Gillar förresten Lillasnuttens förslag på ändring av köket.
Några bekanta till mig har ett relativt stort kök men har skippat den där halvön och har istället en köksö/slaktarbänk på hjul mitt i köket. När det är fest är det perfekt att kunna rulla undan köksön och ha köket som dansgolv ;)
 
Mony Mony skrev:
Hur ska vi lösa att surroundsystemet måste vara i en fyrkant framför duken?
Tar vi bort väggsnutten kommer även soffan stå ute en bit med ryggen
Fast med den lösningen att flytta upp hela den husdelen så förblir ju väggen till vardagsrummet lika lång så det blir ingen skillnad för högtalarna. Tror det var något sånt här birgits och mathildatiger menade:

Arkitektonisk ritning av enplanshus med möbler, markerade vattenledningar, och dimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mathildatiger och 2 till
  • Laddar…
L lillanutten skrev:
Fast med den lösningen att flytta upp hela den husdelen så förblir ju väggen till vardagsrummet lika lång så det blir ingen skillnad för högtalarna. Tror det var något sånt här birgits och mathildatiger menade:

[bild]
Pajar ju vår "Farstu-entre", men nu förstår jag hur ni menar. Hallen blir inte fin heller på insidan.

Just nu känns allt bara jobbigt och att huset blir dåligt och fult :(
 
BirgitS
Om du låter köket bli bredare som i lillanuttens ritning så behöver det inte vara lika djupt. Du tyckte ju att det förslaget gav ett onödigt stort kök. Det innebär ju att ytterväggen kan flyttas neråt och då har du din utskjutna ytterdörr igen.

Med ett bredare kök kan kökshalvön vara längre också.

Kan du förklara skillnaden mellan vad du tycker är en fin hall på insidan och en som inte är fin.
 
  • Gilla
lillanutten
  • Laddar…
Mony Mony skrev:
Hur ska vi lösa att surroundsystemet måste vara i en fyrkant framför duken?
Tar vi bort väggsnutten kommer även soffan stå ute en bit med ryggen
Så här ser det ut om man gör som Mathildatiger skrev.
Väggsnutten är kvar men hela den yttre vänstra delen är skjuten uppåt och då ser det bättre ut och ingen förändring av väggen för vare sig högtalare och soffa, man vinner på aatt hallen blir en aning längre. mer plats för avhängning mm
 
  • Arkitektritning av ett hus, visar planlösning med rum, möblering och måttangivelser. Terrass och garage inkluderat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
F Favek skrev:
Så här ser det ut om man gör som Mathildatiger skrev.
Väggsnutten är kvar men hela den yttre vänstra delen är skjuten uppåt och då ser det bättre ut och ingen förändring av väggen för vare sig högtalare och soffa, man vinner på aatt hallen blir en aning längre. mer plats för avhängning mm
Förlänger man sen matbordet så krockar ju stolarna längre fram på andra sidan då dom väggarna inte följer med.
 
F Favek skrev:
Så här ser det ut om man gör som Mathildatiger skrev.
Väggsnutten är kvar men hela den yttre vänstra delen är skjuten uppåt och då ser det bättre ut och ingen förändring av väggen för vare sig högtalare och soffa, man vinner på aatt hallen blir en aning längre. mer plats för avhängning mm
Uteplatsen (som inritad med bord) är under taket. Nu blir det rent för stort överhäng. Det ser heller inte bra ut.

Jag ville ha en fyrkantig öppning mellan hall och vardagsrum som jag kan klä med fuskbjälke, det blir svårt med när man flyttar upp kök- och toadel:
Träbjälkar i dörröppning, modern interiör, ljusa väggar, trägolv, konst, kaffehörna, hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S Stuff skrev:
Går det inte att förhandla om att han istället får byta ut de bakre högtalarna till sånna som är infällda i taket?
Bra ide! Ska höra med honom om det. Jag kom på ett annat alternativ: den sista kanske kan fästas med någon pinne från taket? Det är ju bara en liten högtalare så inte så tung. Iaf, din ide gav mig alternativ 👍

Sen undrar jag fortfarande hur soffan ska placeras utan väggsnutt? Ska den liksom sticka ut lite i mitten av rummet?
 
B
Ha inte tvättmaskin i anslutning till vardagsrum pga oljud.

Överdimensionera köket, det finns inget som är så tidstypiskt som för små kök eller precis tillräckligt kök.

