Hej

Jag är ingen expert på området men det ser inte ut att sitta någon klämring i golvbrunnen vad jag kan se. Går det att trycka dit en i efterhand? Någon som ser vad det är för fabrikat på golvbrunnen och vad för klämring man i sådana fall skall ha? All input uppskattas.
 
  • En smutsig, vit tvättmaskinstrommel ovanifrån inbyggd i rostfri ram med blåa plattor i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser onekligen lite märkligt ut. Det är svårt att se ordentligt, men en klämring borde synas. Men det spelar nog ingen roll. Det saknas både tätskikt och brunnsmanschett. Endera så är det ett riktigt fuskbygge, eller också är badrummet/tvättstugan belägen i källaren. Då är det inte nödvändigt med tätskikt. Har man inget tätskikt, behövs ingen klämring.
 
  • Gilla
FRS05
  • Laddar…
Är det en förhöjningsring som man klämt tätskiktet under tro?

Tycker det ser ut som en purus brunn med en 12 eller 25 mm förhöjning i
 
  • Gilla
FRS05
  • Laddar…
nino nino skrev:
Är det en förhöjningsring som man klämt tätskiktet under tro?

Tycker det ser ut som en purus brunn med en 12 eller 25 mm förhöjning i
Bra fråga. Huset är byggt 2009 och det är i övrigt inget fuskbygge utan ordentligt gjort.
 
A AG A skrev:
Det ser onekligen lite märkligt ut. Det är svårt att se ordentligt, men en klämring borde synas. Men det spelar nog ingen roll. Det saknas både tätskikt och brunnsmanschett. Endera så är det ett riktigt fuskbygge, eller också är badrummet/tvättstugan belägen i källaren. Då är det inte nödvändigt med tätskikt. Har man inget tätskikt, behövs ingen klämring.
Det är torpargrund som huset är byggt på. Grunden är byggt delvis på berg därav valet av grundläggning. Man kommer in under huset utan problem och man ser inte någon tillstymmelse till läckage underifrån badrummet.
 
F FRS05 skrev:
Det är torpargrund som huset är byggt på. Grunden är byggt delvis på berg därav valet av grundläggning. Man kommer in under huset utan problem och man ser inte någon tillstymmelse till läckage underifrån badrummet.
Då du har torpar-/krypgrund, så ska badrummet ha tätskikt, om det är rätt gjort. Tyvärr dröjer det väldigt länge innan man ser ett läckage underifrån. Det ska först läcka mellan klinkerplattorna. Sen genom flytspackel, och spånskivor. Därefter blöta ner all isolering. Se om du kan ta några fler bilder, i olika ljus och vinklar. Kanske går det att få lite bättre klarhet.
 
  • Gilla
FRS05
  • Laddar…
har brunnen använt sedan 2009 så borde ev läcka synts undertill
 
  • Gilla
FRS05
  • Laddar…
Krilleman
Jag är tveksam till Purus som nämnts tidigare...

Finns det ingen märkning som är läsbar?

Suddig bild dock!
 
  • Gilla
FRS05
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Jag är tveksam till Purus som nämnts tidigare...

Finns det ingen märkning som är läsbar?

Suddig bild dock!
Nej jag kollade lite mer noga och det är det nog inte.
Men kollade även Jafo och Faluplast och ingen stämmer där heller tyckte jag
 
  • Gilla
FRS05 och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
nino nino skrev:
Men kollade även Jafo och Faluplast och ingen stämmer där heller tyckte jag
Jag håller med, det ser inte ut som dom heller!
 
  • Gilla
FRS05 och 1 till
  • Laddar…
Jag ska ta lite fler bilder nästa gång jag får tillgång till huset. Så postar jag här inne🙂
 
Hej igen

Nu har jag lite bättre bilder. På själva vattenlåset står det "Jafo RSK 7133858". Går att utläsa på bilderna men inte helt lätt. Här kommer lite bilder också. Fyll på med info om vad era tankar är🙂. Om det inte ser rätt ut, har ni någon bra bild där man tydligt ser hur det ska se ut?
 
  • Närbild på ett Jafo vattenlås monterat i en golvbrunn med blå kakelplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenlås märkt "Jafo RSK 7133858" under en vit diskbänk, smuts och rost runt kanterna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett vattenlås märkt "Jafo RSK 7133858" under en diskbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på ett öppet vattenlås med texten "Jafo RSK 7133858" för byggdiskussion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du känner här
Närbild på en golvbrunn med en misstänkt kant markerad, potentiell Jafo klämring saknas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det en kant på 8-10mm plan yta neråt, ungefär lika uppåt men där går det ut en liten kant?

Inte säkert på om kanten alltid funnits, kan ha varit slätt

Isåfall är det en jafo brunn med en purus förhöjning skulle jag tro.

Tyvärr så verkar inte jafo klämringen vara på plats
 
  • Gilla
FRS05
  • Laddar…
Det svarta man ser mellan det är nog en o-ring
 
  • Gilla
FRS05
  • Laddar…
nino nino skrev:
Om du känner här
[bild]
Är det en kant på 8-10mm plan yta neråt, ungefär lika uppåt men där går det ut en liten kant?

Inte säkert på om kanten alltid funnits, kan ha varit slätt

Isåfall är det en jafo brunn med en purus förhöjning skulle jag tro.

Tyvärr så verkar inte jafo klämringen vara på plats
Japp, ser ut att vara så som du beskriver det.

Badrummet har funnits i 15 år och man ser inga tecken på läckage. Konstigt att det har hållit så länge. Men det är bara sporadiskt använt i perioder också. Syns på andra ställen badrummet att det är tveksamt byggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.