Jag skall byta fasad på mitt hus i sommar. Jag har möjlighet att köpa panelen nu, från byggvaruhus, och lägga in det i uppvärmt garage (16 grader). Jag inser att virket kan slå sig men om jag lägger det glest med distansläkt och spänner upp det i ändarna och på mitten så borde det inte bli så farligt. Min tanke är att det skall bli så torrt att jag kan sätta upp och måla klart fasaden redan i år, så här:

Torka virket
Såga ändarna
Olja och grundmåla
Sätta upp panelen
Färdigmåla 1
Montera läkten
Färdigmåla 2

Låter det vettigt eller skall jag köpa virket och sätta upp det i ett svep och sen olja och grundmåla på plats? Sen vänta några veckor innan jag Färdigmålar 1 och monterar Läkten. Jag skall måla med Bestå.

Tacksam för alla synpunkter och tankar.

Mvh/Lars
 
R
Det låter som en sund idé att måla dom i garaget, alltid bättre att måla panelen innan uppsättning och sedan ett färdig stryk när väl panelen är uppspikad..se bara till o ha tyngder eller spännband runt öppnade buntar så dom inte slår sig i onödan..
 
  • Gilla
Lars Klein
  • Laddar…
A
Jag har tyvärr ingen kunskap att tillföra, undrar dock vad syftet är med att såga ändarna? Ifrågasätter inte utan är bara ute efter att lära mig :)
 
R
Dels vill man ha en rensågaf ände som är exakt 90 grader samt droppnäsa om 15 grader ifall man förespråkar det..
Sedan kan man doppa ändarna i olja innan grundning och målning..
 
B
Billigt att köpa mellanstruken panel från fabrik jämfört omålad eller grundad.

Jag hade inte tagit in dem, beroende på luftfuktigheten i ditt garage. Jag tog in ett par panelbrädor inomhus i somras och det slog sig nåt det jävligaste.
 
  • Gilla
Jesrel och 1 till
  • Laddar…
Ett alternativ är att köpa mellanstruken panel som är grundmålad och täckmålad en gång i kontrollerad miljö i fabrik. Efter uppspikning så är det bara en slutstrykning kvar. Den sparar en massa tid och sen kan man ju spika upp lockbrädor el motsv på en gång.

Exempel,
https://www.bergslagspanel.se/
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Jag har köpt mellanstruken, ett gäng brädor blev över från ena sidan och låg ute från vår till vår, skapligt täckt.
Dom var inte roliga att sätta upp själv...
 
B
nino nino skrev:
Jag har köpt mellanstruken, ett gäng brädor blev över från ena sidan och låg ute från vår till vår, skapligt täckt.
Dom var inte roliga att sätta upp själv...
Lustigt, jag hade mellanstruken ute från höst till sommar med presenningar på. De var i stort sett som vid leverans undantagna ett par brädor.

Däremot de fåtal jag tog in slog sig på ett par dagar.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.