D
Till att börja med, är det sork som annekterat gräsmattan?

Stockholmsområdet så jag vet inte ens om mullvadar finns här.

Vad kan man göra?

Hur mycket förstör de?

De har även grävt som galningar vid fruktträden och andra planteringar så mer bekymrad över det än gräsmattan egentligen.
 
  • Gräsmatta med mullvadshögar och snöfläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsmatta med flera mullvadshögar och tunt gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
 
  • Gilla
  • Haha
Skogsmusen och 5 till
  • Laddar…
D din granne skrev:
Till att börja med, är det sork som annekterat gräsmattan?
Ja, det är sork
D din granne skrev:
Stockholmsområdet så jag vet inte ens om mullvadar finns här.
Mullvadar gör mycket större högar och inga ytliga gångar.
D din granne skrev:
Vad kan man göra?
Skaffa katt. Finns fällor också men katt är bättre.
D din granne skrev:
Hur mycket förstör de?

De har även grävt som galningar vid fruktträden och andra planteringar så mer bekymrad över det än gräsmattan egentligen.
De kan förstöra väldigt mycket om de får härja fritt. De äter upp rötterna, så även ganska stora fruktträd kan få problem.
 
D
Överväger just nu att kapitulera och bara ge upp, känns knappt värt att ta tag i. Det är sorkhål på säkert uppemot 1000kvm på olika delar av tomten.
 
D din granne skrev:
Överväger just nu att kapitulera och bara ge upp, känns knappt värt att ta tag i. Det är sorkhål på säkert uppemot 1000kvm på olika delar av tomten.
Jag förstår hur det känns, har upplevt samma sak.

Vi bodde under många år mitt i naturen med vildsvin, älg, rådjur, harar, ekorrar, ormar fåglar och alla andra små kryp inpå knutarna, dock inte sork. Plötsligt var hela min stora trädgård som jag byggt upp under många år invaderad av sork, inte bara där utan även i den omgivande naturen kryllade det av sork och deras gångar. Det gungade under fötterna när man gick en promenad på åkrar och ängar...

Alla s.k. skrämmor är värdelösa, sorkarna bryr sig inte . Det som ändå gav viss effekt är en slang med avgaser från bil eller någon annan maskin som sätts ner i sorkhålet, starta maskinen och låt avgaserna tränga ner i gångarna under minst fem minuter. Tar garanterat bort allt levande i gången/boet.

Jag gav också upp, hösten kom och jag såg fram emot en ny strid som jag inte kunde vinna under nästa säsong.
Men plötsligt under senhösten hände något, sorkarna försvann, inga nya hål och jordhögar...
Våren kom och inte en sork någonstans. Än idag vet jag inte vad som hände, de försvann också från den omgivande naturen.

Jag vet att man brukar prata om sorkår och lämmelår och började leta efter information om vad som orsakade denna massiva ökning av de små gnagarna. När det benämns som "sorkår" så låter det iaf som att det sker under endast ett begränsat år. Naturen är särskilt givmild under en period och då ökar de små gnagarna enormt i antal vilket gynnar t.ex. rovfåglar och fjällrävar. Sedan, plötsligt är allt som förut och inte ett nytt sorkhål finns att hitta någonstans.

Jag hittade ingen information om detta och vad som genererar överflödet men så länge jag bodde kvar återkom inte sorkarna. Uppenbarligen fyller sorkår en stor funktion i naturen, dock kanske inte för oss..

Jag delar min berättelse för att ge dig lite hopp samt att du inte skall slösa pengar på allehanda grejor som sägs hjälpa, det gör de inte!
 
  • Gilla
  • Älska
gaia och 5 till
  • Laddar…
Ska du gasa så blir det inte nya fina blien. Den har katalysator. Det ska vara en bil från 60 talet utan katalysator. Har gått på den niten själv och det blev en äldre moped att gasa med.
 
D
Har en 1(1) supercat som tar hand om dem, vattensorkar för min del. De brukar dyka upp först när hagarna runtomkring slås. Tar en 5 styck i fällan sen håller de sig borta till nästa år. Grannens katt hjälper även till. Fångade en vessla en gång med, aggresiva små liv. Kela inte med dem. Vesslan då, katten får jag klappa.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ska du gasa så blir det inte nya fina blien. Den har katalysator. Det ska vara en bil från 60 talet utan katalysator. Har gått på den niten själv och det blev en äldre moped att gasa med.
I teorin borde en bil med kat funka för ändamålet. Co2 har ju typ 50% högre densitet än luft vilket fyller gångarna från lägsta punkt och uppåt. Kan ju såklart finnas håligheter, nerifrån och upp, men där tar ju syret också slut över tid. Allt förutsätter såklart att ”han är hemma” 😉 Moppe 2-takt borde vara det mest ohälsosamma.
 
P Picea skrev:
Moppe 2-takt borde vara det mest ohälsosamma.
För sorken då, jag hade mullvad och dom försvann
 
Vi har ännu inte haft sork men tidvis problem med råttor. Mot råttor är katter väldigt effektiva som redan nämnts. Vi kan tyvärr inte ha katt p g a allergi men det finns som tur är ganska gott om grannar som har sina katter "patrullerande" i närområdet. Räv är ännu bättre råttfångare än katter men mindre vanlig. Har man varken katter eller räv så kan det vara lönt att prova fällan A24 som någon här tipsade om nyligen.

I värsta fall kan man skjuta gnagarna med luftgevär men det är väldigt tidsödande och kräver stort tålamod.
 
D Daniel 109 skrev:
[media]
För typ 50 år sedan gjorde vi samma sak fast betydligt mindre omfattning, jordgetingbo i sidan på kompisens garagenedfart.
Gasol ner i utgångshålet och sedan tändsticka.
Ett dovt "thump" med markvibration deluxe...
No more geting.

Asså vi var typ 15-17 år gamla och hade väl sådär koll...
 
P Pickadollen skrev:
Mina föräldrar hade stora problem med sork över hela gräsmattan på 2500 kvm. De snickrade ihop egna med obalans i och satte på staketstolpar på lite olika ställen - sorken försvann 👌
När två saker uppträder samtidigt så ligger det nära till hands att tro på ett samband men det sambandet finns inte alltid där. Jag köpte dyra sorkskrämmor som gav ifrån sig ljud med jämna mellanrum men även vibrationer, det hjälper inte. De levde gott vidare intill skrämmorna. Stora områden är invaderade under ett sorkår och då hjälper varken ljud eller vibrationer, de vänjer sig.

https://gardenhome.se/sorkskramma/

Jag använde lövsugen för att gasa i gångarna, fascinerande när det vällde ut rök ur ett antal hål samtidigt, hål som låg långt ifrån ingångshålet.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
D
Tack för alla kreativa och bra svar, jag har bestämt mig för att kämpa och segra.

Efter att en hel natt läst på om fångstmetoder och olika fällor så ska jag åka och inhandla lite materiel till veckan.

Försöksmetod nummer ett blir mus- och råttfällor placerade vid ingångshålet samt en hink över.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
På Ring P1 har den senaste tiden barnafödandet varit ett diskussionsämne och mer precist det låga barnafödandet. Tydligen ligger Sverige nu nere på dryga 1.5 barn men borde ligga strax över 2 (taget ur minnet).

Sorkarna har en reproduktion på 10-12 ungar på en dräktighet på ca 20-25 dagar.

Ni förstår nog själva att detta är allvar och vi måste mobilisera. 🧑‍🍼⚔️
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.