A Amedi skrev:
Haha.. Att det öht finns ett larm är definitivt klarlagt i detta fall. Manöverpanel finns innanför dörren.
Tänk om den informationen hade framgått i första inlägget😂🤓
 
  • Haha
Amedi
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Tänk om den informationen hade framgått i första inlägget😂🤓
Haha! Frågan var aldrig om jag kan komma undan med att behålla larmet även om det är min preferens utan diskutera vad lagen/praxis faktiskt säger, om den nu säger något.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jo, men hittills har det varit mer självklart vad som ingått eller inte, dvs det har varit en samstämmighet i synen på det sedan en längre tid. Och man har inte specificerat i kontrakt etc vilka saker det gäller.
Ta t ex att man har automatiserat hemmet med lös utrustning, säg en Homey Pro + wifirouter + lösa sensorer + lösa övervakningskameror + lösa brytare + en inbyggd brytare i väggen som styrs delvis trådlöst. Vad av det nämnda ska ingå? Ska allt ingå pga den inbyggda brytaren? Om den inbyggda brytaren inte finns, vad ska då ingå? Etc.
Har det verkligen varit en samstämmighet om man ser till trådar här på forumet där det tjafsas om segeldukar, sandlådor, mikrovågsugnar, badtunnor, buskage, rullgardiner, torktumlare, laddboxar, avfuktare och den kanske mest omtalade: slangvindan.

Allt sånt där löser sig om man bara gör sin hemläxa.

Säljaren skriver ner vad de tänker ta med sig och vad de lämnar kvar.
Köparen ställer frågor om motsvarande saker de ser på visningen och i prospektet.
 
A Amedi skrev:
Haha.. Att det öht finns ett larm är definitivt klarlagt i detta fall. Manöverpanel finns innanför dörren.
A Amedi skrev:
Haha! Frågan var aldrig om jag kan komma undan med att behålla larmet även om det är min preferens utan diskutera vad lagen/praxis faktiskt säger, om den nu säger något.
Ett inbrotts-/brandlarm är ett byggnadstillbehör, det tillhör byggnaden, och ska följa med vid fastighetsköp.


Edit:
Om man tar satellitmottagare som exempel, där är själva parabolen med microhuven, kablar mm fastighets-/byggnadstillbehör som följer med fastigheten, men själva kanalväljaren (set-top-boxen) är lösöre.
https://lagen.nu/dom/nja/1997s699

https://lagen.nu/begrepp/Byggnadstillbehör
 
Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:
Ett inbrotts-/brandlarm är ett byggnadstillbehör, det tillhör byggnaden, och ska följa med vid fastighetsköp.


Edit:
Om man tar satellitmottagare som exempel, där är själva parabolen med microhuven, kablar mm fastighets-/byggnadstillbehör som följer med fastigheten, men själva kanalväljaren (set-top-boxen) är lösöre.
[länk]

[länk]
Varför är en centraldammsugare byggnadstillbehör men inte en robotdammsugare, som ju till skillnad från centraldammsugaren tränats till att städa det specifika huset självt?
 
A Amedi skrev:
Varför är en centraldammsugare byggnadstillbehör men inte en robotdammsugare, som ju till skillnad från centraldammsugaren tränats till att städa det specifika huset självt?
Hur många skruvar behövs för att installera robotdammsugaren...😉
 
A Alexn72 skrev:
Hur många skruvar behövs för att installera robotdammsugaren...😉
Exakt lika många som för larmet i fråga :)
 
A Amedi skrev:
Exakt lika många som för larmet i fråga :)
Du tänker så...😅
 
A Amedi skrev:
Varför är en centraldammsugare byggnadstillbehör men inte en robotdammsugare, som ju till skillnad från centraldammsugaren tränats till att städa det specifika huset självt?
För en centraldammsugare så behöver det dras rör samt elkabel (klenspänning) till de olika uttagen.

En robotdammsugares laddstation ställs löst på golvet.

A Amedi skrev:
Exakt lika många som för larmet i fråga :)
Normalt skuvas ett inbrottslarm fast med minst två skruv per enhet.

Våra MAPar sitter med tre skruvar vardera, våra PIR sitter med två skruvar vardera, våra MK är infällda i dörrblad & dörrkarm, våra rök-/multidetektorer är fastskruvade med två skruvar vardera, centralenheten & utöknings-i/o-enheterna sitter fastskruvade med tre skruvar vardera, våra larmdon (ljud & ljus) sitter fastskruvade med två skruvar vardera.
Totalt sitter våra larmenheter fast med drygt 50 skruvar.


Edit:
Sen kvittar det delvis om enheterna är fastskruvade eller inte, huvudavgörandet är om enheterna är "installerade" för stadiggivande bruk eller inte.

Saxat från tidigare länk:
"För fastighetstillbehör gäller, utöver kravet på ändamålsgemenskap, att föremålet ska vara mer eller mindre fast förankrat på fastigheten. För byggnadstillbehör är detta inte nödvändigt."
 
Redigerat:
A Amedi skrev:
Min fråga är i all enkelhet om larm borde ingå vid försäljning av hus? Vi avtalade inget kring larmet vid kontraktskrivningen, men å andra sidan listade vi heller inte larmet över de förbättringsåtgärder vi utfört på huset i prospektet (till skillnad från t.ex. laddbox för bil, som vi menar rimligen bör ingå).

