Hejsan!
Vi har haft snickare på löpande timpris hos oss. Det har per muntligen diskuterats timpriset för snickarna och ungefärlig tidsåtgång.
När nu fakturan ploppar upp är det upptaget pengar för bilersättning vilket byggfirman anser borde varit underförstått !
"Klart vi måste få betalt för att ta oss till och från bygget" ? Så är det ALLTID när man anlitar någon på löpande menar dom...

Hur ligger det till ? Brukar hantverkare alltid fakturera för bilersättning ? Är det bara för mig detta kom som en överaskning ?
Man vet ju inte riktigt hur man skall ställa sig inför en sådan post på fakturan ? Någon med tips ?

/V
 
Min uppfattning är att om man inte talar om att man förutom arbetstiden på platsen kommer att debitera restid och reskostnad så skall du heller inte betala det. Det kan vara så att hantverkaren har konkurrenter på närmare avstånd till dig och därför innehåller dessa upplysningar. Dra av den kostnaden vid betalningen.

Hur skall man kunna kräva att du skall veta om en kostnad som ingen berättat om? Ge dig inte.
 
Hantverkare tar oftast bilersättning för att ta sig till jobbet. Men man bör ju säga till om det kommer utanför det angivna priset. Jag brukar "baka" in bilen i priset, men om man jobbar på löpande kanske det är ärligast att säga till att bilersättning tillkommer.
 
Jag hade hem en röris som tog "servicebilsavgift" eller något liknande på 130 spänn....till saken hör att rörisens lokal ligger ca 1 km bort vilket ger 1300:- milen.....

Den fakturan betalde jag inte förrän servicebilsavgiften var krediterad. Helt sjukt att jag ska behöva betala för att rörisen ska ha en bil. Det ser jag som självklart för hur ska han annars ta sig ut till kunderna?

Visst, på ett eller annat sätt får ju jag som kund betala bilen ändå, det fattar jag väl men bättre att baka in det i priset så slipper man bli uppretad.

Jag erbjöd honom att åka taxi på min bekostnad nästa gång då det blir billigare för mig och dessutom får taxikillen jobb.
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
Tycker att det är glasklart att hantverkare debiterar för sin servicebil det är ju deras arbetsplats och utan den kan de ju inte göra sitt jobb, alla verktyg och vissa grupper (elektriker, rörmockare, vissa snickare mfl) har ju allt material i bilarna också.

Sen borde man bli upplyst om detta när jobbet är på löpande räkning. O andra sidan kan man ju kosta på sig att som konsument ställa frågan, "tillkommer det några kostnader ? arb.ledning, bilar, mm"

Man ifrågasätter ju inte varför andra yrkesgrupper tar betalt (om än inbakat i timpriset) för sina kontor. (datakonsulten, butiker, revisorer mfl) Det är väl ärligare att visa vad saker o ting verkligen kostar ?
 
Om du frågar en rörmockare t.ex. vad det kommer att kosta att montera vattenlås och en diskbänksarmatur i ditt nybyggda kök och du får svaret: Kan inte ge dig ett fast pris på jobbet men jag debiterar 400:/tim och räknar med att det tar c:a 2 tim. Priset inkl moms.

Om du dessutom debiteras för restid och bilkostnad så skall du saklöst vägra att betala detta.

Du har ju redan frågat vad det kan komma att kosta. Man skall väl inte behöva förhöra karln om huruvida det kan tillkomma något mer som han inte vill berätta om.

Har ni dessutom inte kommit överens om hur arbetet skall betalas: Kontant eller mot faktura ( jag pratar inte om svartjobb) och du inte kan välja utan du måste betala mot faktura. Då har han heller inte rätt att ta ut en faktureringsavgift.
 
Jag vill med anledning av denna diskussion återigen dra upp en av mina "eviga" käpphästar. Varför anlitar man hantverkare utan att en skriftlig prislista presenteras och ett enkelt avtal skrivs under?

Det blir mer och mer uppenbart att hantverkare inte debiterar enligt några riktlinjer, utan det är nog olika debiteringar i varje firma. Ibland tillkommer servicebilavgift, ibland är det milkostnader, ibland är det restider och aldrig är det med samma tariffer. Ibland räknas tiden per påbörjad arbetsdag, ibland saltas materialräkningarna och inte sällan räknas timmarna upp med valfri faktor när sedan räkningen skickas.

