Luckan står öppen för mycket så den är i vägen. Hur kan jag enkelt få den mer ”stängd” i öppet läge. Jag kan ju inte stänga den helt , då börjar det lukta skunk därinne. Någon hake el krok man kan sätta på? Hoppas ni förstår min väldigt otydliga fråga.
 
Vad är det som gör att det luktar skunk? Jag har aldrig min öppen och det luktar inget nämnvärt. Kör du den sällan? Rensat silen?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Vad är det som gör att det luktar skunk? Jag har aldrig min öppen och det luktar inget nämnvärt. Kör du den sällan? Rensat silen?
Jag kör den kanske varannan vecka. Silen är fräsch.
 
M Mollie skrev:
Jag kör den kanske varannan vecka. Silen är fräsch.
Då är det därför, jag kör min nästan varje dag. :)
 
Man brukar kunna justera fjädrarna som drar upp luckan. Beroende på hur tunga fronter man har så får man justera dem därefter. Kanske är så att dina fjädrar är lite löst injusterade?

De drar väl dock mest när luckan är fullt öppen och när den närmar sig stängd så ska de nästan vara obelastade. Men ta en titt i manualen så står det hur man gör på just din modell, kanske behövs sökas fram en specifik installationsmanual om det inte står i den vanliga.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Man brukar kunna justera fjädrarna som drar upp luckan. Beroende på hur tunga fronter man har så får man justera dem därefter. Kanske är så att dina fjädrar är lite löst injusterade?

De drar väl dock mest när luckan är fullt öppen och när den närmar sig stängd så ska de nästan vara obelastade. Men ta en titt i manualen så står det hur man gör på just din modell, kanske behövs sökas fram en specifik installationsmanual om det inte står i den vanliga.
Tack snälla för svar.
 
A
Det beror ju helt på vilken maskin det är
 
electroluxaren skrev:
Det beror ju helt på vilken maskin det är
Renlig från Ikea. Whirlpool tydligen. Inte jag som satt in den utan tidigare ägare.
 
A
M Mollie skrev:
Renlig från Ikea. Whirlpool tydligen. Inte jag som satt in den utan tidigare ägare.
är den nyare så är det indeskit och då kan du glömma att det går att göra något
 
electroluxaren skrev:
är den nyare så är det indeskit och då kan du glömma att det går att göra något
Nej den är inte ny, flera år gammal.
 
7ender
Undvik kortprogram - välj det varmaste - så kanske det luktar mindre.

Om du ändå behöver ha öppet, kan du inte bara klämma fast en plastslev eller nåt, så att luckan inte går igen?
 
  • Gilla
Mats-S
  • Laddar…
Mats-S
7ender 7ender skrev:
Undvik kortprogram - välj det varmaste - så kanske det luktar mindre.

Om du ändå behöver ha öppet, kan du inte bara klämma fast en plastslev eller nåt, så att luckan inte går igen?
Och tycker du att plastsleven är för ful så går det ju att enkelt fixa någon mera stilistisk distans ;-)
 
M Mollie skrev:
Jag kör den kanske varannan vecka. Silen är fräsch.
Varannan vecka? Låter som att du kanske skulle överväga klassisk handdisk istället om ni producerar så lite disk.
Får disken stå smutsig i maskinen så länge så torkar ju smutsen bara in och blir svårare att få ren

Vi är bara 2 personer i hushållet men kör ändå maskinen typ varannan dag.
Slarvar en hel del och slänger in stora kastruller, bunkar mm som egentligen inte är jättesmutsiga utan som snabbt kan handdiskas istället. Men vi kör alltsammans, delvis av lathet men också för att inte låta maskinen stå länge och vänta på att bli full.
 
S Stuff skrev:
Varannan vecka? Låter som att du kanske skulle överväga klassisk handdisk istället om ni producerar så lite disk.
Får disken stå smutsig i maskinen så länge så torkar ju smutsen bara in och blir svårare att få ren

Vi är bara 2 personer i hushållet men kör ändå maskinen typ varannan dag.
Slarvar en hel del och slänger in stora kastruller, bunkar mm som egentligen inte är jättesmutsiga utan som snabbt kan handdiskas istället. Men vi kör alltsammans, delvis av lathet men också för att inte låta maskinen stå länge och vänta på att bli full.
Och skaffa stekpannor som tål maskindisk så man fyller maskinen ännu snabbare
 
Mats-S Mats-S skrev:
Och tycker du att plastsleven är för ful så går det ju att enkelt fixa någon mera stilistisk distans ;-)
🤣 nu köpte jag två små självhäftande krokar, en under bänkskivan och en på maskinen, och ståltråd som jag hakar på ena kroken som jag satt på luckan. Får se hur det kommer gå 🤣
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.