När jag söker på nätet ser jag att hemlarm, som inte ägs av larmbolag, listas som exempel på byggnadstillbehör avsedda för stadigvarande bruk, och således borde följa med huset. Vi har ett Ajaxsystem idag, som är modulärt, monterat med dubbelhäftande tejp, drivs på batteri och är anslutet mot wifi. Det är med andra ord inte ett system som är fast monterat eller som vi har dragit massa kablar för att kunna driva. Att det var fristående och lätt att montera ned var ett av skälen till att vi över huvud taget investerade i det. Jag har i praktiken använt larmet i huvudsak för att hålla koll på temperaturen i olika rum, eftersom det också är en funktion som finns inbyggd i de olika enheterna.

Med tanke på detta undrar jag om inte definitionen på vad ett larm utgör håller på att suddas ut i takt med framväxten av smarta hem-prylar? Vi har ingen larmcentral kopplat till systemet, men valde att köpa till en siren (vilket var frivilligt, annars hade vi enbart fått notifieringar i våra telefoner). Sen har vi köpt till enheter som är helt lösa, t.ex.en fuktsensor, som en del av Ajax-systemet, som ligger helt löst bakom kylskåpet endast avsett för att signalera om det läcker vatten.

Vad säger ni?
Hej. Larmet ingår i köpet om inget annat sagts. Till 100%
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jasså?
Var hittar man denna information?

Man skulle kunna resonera som så att man som köpare ska kunna förvänta sig att huset fungerar så som det gjorde när man var på visning, så om saker kommunicerar med varandra via Wifi så behöver Wifit finnas kvar.

Du menar alltså att man kan ta med sig kaminen om man flyttar?

Jag menar att om där sitter ett Ajaxlarm på visningen så ska det vara kvar om inget annat kommit överrens om, just larm verkar vara en sådan sak som de flesta mäklare hänvisar till ska vara kvar.

Här är en sida från Mäklarringen, som för övrigt tycker att kaminen ska vara kvar med ;)
[länk]
IoT och smarta saker konta ägarbyte har diskuterats i diverse trådar här på BH och ingen har blivit klokare i de trådarna, men den allmänna inställningen där verkar luta åt att plocka ned före visning eller avtala bort (det senare i mitt fall om inte köparen proppsar på att få ärva).

Det är få saker i ett hus som kräver wifi. Mitt smarta hem bygger på Homeassistant med en blandning av wifi, zigbee och z-wave, visst nya ägaren kan få köpa loss NUC:en men i övrigt får denne nöja sig med den support som finns på internet, jag är inte tillgänglig.

I den omvända rollen så hade jag varit tämligen ointresserad av att ärva någons hemmapu - det är troligen för skräddarsytt för förra ägaren.

Samma sak med router / wifi - en överavanverad mikrotik eller en underdimensionerad noname...

Fiberboxen tilhör oftast nätägaren så den är ett ickeproblem.

Vårt fasta trådade larm får givetvis sitta kvar och anlutas till valfri operatör - eller inte.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
För en centraldammsugare så behöver det dras rör samt elkabel (klenspänning) till de olika uttagen.

En robotdammsugares laddstation ställs löst på golvet.


Normalt skuvas ett inbrottslarm fast med minst två skruv per enhet.

Våra MAPar sitter med tre skruvar vardera, våra PIR sitter med två skruvar vardera, våra MK är infällda i dörrblad & dörrkarm, våra rök-/multidetektorer är fastskruvade med två skruvar vardera, centralenheten & utöknings-i/o-enheterna sitter fastskruvade med tre skruvar vardera, våra larmdon (ljud & ljus) sitter fastskruvade med två skruvar vardera.
Totalt sitter våra larmenheter fast med drygt 50 skruvar.


Edit:
Sen kvittar det delvis om enheterna är fastskruvade eller inte, huvudavgörandet är om enheterna är "installerade" för stadiggivande bruk eller inte.

Saxat från tidigare länk:
"För fastighetstillbehör gäller, utöver kravet på ändamålsgemenskap, att föremålet ska vara mer eller mindre fast förankrat på fastigheten. För byggnadstillbehör är detta inte nödvändigt."
Just det där med stadigvarande bruk har också varit uppe, i tex diskussionen kring motordriven slangvinda (vattenslang), och spred sig till både lösa garderober och numera väggmonterade platt-tv, alla uppenbart föremål för stadigvarande bruk, men inte självklart vad som egentligen är juridiskt rätt eftersom den praxisen endast fastställs genom domslut och många av de prylar som blir föremål för diskussion vid ägarbyte ligger ljusår från vad som lönar sig att driva ett tvistemål över.

Så jag tror inte TS kommer få svar den här gången heller, utan det stannar vid det som TS redan har gjort enligt inlägg #6: informera köparen om läget för den här affären.
 
Tycker det låter väldigt sniket att ta med sig larmet och jag hade som köpare blivit förbannad om det inte suttit kvar. Hade definitivt antagit att det medföljer huset då det satt uppmonterat och installerat i huset.

Visst, man hade kunnat begärt att köparen skulle försökt rycka ner alla kameror etc för att försäkra sig om de verkligen är fackmannamässigt monterade enligt instruktion. Det ingår i undersökningsplikten. Men du är inte Anticimex dolda fel-försäkring som har syfta att maximera företagets vinst snarare än att skydda köparen. Bara för att ytterdörren inte sitter fast med skruv är den inte en lös egendom.

Larmet är installerat och ingår i skalskyddet som fanns vid visning och om inget annat är avtalat bör det rimligen ingå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.