4
Hej,

Jag planerar på att göra en attefallstillbyggnad på ca 15 kvm. Jag har ritat upp huset och tillbyggnaden i sketchup och visat grannarna ritningarna och fått godkänt.

Nu måste vi göra handlingarna till bygganmälan (inte bygglov). Är det någon här som har möjlighet, mot ersättning, att hjälp mig med handlingarna ?

Dvs hjälpa oss att gå från sketchup modeller till konstruktionsritningar, situationsritningar och fasad ritningar med skala?

Mvh
4fun
 
Redigerat:
Hej
4 4fun skrev:
Hej,

Jag planerar på att göra en attefallstillbyggnad på ca 15 kvm. Jag har ritat upp huset och tillbyggnaden i sketchup och visat grannarna ritningarna och fått godkänt.

Nu måste vi göra handlingarna till bygganmälan (inte bygglov). Är det någon här som har möjlighet, mot ersättning, att hjälp mig med handlingarna ?

Dvs hjälpa oss att gå från sketchup modeller till konstruktionsritningar, situationsritningar och fasad ritningar med skala?

Mvh
4fun
Hej,

PM:a mig så kan jag hjälpa dig :)
 
K
@Blomman112 ser inte ut att ha varit aktiv på ett tag men vi är i väldigt samma läge, 3D modell som nu behöver bli fasadritning och situationsplan (2D ritning ovanifrån). Båda i skala.

Någon annan som är duktig på detta och kan ge lite tips? Har använt gratisvarianten i webbläsaren.
 
Hej,

För att få till de du beskriver krävs nog professionell hjälp, svårt att få till detta via dator i skala i gratisprogram. Vill du inte betala en arkitekt så hade jag nog gjort de med papper och penna. Läs på lite innan bara så lagar och regler följs.

/ Arkitekt
 
K
B Blomman112 skrev:
Hej,

För att få till de du beskriver krävs nog professionell hjälp, svårt att få till detta via dator i skala i gratisprogram. Vill du inte betala en arkitekt så hade jag nog gjort de med papper och penna. Läs på lite innan bara så lagar och regler följs.

/ Arkitekt
Vet du om det går att göra i något av Sketchups betalversioner? Eller kan man exportera från Sketchup till något annat program?
 
K kniv skrev:
Vet du om det går att göra i något av Sketchups betalversioner? Eller kan man exportera från Sketchup till något annat program?
Sketchup funkar inte i de avseendet. Något CAD-program är mer lämpligt för den typen av ritningar isåfall.
 
Z
Jag gjorde ritningar för bygglov i SketchUp genom att ta en gratis provperiod för betalversionen, då får man ut ritningar i akala
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Jag kan prova att ordna detta.
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Har ritat ett flertal ritningar till bygg anmälan/lov så det är inga problem med sketchup
 
  • Gilla
kniv
  • Laddar…
Bygge uterum 22, ritade hela huset i Sketchup och öppnade bilderna i paint.
Skrev ut, mätte med linjal, ändrade storlek,skrev ut igen tills skalan blev rätt. Omständigt? Ja det var det men det fungerade och bygglovet gick igenom😀
 
Man kan exportera hela sketchup filen till sketchup layouts och göra alla ritningar till bygglov därifrån, lägga på ritningshuvud, sätta rätt skala, lägga ut alla mått osv. Jag gjorde så på vårt hus blev riktigt snyggt och godkänt hos bygglov :)
 
  • Gilla
kniv
  • Laddar…
K
K Kattmaster skrev:
Bygge uterum 22, ritade hela huset i Sketchup och öppnade bilderna i paint.
Skrev ut, mätte med linjal, ändrade storlek,skrev ut igen tills skalan blev rätt. Omständigt? Ja det var det men det fungerade och bygglovet gick igenom😀
Alla lösningar är bra utom dom dåliga 😂
 
  • Gilla
Kattmaster
  • Laddar…
K
Precis som ni är inne på så är det "Layouts" som saknas i gratisvarianten. Det är det som behövs för att få till 2D ritningar, och att jag behöver träna lite på att göra min förenklade modell bättre.
Fick precis en genomgång med många bra tips och tricks av @ToreJ01.
Hatten av och stort tack till ToreJ01!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.