Tyvärr är nog den enda lösningen att man får lov att bli en "jobbig konsument" som åtminstone kräver svar på vad det kostar innan man anlitar någon.

För att återknyta till sakfrågan: Enligt konsumentköplagen kan ingen näringsidkare debitera kostnader som inte presenterats för kunden. Det är således upp till firman att bevisa att de upplyst dig om denna kostnad.
 
Swetrot skrev:
Jag vill med anledning av denna diskussion återigen dra upp en av mina "eviga" käpphästar. Varför anlitar man hantverkare utan att en skriftlig prislista presenteras och ett enkelt avtal skrivs under?
Det kan jag svara på, eftersom det är en av de saker jag annars av princip är väldigt noga med och också har som käpphäst:
Om man kräver skriftlig prislista och skriftligt avtal får man oftast ingen hantverkare alls !

Efter att ha blivit ratad av flera firmor när jag började precisera för mycket vad som skulle göras och inte (vilket borde vara positivt, men i firmornas ögon ger det mindre svängrum och färre möjliga genvägar) gillade jag läget och vi körde vårt garagetillbygge löpande utan avtal. Men "min" byggfirma kom alltmer sällan och snart lät de mig förstå att de hade annat jobb som de måste prioritera minst fyra dagar i veckan och undrade om jag inte kunde göra lite själv ett tag. Sedan har jag inte hört ett jota från byggfirman.
 
Om de inte upplyst dig innan om kostnaderna har du varken juridisk eller moralisk skyldighet att betala. Alla med en vanlig anställning får betala sina egna resor till och från jobbet, det är inget konstigt. Hantverkaren har med största sannolikhet bilen på firman, så bilkostnaderna drar han av i bokföringen.
Vänd på det hela. Förmodligen stod deras bilar parkerade på din tomt medan de jobbade. Det kan ju inte du hjälpa att de inte tog reda på att du tar 20:-/timmen i parkeringsavgift.
 
Hur mycket pengar handlar det om, och vad debiterar dom per timme?

Är du nöjd i övrigt så kanske det är bättre att betala hela beloppet och ha kvar dom som hantverkare att vända sig till i fortsättningen också.
 
andersmc skrev:
Hantverkaren har med största sannolikhet bilen på firman, så bilkostnaderna drar han av i bokföringen.
Hur resonerar du nu..?
Kostnaderna försvinner inte bara för att man drar av dom i bokföringen.
 
Swetrot skrev:
Tyvärr är nog den enda lösningen att man får lov att bli en "jobbig konsument" som åtminstone kräver svar på vad det kostar innan man anlitar någon.
Det blir garanterat billigare att betala dom där hundringarna i bilavgifter o.dyl än att ta in fasta priser.
 
Andersmc säger att "Alla med en vanlig anställning får betala sina egna resor till och från jobbet, det är inget konstigt."
Byggnadsarbetare har dock enligt avtal bilersättning av sin arbetsgivare till och från arbetsplatsen där arbetet utföres.
Inom byggsvängen tas detta som självklart vilket det naturligtvis inte är för utomstående med andra avtal.
 
  • Gilla
Bygganyttfrågor
  • Laddar…
ACME skrev:
Det blir garanterat billigare att betala dom där hundringarna i bilavgifter o.dyl än att ta in fasta priser.
Hej!

Njaaa... det var väll att generalisera lite.... fasta priser kan man alltid förhandla om, det är inte lätt att göra med löpande.

Jag gjorde tex bort mig duktigt när vi bytte några fönster, snickaren tyckte att jag skulle betala löpande, det skulle jag tjäna på... han uppskattade jobbet till mellan sju och åtta tusen. Godtrogen (dum) som man är tyckte jag det lät bra. (hade jättebra referenser på honom). När fakturan damp ner hamnade det på 19 500:-, klumpsumma arbete + material....
Tror jag ska skicka en faktura till honom, parkeringsavgift, uthyrning av micro, uthyrning av kapsåg osv...

Nä, jag är inte bitter.....

/Henrik
 
Ja, lite kanske, men i 9 fall av 10 så tjänar man på prisjobben, och har jag lämnat ett pris så prutar jag inte på det.

Har din snickare uppskattat jobbet till 7-8000 så har han ju lämnat ett ca-pris på arbetet som han inte får dra över med mer än 15%, och löpande jobb ska redovisas öppet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.