går då gränsen för att definiera något som är av "värde" ?

För mig är det uppenbart - att missa läsa adressen är en sak och öppna av misstag, men att uppsåtligen öppna post man fått som inte är till personen ifråga (oavsett innehåll och värde) kan väl knappast vara ok ?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Om man tycker att det är ok att läsa amdras post som brevbäraren lagt fel så kan man ju jämföra det med att ngn som går förbi din trädgård en kväll och slänger över dina utemöbler till din grannes gräsmatta. Är det då din grannes utemöbler eller bör han lämna tillbaka dem?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Snailman
Jag tror jag slutade få andras post ungefär samtidgt som jag fick en brevbärare med samma för och efternamn som jag...:D
 
Jag kastade lite papper i pappersåtervinningen igår. Upptäckte en katalog från Ellos där, som var adresserad till en annan familj på en annan gata, men som hamnat i min brevlåda, och som nu kastades av mig.

Är jag då en brottsling?

Om jag är det, så är det verkligen dags att ändra på lagen.
 
Swetrot skrev:
Jag kastade lite papper i pappersåtervinningen igår. Upptäckte en katalog från Ellos där, som var adresserad till en annan familj på en annan gata, men som hamnat i min brevlåda, och som nu kastades av mig.

Är jag då en brottsling?

Om jag är det, så är det verkligen dags att ändra på lagen.
Knappast i mina ögon, och det var inte alls så jag menade heller. Men om man uppsåtligen öppnar och läser andras post, alltså med full vetskap om att det inte är till en själv - då undrar jag om det är ok.

Sedan är det väl de facto rätt stor skillnad på en massutskickad katalog i genomskinlig plast och att öppna personligt adresserade brev till grannen och läsa bara för att man är nyfiken på grannarna, när man genom någon annans misstag råkat få breven serverade till sig.

Två kanske rätt klara ytterligheter där det ena knappast är brottsligt medan det andra....hmm... vete katten. Eller ? Var drar man i så fall gränsen ?
 
Skaffa postbox om era brevbärare inte kan läsa och era grannar inte kan hålla fingrarna i styr!
 
Detta är nog ganska teoretiskt resonemang. Om du misstänker att grannen på rent "jävelskap" öppnar post som tillhör dig men blivit lagd i fel brevlåda så är det inte tillåtet. Men hur ska du kunna bevisa något, då du inte fått din post utan endast gissar att det är så? Allt hänger på att du måste kunna bevisa detta.
Ok, brevbäraren säger att posten blivit lagd i fel låda och grannen säger att man inte sett någon post till dig, ord står mot ord.
Problemet är nog inte posten (endast en symtom), problemet är grannen och relationen till grannen för visst var det denna granne som även bråkade om tomtgräns och även där hade ett konstigt beteende. Risken är att detta fortsätter inom andra områden om inte orsaken till grannens agerande hanteras eller att du helt kan avskärma dig från din granne. Inte lätt men troligtvis enda vägen.
 
Funderar. Om jag tappar min plånbok och någon hittar den och tar mina pengar. Är inte det stöld då? :)
Öppna den får man endast göra om man har i avsikt att leta efter rättmättiga ägare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.