Se till att det finns en liten dusch även i WC nr2.

Jag vill inte vara negativ, men kanske bättre nu än sen? Jag tycker det ser märkligt ut när man möter ert hus, är det ett hus eller ett garage? Garage är aldrig någonsin snyggt och ni bör göra allt för att minimera dess visuella avtryck.
 
B bygges skrev:
Jag vill inte vara negativ, men kanske bättre nu än sen? Jag tycker det ser märkligt ut när man möter ert hus, är det ett hus eller ett garage? Garage är aldrig någonsin snyggt och ni bör göra allt för att minimera dess visuella avtryck.
Vi tror inte garaget blir så utmärkande som du menar, då man kommer in till huset från sidan:
Dock har vi pratat om er feedback att inte ha ljust på garaget och mörkt på huset. Vi håller med om att garaget poppar ut i och med att det är ljust. Så tusen tack för den feedbacken!

Situationsplan över en fastighet som visar ett hushåll med tillhörande garage, omgivet av träd och en angiven infartsväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på nuvarande hus som ska rivas (mycket dåligt skick). Nya garaget kommer hamna där den vita källardörren är ungefär.
 
  • Rött äldre hus med vita knutar och källardörr syns bakom en grön gräsmatta och en grusväg med en parkerad bil till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Mony Mony skrev:
Vi tror inte garaget blir så utmärkande som du menar, då man kommer in till huset från sidan:
Dock har vi pratat om er feedback att inte ha ljust på garaget och mörkt på huset. Vi håller med om att garaget poppar ut i och med att det är ljust. Så tusen tack för den feedbacken!

[bild]
Bild på nuvarande hus som ska rivas (mycket dåligt skick). Nya garaget kommer hamna där den vita källardörren är ungefär.
Förstår, ni har dock placerat garaget framför/utskjutande i relation till huset, entren hamnar bakom garageport i djupled och entren har lägre höjd än garaget. Man får känslan att fokus här är ett garage med en mindre bostad.

Om garage ska vara ihop med huset, placera det i liv med huset eller vid sidan av huset och försök undvika att garage är husets högsta punkt.

Jag hade inte köpt ert hus som det ser ut nu, men det är bara jag.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Nu har vi uppdaterat vår ritning utifrån feedback här på forumet och från familj/vänner. Tusen tack för alla ritningar ideer och tankar. Vi har verkligen tagit de till oss och funderat många gånger på alla för och nackdelar.

Det vi har ändrat på är:
Ändrat jättegaragedörren på 6 meter till en på 3 meter samt satt förrådsdörren på framsidan bredvid garagedörren.
Större kök där vi tog bort det gamla gattet in mot gästtoa - rakare grund också på den.
Tog bort väggsnutt mellan matplats och vardagsrum
Flyttade ut kaminen på grund av brandskyddsregler. Den fick inte vara så nära TV area tydligen. Får se vad bygglovet säger.
Bytte plats på dusch och toalett för att få känslan av större badrum
Tog bort pardörrar/glasparti vid vardagsrum och satt endast en dörr som utgång. Blir bättre plats för ev soffa om vi väljer ha den på ett annat håll.
(Vi funderar fortfarande på om vi ska byta ut pardörrar mot skjutdörrar. Detta är mest en kostnadsfråga)
En arkitektritning av ett hus med utmärkta ändringar som större kök, omplacerad kamin och omstrukturerat vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ska vi fundera på allt det andra:
Takpannor eller plåt?
Stenstomme eller trästomme?
Träfasad med stenpartier?
Putsad fasad med stenpartier?
Utebelysning - hur många och placering?
 
Arkitektonisk ritning av en entréfasad med sten och träpanel samt måttangivelser.
Arkitektonisk ritning av husets södra fasad med måttangivelser och fönsterdetaljer.
 
B
Mony Mony skrev:
[bild]
[bild]
Hade haft samma fasad på garage som hus samt försökt dra ut iaf entré så det hamnar på samma nivå i djupled som garage.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
B bygges skrev:
Hade haft samma fasad på garage som hus samt försökt dra ut iaf entré så det hamnar på samma nivå i djupled som garage.
Skulle bli glad om du kunde utveckla varför du vill ha en utdragen entré?
Min tanke på detta är att då blir det en lång korridor när man går in i huset samt hallen är ganska stor redan.
Gattet mellan garage och entrén upplevs som superdjup.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.