Som sagt i dessa tider finns ju det mesta iform av "papper" digitalt.
Men förutom familj och husdjur då så skulle jag ta med pass, alla nycklar, kläder och ev reservpengar. Om jag hinner så gamla fotoalbum också (där bilderna inte finns digitalt).

Har man tid hade man kunnat börja slänga ut saker som datorer, mer kläder osv på gården också vid tex brand. Tror inte vi har något som egentligen är så värdefullt annars.
 
MrJay MrJay skrev:
Jag som har erfarenhet av dessa situationer skulle säga likt föregående talare:

Foton
ID-handlingar, diverse bevis
Pengar och guld
2 ombyten per person
Kommunikationsmedel (walkie/mobil) och powerbank
Just det: CASH!
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 2 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Just det: CASH!
Varför är det viktigt med cash om man måste lämna huset på grund av översvämning eller skogsbrand i närheten?
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
Vid brand:
-Familjemedlemmar
-Foton
-Minnessaker

Förstår inte de som skriver lagfart, ID-handlingar eller betyg högts upp. Sånt går att återskapa.
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
Fru, barn, husdjur, "viktiga pärmen", plånbok, nycklar och mobiltelefonen.
Det är nog det jag tar med mig vid en hastig evakuering av bostaden.
 
Diverse lösenord om datorn som allt ligger sparat i förstörs. Telefonen med bank-id. Foton som är ovärderliga ska finnas lagrade på minst två ställen varav minst ett "på annan ort".
Annars är ju idén om att ha allt som måste med samlat på ett lätt åtkomligt ställe så att man inte behöver leta om det är bråttom att utrymma. Kontrabas? Nja...
 
Krig/apokalyps: Fru, barn, hunden, vapen & ammo, kläder, bränsledunkarna och bilnycklar. Resten finns vid målet.

Översvämning, skicka bort fru barn och hund, stanna kvar och rädda resten och vakta det.
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Att ta lite foton i försäkringssyfte var en utmärkt idé!

Jag ser mig som "ung och modern" men jag är tveksam till att bara ha alla viktiga papper digitalt. Det sker ju ändå diverse hackerattacker som lyckas låsa eller radera data. Men att det skulle vara speciellt sannolikt tror jag förstås inte.

Att försäkringen är värdelös vid krig är jag införstådd med, men jag tänker mig egentligen mer rimliga katastrofer som brand och eller översvämning i första hand.
Förvisso sant, men tror inte att ens utskrivna försäkringsbrev är värt mycket om motsvarande "papper" inte finns hos försäkringsbolaget.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Vid senaste tillbudet då vi blev utsatta för ett brandattentat av en invandrare (Morgontrött nordisk pensionär) åkte fru och barn ut först med bilnycklar, mobil och plånbok. Det fick mig att tänka till, kring vad vi behöver för att klara oss och det var väl just det, då har vi oss.
 
  • Wow
Klass0n
  • Laddar…
Nu är det ju fredag...


Kan fan inte komma ihåg vilken komediserie jag såg det men då handlade det om "vad händer om jag dör" och bästa kompisens uppgift var att säkra:

Porrgömman och "leksakslådan" så ingen annan hittar dem!
 
  • Haha
  • Wow
Dilato och 4 till
  • Laddar…
M mattias1343 skrev:
Krig/apokalyps: Fru, barn, hunden, *vapen & ammo*, kläder, bränsledunkarna och bilnycklar. Resten finns vid målet.

Översvämning, skicka bort fru barn och hund, stanna kvar och rädda resten och vakta det.
Vapen & ammo, app app... måste förvaras i vapenskåp. Går inte an i Sverige att bara plocka med sig dylikt om man måste fly hemmet, säkrad förvaring får inte tummas på.
 
TRJBerg
Om det är enskild katastrof typ huset brinner ned:
* Akuta behov:
- Id o kreditkort (ev kontanter).
- Mobilen.
- Varm jacka o skor om mitt i vintern.
- Nyckel till bilen.
* Behov lång sikt:
- Ev ovärdeliga pappersfotografier.
- Viktiga foton lokalt digitalt lagrade - ej i moln etc.
- Oersättliga pappersdokument: Gamla testamenten som ej finns hos skatteverket. Släktberättelser på papper.
- Nycklar till: fritidshuset etc, kassaskåpet etc.
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Vapen & ammo, app app... måste förvaras i vapenskåp. Går inte an i Sverige att bara plocka med sig dylikt om man måste fly hemmet, säkrad förvaring får inte tummas på.
Lite otur när du tänkte här eller?

Så enligt ditt tänk får de ej utnyttjas för då tas de ur skåpet?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Viktig medicin
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Lite bakgrund som förhoppningsvis förtydligar frågeställningen.

.....

Men jag skulle gärna höra hur ni andra tänker!
I vilket fall som helst så indikerar svaret vad man bör samla på en och samma plats kanske i en och samma låda så att man får tag i det snabbt när det gäller.

//
 
Redigerat:
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.