N
Igår gick en blandare sönder i tvättrummet i vårt nybyggda hus. Avstängingskranen på blandaren för tvättmaskinen hade helt lossat och vatten forsade ut, troligen större delen av dagen medan vi var på jobbet. Som tur var hamnade det mesta i golvbrunnen, men fönsterbräda, skåp, bänkskivor etc är förstörda. Vet ej hur det är i väggarna, hade hoppats få hjälp av vårt försäkringsbolag If. Vet inte riktigt vad vi kan förvänta oss. Jag hade väl hoppats på att få ut någon som kunde besikta skadan och anlita någon att fixa innan vattnet gjorde mer skada, ifall det är kvar i väggarna.

Vi anmälde skadan direkt igår kväll, fick ut en rörmokare som pluggade de ledningar som berördes så vi kunde få vatten i resten av huset igen. Fick ett mail av If imorse om att de ville ha bilder på skadorna. Jag skickade det direkt och beskrev problemet. Fick ingen återkoppling. Mailade tillbaka och frågade hur vi skulle gå vidare eftersom vi var oroliga att det är i väggarna. Inget svar. Försökte sedan ringde dem vid 14:30 tiden, men då hade de gått för dagen och kunde nås på måndag igen. Har försökt nå deras vanliga kundservice, men de hade 80min telefonkö.

Kör just nu en avfuktare och har brutit upp fönsterbräda för att torka så gott det går. Men får ingen hjälp från försäkringsbolaget. Känner mig handfallen nu när det är helg också.

Är det någon som varit med om liknande situation och vad får man för hjälp av sitt försäkringsbolag i sådana här fall?
 
N
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ring skadejouren?

[länk]
Det var de som hade 80min väntetid. Samma nummer som jag ringde igår kväll, hamnade direkt hos vägassistants, beskrev vattenskadan, blev kopplad till 24center som tog 7100kr för att en rörmokare skulle komma och skruva dit pluggar. Inget skadeärende skapades över telefon, väldigt luddigt alltihopa. Så jag gissar att jag inte får ut de pengarna på försäkringen. Men hade ju önskat lite mer proaktivitet från If sida och att någon som kunde ha ringt mig, eller hört av sig igen.
 
BirgitS
När det inte är akut så tar det tid. Nu bor vi visserligen i lägenhet så det är ju inte riktigt jämförbart men när det blev ett läckage på en radiatorkoppling hos en granne två våningar upp i höstas så tog det nog minst en vecka innan det kom ut en besiktningsman som mätte fukten och avgjorde hur mycket som skulle rivas bort, och sen ytterligare några veckor innan firman som skulle riva upp för torkning hade tid.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.