Karrock
M Mathias Nilsson1 skrev:
Hur räknar man ut hur mycket massor som ska bort och hur mycket man behöver till låt säga ett projekt som vårat trätrallsbygge på ca50kvm och att man gräver ur ca 0,3m om vi säger att det räcker?

Ska prata med min grävkontakt på torsdag i nästa vecka så tänkte vara lite förberedd så jag fattar vad vi pratar om
Om jag börjar räkna och övergår till att gissa ;)

50*0,3=15m3. Ca 1500kg per m3 ger 22,5 ton eller två vändor med lastbil utan släp. En med släp, men det är nog inte praktiskt i villakvarter.

Ett eller två billass med bergkross för att ersätta. Paddat och med 100 betongplattor a 25kr för att ersätta.

Men det där med 30cm beror på vad för jord du har under gräsmattan. Gräv ett spadtag och titta! Gräs/matjord kan vara 10cm, och är det naturligt sand eller grus under behöver du inte gräva mer. Är det lerigt så är nog 30cm med duk under mer rimligt.

Lycka till! En månad heltid framför forum och youtube, sen köpa fina fullständiga verktyg och 2mån för att bygga och du är nog ändå under offerten. I praktiken tar det dig kanske 3v tjänstledigt.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
M Mathias Nilsson1 skrev:
Sorry!

Men du kan väl också killgissa om du sätter den sidan till?😉

Det var nog en ”jackpott-offert” jag fick.

Men jag är ändå seriöst intresserad av hur du kan tro att det kan kosta 275.
Hur kan man räkna fram det till det och tycka att det är rimligt om man är en byggare tror du?
Är det så dyrt med materialet eller vad gör att det springer iväg?
Mvh
Nej jag kan inte killgissa och jag kan inte förklara hur jag gissade det men du beskriver ganska mycket olika arbeten och det är ett ganska stort trädäck.
Ett ok pris hade jag sagt var 125000 kr. Utan att veta alla detaljer.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vart i landet är detta? Men ja oavsett så är dina offerter höga.

100k+ till ? Är rimligt beroende på vart det är och även hur det ser ut på platts.
 
Karrock Karrock skrev:
Om jag börjar räkna och övergår till att gissa ;)

50*0,3=15m3. Ca 1500kg per m3 ger 22,5 ton eller två vändor med lastbil utan släp. En med släp, men det är nog inte praktiskt i villakvarter.

Ett eller två billass med bergkross för att ersätta. Paddat och med 100 betongplattor a 25kr för att ersätta.

Men det där med 30cm beror på vad för jord du har under gräsmattan. Gräv ett spadtag och titta! Gräs/matjord kan vara 10cm, och är det naturligt sand eller grus under behöver du inte gräva mer. Är det lerigt så är nog 30cm med duk under mer rimligt.

Lycka till! En månad heltid framför forum och youtube, sen köpa fina fullständiga verktyg och 2mån för att bygga och du är nog ändå under offerten. I praktiken tar det dig kanske 3v tjänstledigt.
Ok!

Nu fattar jag hur grävaren menade när jag pratade med honom för nga månader sedan.
(60kvm x 0,3m djupt x 1,5ton = 27ton)
Hade med ett cykelförråd på ca8kvm då också.

Jag undrar också om låt säga att det är 30cm matjord som måste bort innan makadam ska dit så är det väl långt ifrån så mycket fyllnadsmaterial som måste inhandlas då man ska ta bort för betongplattan+regeln+trallen som då kanske blir minst 20cm.

Då behövs väl ”bara” 10cm makadam + motsvarande det som plattas till av markvibratorn?
 
Karrock
M Mathias Nilsson1 skrev:
Ok!

Nu fattar jag hur grävaren menade när jag pratade med honom för nga månader sedan.
(60kvm x 0,3m djupt x 1,5ton = 27ton)
Hade med ett cykelförråd på ca8kvm då också.

Jag undrar också om låt säga att det är 30cm matjord som måste bort innan makadam ska dit så är det väl långt ifrån så mycket fyllnadsmaterial som måste inhandlas då man ska ta bort för betongplattan+regeln+trallen som då kanske blir minst 20cm.

Då behövs väl ”bara” 10cm makadam + motsvarande det som plattas till av markvibratorn?
Yes, ska trallen vara just över marknivå så stämmer det.
 
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Vart i landet är detta? Men ja oavsett så är dina offerter höga.

100k+ till ? Är rimligt beroende på vart det är och även hur det ser ut på platts.
Långt österut i Småland!

Verkar dock vara fullt upp för de flesta byggarna eller hur tror ni branschen ser ut i dessa tider.

Har läst om varsel i byggfirmor i staden men vet inte hur privatmarknaden ser ut.
Är den lika illa för småföretagen eller har folk fortfarande råd att bygga?

Trodde kanske i min enfald att någon ville hjälpa oss till en acceptabel kostnad så vi får avvakta och se hur det går med det.

Verkar som att det finns rätt mycket att göra då det varit svårt att få svar av ett par firmor via rekommendation.

Tyvärr fick den firman vi tänkt använda oss av förhinder så nu försöker vi igen att hitta någon ”bra byggare”.
 
Det finns ingen anledning att dra några stora växlar på en enda offert.

Ta in fler och jämför och det blir billigast om du ber om en offert där de utför arbetet på löpande räkning men att de ger en uppskattning om hur många timmar som går åt samt materialkostnad. Fast pris innebär att entreprenören måste helgardera sig för att inte riskera att gå back på jobbet.

Hör dig för bland grannar och kollegor efter pålitliga firmor.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det finns ingen anledning att dra några stora växlar på en enda offert.

