Har skummat igenom många trådar, men är fortfarande osäker på hur det är bäst att bygga upp konstruktionen.
Underifrån räknat kommer jag att ha makadam och på den en plastfolie/ångspärr. Där ovanpå isolering av cellplast och på det gjuts betongplattan. Som golvbeläggning ska det sen läggas någon typ av trägolv.
I många trådar skrivs att det ska läggas plast mellan btg-plattan och trägolvet, men det ska man väl inte göra om man som i mitt fall lägger plastfolien ovanpå makadamen och stoppar fuktvandringen redan där.
Har jag förstått detta rätt?
 
Beroende på hur konstruktionen ser ut hade jag gjort som följande:
Makadam, 2x100mm cellplast, 0,20 byggplast, 1x100mm cellplast, betong. Sedan får du kolla parketttillverkarens anvisning om det skall vara plast mellan betong och trägolv.
 
B Betongapa skrev:
Beroende på hur konstruktionen ser ut hade jag gjort som följande:
Makadam, 2x100mm cellplast, 0,20 byggplast, 1x100mm cellplast, betong. Sedan får du kolla parketttillverkarens anvisning om det skall vara plast mellan betong och trägolv.
Vad är avsikten med att lägga plasten ”inne” i isoleringsskiktet?
 
Får man fråga varför du inte vill ha golvvärme?
Det är en väldigt blygsam kostnad att gjuta in slang i plattan när man ändå håller på. Att dra rör för radiatorer är betydligt dyrare.
 
  • Gilla
wrobel.se och 1 till
  • Laddar…
A Aahusen skrev:
Vad är avsikten med att lägga plasten ”inne” i isoleringsskiktet?
Nu kommer några dåliga argument men du får ta det för vad det är.
Alla plattor vi gjuter nu för tiden där vi har plast med ser ut så, behöver ju dock inte betyda att det är rätt men konstruktören brukar rita så.
Annars tänker jag att plasten ligger mer skyddat mellan lagren inga vassa stenar som riskerar att peta hål. Kanske långsökt.
 
Janus82 Janus82 skrev:
Får man fråga varför du inte vill ha golvvärme?
Det är en väldigt blygsam kostnad att gjuta in slang i plattan när man ändå håller på. Att dra rör för radiatorer är betydligt dyrare.
Står i begrepp att göra samma sak. Ska vara snickarbod/verkstad och förråd. Planen är llvp, när jag var på någon bomässa för ett par år sen var det ingen tillverkare som kunde erbjuda ett kostnadseffektivt alternativ för vattenburen värme för den ytan. Dessutom kan jag borra i golvet utan att att det blir dyrt.
 
jonmo jonmo skrev:
Står i begrepp att göra samma sak. Ska vara snickarbod/verkstad och förråd. Planen är llvp, när jag var på någon bomässa för ett par år sen var det ingen tillverkare som kunde erbjuda ett kostnadseffektivt alternativ för vattenburen värme för den ytan. Dessutom kan jag borra i golvet utan att att det blir dyrt.
Storleken i mitt fall är 44 m2
 
jonmo jonmo skrev:
Står i begrepp att göra samma sak. Ska vara snickarbod/verkstad och förråd. Planen är llvp, när jag var på någon bomässa för ett par år sen var det ingen tillverkare som kunde erbjuda ett kostnadseffektivt alternativ för vattenburen värme för den ytan. Dessutom kan jag borra i golvet utan att att det blir dyrt.
Ska man borra massor för att fästa maskiner så är det ju en helt annan diskussion. Men TS ska ju lägga trägolv så jag gissar att så inte är fallet där.

Även om man tänker använda luftvärmepump kan det ändå vara värt att lägga slang för att framtidssäkra och ge valfrihet. Gör man en platta på 50 kvadrat så kostar ju slangen typ 3000-4000. Jämfört med den totala kosnaden med grävare, isoleing och betongbil så är de pengarna försumbara.
 
  • Älska
wrobel.se
  • Laddar…
Men vilken lösning finns för att värma 50 m2 med golvvärme? Bygger på att man har ett annat hus bredvid (huvudbyggnad) med en sådan lösning som man kan haka in i väl? Om inte, varför lägga slang och betala för jobbet (provtryck osv) när man inte kommer använda det inom överskådlig framtid?

Obs intresserad av svaret, skulle gärna slippa LLVP om det fanns ett vettigt alternativ.
 
B
I princip alla värmekällor utom luft/luft-pump jobbar ju mot ett vattenburet system så nog finns det alternativ. De vanligaste är väl fjärrvärme, frånluftspump, bergvärme eller luft/vatten. Dock så är ju luft/luft bland de billigaste och enklaste att installera så det är ju naturligt att de är populära.

Nu finns det självklart massor av tillfällen då är helt onödigt att dra slang men ofta här på forumet så vill folk strunta i slang för att spara pengar. Som jag försökte att skriva tidigare så är just alla andra kostnader så enorma att slangen knappt ens märks. Så även om man planerar att ha luft/luft så är det ändå bra att dra slangen och låta den sticka upp bakom en garderob eller liknande så finns möjligheten att byta värmekälla kvar i framtiden.

I
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Janus82 Janus82 skrev:
Får man fråga varför du inte vill ha golvvärme?
Det är en väldigt blygsam kostnad att gjuta in slang i plattan när man ändå håller på. Att dra rör för radiatorer är betydligt dyrare.
För dyr investering jfr m LLVP för min lilla sommarstuga som bara kommer att användas under sommar och enstaka långhelger.
 
Är det någon som har grepp om det här med plastfolie/ångspärr som min fråga gäller?
 
B Betongapa skrev:
Nu kommer några dåliga argument men du får ta det för vad det är.
Alla plattor vi gjuter nu för tiden där vi har plast med ser ut så, behöver ju dock inte betyda att det är rätt men konstruktören brukar rita så.
Annars tänker jag att plasten ligger mer skyddat mellan lagren inga vassa stenar som riskerar att peta hål. Kanske långsökt.
Ok. Lite av samma tänk som när man inte lägger folien strax innanför väggbeklädnaden på insidan, utan innanför 45-regeln. Där är ju motivet att inte behöva paja tätskiktet med el-installationerna, men det behöver man j u inte ta hänsyn till i plattan.
 
Janus82 Janus82 skrev:
Ska man borra massor för att fästa maskiner så är det ju en helt annan diskussion. Men TS ska ju lägga trägolv så jag gissar att så inte är fallet där.

Även om man tänker använda luftvärmepump kan det ändå vara värt att lägga slang för att framtidssäkra och ge valfrihet. Gör man en platta på 50 kvadrat så kostar ju slangen typ 3000-4000. Jämfört med den totala kosnaden med grävare, isoleing och betongbil så är de pengarna försumbara.
Det är lika bra att jämföra med framtidens slanginfräsningsjobb - 1200/kvm.
Som Janus skrev - det kostar ingenting att stoppa slingor i plattan, du behöver inte använda de, inte fylla på heller :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.