hahalj
Huset är från 1934, panelen är i stort sett original. Isolering i väggarna är träspån som med åren sjunkit ihop så vi märker av att isoleringen i väggarna är dålig. Vinden isolerades 2013 med Ekofiber som gjorde stor skillnad på övervåningen. Så jag tänkte att det vore en bra idé att fylla på med något liknande, träull, cellulosaull etc i väggarna.
Vilken metod bör en seriös entreprenör med behörighet på lösull använda sig av för ett sådant jobb? Fyller man från insidan eller utsidan? Har fått lika olika bud med olika motiveringar.
Gult trähus med vita knutar, röd tak, grönt gräs, träd och altan, klassisk svensk stil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vår villa från 1938 har från utsidan fått ny träpanel 2020, 45mm västkustskiva utanpå den ursprungliga isoleringen, någon form av mineralull, plankvägg.

I kök och matsalen som renoverades innan vi ägde det hade man tilläggsisolerat med 50mm mineralull, satt plast och gips.

När vi gjorde vardagsrummet så valde vi istället att enbart regla ut med gles och gipsa.

Jag har ingen erfarenhet av att det skulle finnas sågspån i väggarna förutom i snedtaket på övre plan och i bjälklaget såklart.
 
hahalj
S Småbrukaren skrev:
Vår villa från 1938 har från utsidan fått ny träpanel 2020, 45mm västkustskiva utanpå den ursprungliga isoleringen, någon form av mineralull, plankvägg.

I kök och matsalen som renoverades innan vi ägde det hade man tilläggsisolerat med 50mm mineralull, satt plast och gips.

När vi gjorde vardagsrummet så valde vi istället att enbart regla ut med gles och gipsa.

Jag har ingen erfarenhet av att det skulle finnas sågspån i väggarna förutom i snedtaket på övre plan och i bjälklaget såklart.
Jag har också hört att det är ovanligt med träspån i ytterväggarna, tycker det är konstigt, har noterat att det ramlat ut spån när jag borrat i innerväggarna. Men jag kan ha fel. Så kanske det är enda alternativet, att isolera nytt. Hade dock helst velat behålla originalpanelen som har hållt sen 1934 och säkert håller 100 år till.
 
Är panelen uppreglad bör du kunna spruta in cellulosa. Håltagningen blir kanske ett bekymmer dock. Jag antar att du är rädd om taklisterna.
 
med tanke på hur gamla väggar ser ut så ser jag det som ganska "omöjligt" att efterfylla varenda litet fack. Då lär man ju borra en förskräckligt massa hål.
 
Så blir det nog. Ta en whiskey i stället.
 
hahalj hahalj skrev:
Jag har också hört att det är ovanligt med träspån i ytterväggarna, tycker det är konstigt, har noterat att det ramlat ut spån när jag borrat i innerväggarna. Men jag kan ha fel. Så kanske det är enda alternativet, att isolera nytt. Hade dock helst velat behålla originalpanelen som har hållt sen 1934 och säkert håller 100 år till.
På 30-talet byggde man nästan uteslutande plankväggar. Dessa fylldes nästan alltid med sågspån, så det är absolut inte ovanligt. Spånet har tyvärr nackdelen att den säckar ihop med tiden, som du märkt. Det låter ju då lockande att fylla på med mera. Tyvärr är det nästan ett omöjligt uppdrag. Det krävs otroligt många hål. Men ändå så kommer man inte komma åt att fylla särskilt effektivt. Dessutom är det sällan mer 7-10cm spalt med sågspån. Så även om det är fullt, så är det ändå alldeles för lite isolering. Det enda vettiga är tyvärr att tilläggsisolera på konventionellt sätt på in-, eller utsidan.
 
hahalj
Ok, tack för synpunkter. Ja, vi lägger ner detta. Får fundera på alternativa lösningar.
 
Tycker det är en mkt lämplig åtgärd att efterfylla facken. Kan inte se att det skulle vara ngt problem att få dem välfyllda igen.
Jo, det blir en del håltagning, som lämpligast görs från insidan. Men, det kan också göras från utsidan. Det beror på väggens konstruktion och även företaget som gör jobbet. Olika företag kan föredra olika tillvägagångssätt. Det finns för- och nackdelar med båda angreppssätten.
Det är inte alls säkert att dessa gedigna gamla hus har dagens tätreglade väggar, utan mer troligt är väl klart bredare fack, vilket minskar håltagningen.
Det är inte tjockleken på isoleringen nödvändigtvis som är avgörande. Det absolut viktigaste är att det är vindtätt, vilket tomma väggar sällan är. En av fördelarna med cellulosaisolering är att den är relativt massiv/tung/tätpackad vilket gör att den också stoppar drag effektivt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.