Ta in fler och jämför och det blir billigast om du ber om en offert där de utför arbetet på löpande räkning men att de ger en uppskattning om hur många timmar som går åt samt materialkostnad. Fast pris innebär att entreprenören måste helgardera sig för att inte riskera att gå back på jobbet.

Hör dig för bland grannar och kollegor efter pålitliga firmor.
Du har rätt!

Vi ska så klart avvakta fler offerter men gick igång lite då offerten innebar arbetskostnader på 333333kr (rot 100000 på 2) så ville se vad ni tyckte om hur mycket tid som verkar rimligt att fakturera för dessa projekt.

Vissa tycker kanske att två bra snickare som lägger en vecka är rimligt och då blir ju timkostnaden ca 4167kr.

Har man inte två bra snickare att avvara så kanske man får ta bottenskrapet och lägga på det dubbla eller ännu mer.

Så om man räknar på 700kr/h som någon skrev för en”snickare” så skulle de få hålla på i nästan tolv veckor innan de hittat rätt och då tror jag man hamnat i fel bransch.

Fattar så klart att de mer än helgarderat sig men vad tänkte han på?
 
Tja, det är väl inte första gången någon har räknat bort sig, eller helt enkelt har fullt upp att det blir en bra bonus om man får detta jobbet också.
 
O
M Mathias Nilsson1 skrev:
Du har rätt!

Vi ska så klart avvakta fler offerter men gick igång lite då offerten innebar arbetskostnader på 333333kr (rot 100000 på 2) så ville se vad ni tyckte om hur mycket tid som verkar rimligt att fakturera för dessa projekt.

Vissa tycker kanske att två bra snickare som lägger en vecka är rimligt och då blir ju timkostnaden ca 4167kr.

Har man inte två bra snickare att avvara så kanske man får ta bottenskrapet och lägga på det dubbla eller ännu mer.

Så om man räknar på 700kr/h som någon skrev för en”snickare” så skulle de få hålla på i nästan tolv veckor innan de hittat rätt och då tror jag man hamnat i fel bransch.

Fattar så klart att de mer än helgarderat sig men vad tänkte han på?
Glöm inte ditt eget ansvar i det här heller (sagt med välmening)! Kontrollera din offert och se så den är tydlig. Kan de ha missuppfattat något? Kan du ha varit otydlig i förutsättningarna?

Sen skulle jag nog räknat 2 ton per m3 då dina massor är komprimerade. Samma sak med det du ska köpa in.
 
  • Gilla
Kartongen
  • Laddar…
Den feminina motsvarigheten till "killgissning" är väl "missuppfattning"...?
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Jenpet och 12 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Glöm inte ditt eget ansvar i det här heller (sagt med välmening)! Kontrollera din offert och se så den är tydlig. Kan de ha missuppfattat något? Kan du ha varit otydlig i förutsättningarna?

Sen skulle jag nog räknat 2 ton per m3 då dina massor är komprimerade. Samma sak med det du ska köpa in.
Absolut!

Vi försökte vara så tydliga som möjligt och tycker att vi lyckades rätt så bra med det eller?

Vi har säkert missat något och det får vi såklart ta konsekvenserna av om vi kommer på något i efterhand och betala för de extraarbetena.

Sedan är det såklart ok att fråga om det är något man undrar och vill ha jobbet tänker jag.

Ser du ngt konstigt i den?

Antar ändå att antal ton makadam/slitlager inte är den stora kostnaden i den offerten men det vet jag inte om det stämmer.
 
Cruzze Cruzze skrev:
Den feminina motsvarigheten till "killgissning" är väl "missuppfattning"...?
Nej de är synonymer.
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Nej de är synonymer.
Hmm, synonym är väl motsvarighet...?
 
M Mathias Nilsson1 skrev:
Ja precis!

Har en mkt bra och förhållandevis prisvärd grävare som kan göra det jobbet om byggaren som får jobbet (att fixa runt in-/utvändigt och hänga dit en ny förrådsdörr, byta den lilla gaveln på kallförrådet och lägga plattor, regla upp och sätta trallen) tycker att det är en bra lösning.

Men det är inte det upplägget vi har i offertunderlaget.

Så om vi räknar som du och jag? så borde kanske arbetet ta någon vecka 2x8x5x700=56000kr innan eventuellt rotavdrag eller?

Beträffande markarbetet har vi räknat så här med den grävaren vi haft kontakt med:

Ca tre lass bort om vi räknar på att gräva 0,30m djupt.
Beror på hur befintlig altan (på 25kvm) är i underlaget.
Men kan nog sikta ett av lassen till matjord.
Så vi kanske klarar oss med två lass bort.

Två lass 0-16mm, och ett lass makadam ex 8-16mm. Det ska tydligen handla om ca 27kubik men vet ej hur man räknar?
(Kanske så här 60kvm x 3m djup x 1.5?=27 kubik fyllnadsmaterial.

Har ingen koll på vad fyllnadsmaterial kostar men är väl inga jättekostnader?

Men max två dagar har grävaren sagt att det tar för honom att göra markarbetet hemma hos oss och det blir i arbetskostnad ca 10400kr innan eventuellt rotavdrag.

Vet dock inte om en grävare normalt gör klart så att marken är färdig (rätt anlagd och på rätt nivå och i våg) att för en snickare ta vid och rätt placera ut plattorna, göra ramverk och regla upp rätt för att sedan sätta trallen.

Om det ingår och normalt går till så när grävare och byggfirmor samarbetar så kommer en bra trallläggare till lite ”dukat bord” eller?

Som jag skrev så fick vi första offertförslaget igår och det verkade orimligt högt och kanske inte alls verklighetsförankrat då det var på ??? tusen innan rot!!!

Någon som vill gissa?
Altan ytan behöver bara grus under stödpunkter,
Rot avdrag gäller inte för grävmaskin däremot föraren av grävmaskinen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.