Hej på er!

Jag hade tänkt att bygga en mindre bastu, med elaggregat, på övervåningen i anslutning till badrummet. Tanken är att ha klinkers på golvet som går ihop med badrummet.

Det jag undrar över är om det är nödvändigt med golvbrunn i bastun? Vattenkastandet i detta rum kommer förmodligen att bli obefintligt. Blir förmodligen mer i rummet bredvid :).

Är det någon som har svar?
 
Du behöver inte ha golvbrunn i bastun. Praktiskt om man vill spola golvet - men inte nödvändigt.
 
Jag har lite fall i bastun mot dörren och sedan en glipa under dörren på några centimeter. Vill man så kan man faktiskt spola i bastun och vattnet rinner ut i relaxdelen utanför och sedan vidare till en golvbrun i det utrymmet. Borde inte det fungera även för dig om du har ett helt klinkergolv i badrum och bastu. Är det lite fall kan du ha en gummiraka med långt skaft som komplement. Har aldrig haft problem med stående vatten på golvet, men jag skickar nog bara på runt 2-3 liter vatten då bastun är ganska liten.
 
  • Gilla
Bävern3
  • Laddar…
Och ska man ha avlopp i golvet i bastun så ska det vara en spygatt, inte en golvbrunn. Annars torkar vattenlåset och det börjar lukta.
 
Jag tycker det är självklart med golvbrunn i bastun (eller annat sätt att bli av med vatten, t.ex. genom fall ut genom dörr). Även om man inte kastar många liter vatten i bastun är det meningen att man skall svettas där. Har man inte möjlighet att spola av bänkar och golv efter badet är det svårt att hålla bastun fräsch. Vi har en vanlig golvbrunn, och har inga problem med att den torkar eftersom bastun används regelbundet, minst en gång i veckan. Tänker man använda den mer sällan är väl spygatt att föredra.
 
  • Gilla
Lorentzson och 1 till
  • Laddar…
När jag bygger bastu ska golvet ha ett ganska kraftigt fall ut mot badrummet som ligger utanför, så kan man spola och kasta hur mycket vatten man vill. Vattnet rinner under dörren till golvbrunnen i badrummet (precis som AndersS gjort).

/Pontus
 
Har läst allt men blir lite villrådig...

Ni som har golvbrunn i bastun och använder den säg minst 1 ggr/vecka: Får Ni någon dålig lukt pga uttorkning?

Finns det andra anledningar till att inte ha golvbrunn än eventuella luktproblem?

/NiJa
 
Hos oss torkar brunnen bara ut ifall man låter det gå flera månader emellan, tex på sommaren. Personligen skulle jag aldrig bygga utan brunn.
 
Är du orolig för att behöva basta en gång per vecka kan du ju lägga plast eller lock över brunnen mellan bastubesöken, så ska det ta ett bra tag innan det torkar ut? Dessutom hindrar locket lukt att tränga upp när det ändå torkat.

/Pontus
 
Har man inte möjlighet att montera en spygatt för att slippa det här problemet, så finns det golvbrunnar med en liten kula i. När vattenlåset torkar ut så sjunker kulan ner och tätar mot lukt. Vet inte hur bra de fungerar, men det finns i alla fall.
 
J
jon_h skrev:
Och ska man ha avlopp i golvet i bastun så ska det vara en spygatt, inte en golvbrunn. Annars torkar vattenlåset och det börjar lukta.
Nja det där stämmer inte.
Nere vid golvet så blir det ju aldrig nå speciellt varmt.

I våran bastu har vi vanlig golvbrunn och den torkar inte ut "normalt".
Det är när vi INTE har använt bastun på länge som den ibland kan börja lukta lite.
(tar kanske 1-2 månader)

Normalt när man bastar så häller vi ut överblivet vatten från hinken ner i golvbrunnen,
så efter varje bastubad så kommer det ju fräscht vatten i avloppet.
 
arny skrev:
Jag tycker det är självklart med golvbrunn i bastun (eller annat sätt att bli av med vatten, t.ex. genom fall ut genom dörr). Även om man inte kastar många liter vatten i bastun är det meningen att man skall svettas där. Har man inte möjlighet att spola av bänkar och golv efter badet är det svårt att hålla bastun fräsch. Vi har en vanlig golvbrunn, och har inga problem med att den torkar eftersom bastun används regelbundet, minst en gång i veckan. Tänker man använda den mer sällan är väl spygatt att föredra.

Instämmer till 100%. Jag använder bastun flera gånger i veckan men har spygatt för att vara säker på att inte brunnen torkar ur om det skulle råka bli en längre period utan bastubad. GRYMT nöjd med att jag krånglade extra med att sätta in spygatt för jag sköljer numera av lavar och golv med vatten och tar sedan gummirakan och drar rent golvet med och då hålls hela bastun kanonfin.

Snåla aldrig på "lull-lull" som är praktiskt är mitt motto. =)

//Rob
 
Självklart skall man ha en golvbrunn av något slag! Jag sköljer då alltid av mig i bastun.
 
Vad är det här för fråga egentligen? Inte golvbrunn? Givetvis ska man ha golvbrunn. Vart tar vattnet annars vägen när man kastar på aggregatet eller tvättar lavarna?

end of discussion!
 
  • Gilla
stice
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.