Vi håller att bygga ett fritidshus och ska till att gjuta platt på torsdag.
Igår var kontrollansvarig ute och tittade lite och skicka uppdatering hur det såg ut. Det vi reagerade på var att rör såg inte ut att vara dragna som vi önskat det. Vi har anlitat en vvs-konstruktör/projektör för att ta fram ritningar kring rör/luft inför bygget som vi lämnat vidare till entreprenören. Där visas att rör går upp i installationskikt vid handfatet.
När min man pratar med rörläggaren sen säger han att han inte kan dra dem genom yttervägg då det inte är förenligt med säker vatten. En snabbgoogling visar att man kan detta (om vi tolkar rätt). Vi blir lite orolig att låta den här rörisen ta hand om våra rördragningar då fuktsäkerhet är en väldigt viktig fråga för oss (vi har sett så mycket trista resultat där man inte följt säker vatten), där av anledningen att vi tog in en projektör redan innan.

Detta är vårt första hus så vi är nya i gamet. Tar gärna emot förslag på hur man bör tänka i frågan, överdriver vi? Har rörläggaren rätt? Kollade upp hans firma och kan inte se att han är ansluten till säker vatten (om han inte jobbar för någon annan nu). Vi är måna om att behålla god relation med byggaren, rörisen är jag som sagt lite tveksam till. Vi bor tyvärr ca 1,5h bort så har svårt att vara på plats spontant.

Bifogar ett klipp från vår ritning till entreprenören.
 
  • Teknisk ritning, VVS-installation, vattenledningar, symboler, konstruktionsdetaljer, anmärkningar på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad sa kontrollansvarig om rördragningen? Jag hade nog försökt reda ut det med personen som gjorde VVS-ritningen. Rörisen ska väl egentligen bara följa ritningen, men det är ju bra om de är överens innan ni gjuter in rören i plattan.
 
Rickard.
Att dra upp rören i installationsskiktet låter helt rätt, allt vatten ska dras oisolerat mot inomhus och vara på varma sidan av ångspärren.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vad sa kontrollansvarig om rördragningen? Jag hade nog försökt reda ut det med personen som gjorde VVS-ritningen. Rörisen ska väl egentligen bara följa ritningen, men det är ju bra om de är överens innan ni gjuter in rören i plattan.
De har inte haft någon kontakt men projektör vet jag är utbildad kring säker vatten.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Att dra upp rören i installationsskiktet låter helt rätt, allt vatten ska dras oisolerat mot inomhus och vara på varma sidan av ångspärren.
Tack, det är så jag tolkar det också.

Vad säger du om att rörläggare påstår att detta är fel? Är det något vi bör dra öronen åt oss kring?
 
Rörmokaren har inte fel! Felet är att det finns flera branschregler. Du har BoverketsKonstruktionsRegler, Säkert Vatten och ByggKeramiskaRådet. Någon/några anser att det är okej med vattenrör i installationsskikt i yttervägg. Någon/några tillåter inte vattenrör i yttervägg överhuvudtaget.
Försäkringsbolagen brukar inte tillåta vattenrör i yttervägg.
 
A AG A skrev:
Rörmokaren har inte fel! Felet är att det finns flera branschregler. Du har BoverketsKonstruktionsRegler, Säkert Vatten och ByggKeramiskaRådet. Någon/några anser att det är okej med vattenrör i installationsskikt i yttervägg. Någon/några tillåter inte vattenrör i yttervägg överhuvudtaget.
Försäkringsbolagen brukar inte tillåta vattenrör i yttervägg.
Boverkets Konsttruktionsregler handlar bara om dimensionering av bärande delar och brandskydd.
Byggkeramiska rådets branchregler innehåller ingenting om rördragning. Bara tät- och ytskikt (i keramik).

De enda branschregler som är tillämpbara är Säker Vatten och enligt deras regler får man dra vattenledningar på den varma sidan av en yttervägg.

Dock kan det vara olämpligt t ex i ett fritidshus där man vill dra ner temperaturen mellan besöken och kanske inte har lika tjock isolering som i ett hus för permanentboende. Så i princip håller jag med rörmokaren om att man borde undvika att dra rören i väggen även om det inte är förbjudet.
 
useless useless skrev:
Boverkets Konsttruktionsregler handlar bara om dimensionering av bärande delar och brandskydd.
Byggkeramiska rådets branchregler innehåller ingenting om rördragning. Bara tät- och ytskikt (i keramik).

De enda branschregler som är tillämpbara är Säker Vatten och enligt deras regler får man dra vattenledningar på den varma sidan av en yttervägg.

Dock kan det vara olämpligt t ex i ett fritidshus där man vill dra ner temperaturen mellan besöken och kanske inte har lika tjock isolering som i ett hus för permanentboende. Så i princip håller jag med rörmokaren om att man borde undvika att dra rören i väggen även om det inte är förbjudet.
Bra och informativt svar!
Vi har året-runt-standard på isolering etc, det enda skulle vara att vi inte kommer hålla samma innetemp (ca 20) som vi hade gjort om vi hade använt det som permanentboende, dock kommer vi absolut hålla det frostsäkert och lite därtill.

Jag trodde tvärtom vad AG A skriver att försäkringsbolag VILL att man arbetet enigt just säker vatten.
 
Ja, försäkringsbolagen lutar sig mot säker vatten vid eventuella tvister kring rördragning. Sen finns det andra branscregler för andra delar av bygget, men det är inte relevant just i det här fallet.
Det finns alltså inte olika regler med motstridiga uppgifter om hur rören ska dras.
 
  • Gilla
sarsag
  • Laddar…
R
A AG A skrev:
Någon/några tillåter inte vattenrör i yttervägg överhuvudtaget.
Försäkringsbolagen brukar inte tillåta vattenrör i yttervägg.
Har du någon fakta bakom detta?
 
Krilleman
R Rejäl skrev:
Har du någon fakta bakom detta?
Inte mer än vad som hände hos mig. Jag hade en vattenskada i tvättstugan. Värmerören var sedan tidigare draget i yttervägg. Helt enligt "konstens alla regler" i installationsskiktet. (Dessa rör hade inte med vattenskadan att göra). Jag ville ju fortsatt ha rören dolda i väggen. Jag påvisade också att det var okej enligt några branschregler. Men enligt de branschregler som FB följde, så var det aldrig tillåtet.
Det slutade med att jag själv drog nya rör, dolt i bjälklaget.
 
Vilket försäkringsbolag var det?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vilket försäkringsbolag var det?
Det var Folksam. Men enligt försäkringsgubben var det lika hos alla försäkringsbolag. Han nämnde något år, då det inte var tillåtet längre.
 
A AG A skrev:
Det var Folksam. Men enligt försäkringsgubben var det lika hos alla försäkringsbolag. Han nämnde något år, då det inte var tillåtet längre.
Det verkar konstigt då Folksam är medlemmar i Svensk Försäkring som är en av de organisationer som står bakom Svensk Vatten. Enligt Säker vatten är det helt ok att lägga rör på insidan isoleringen i ytterväggar (även om det inte alltid är bästa lösningen).
Du eller din handläggare har nog missförstått något...



Det är också nödvändigt att installationerna utförs fackmässigt. Det krävs för att få full ersättning från en försäkring. Detta görs enklast genom att följa de branschregler som gäller. Det är till exempel branschregler Säker Vatteninstallation.
https://www.svenskforsakring.se/globalassets/rapporter/vatten-och-avlopp/nybyggnad_2022.pdf/
 
  • Gilla
sarsag och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.