Hej

Jag har en Sanicompact-toalett med inbyggd pump och kvarn. Nu råkar det vara så att någon har spolat ner något "främmande föremål" så toaletten pumpar inte ut vattnet.

Jag undrar om det är någon som erfarenhet av att ta isär motorn och rengöra kvarnen eller vad det nu kan vara som är igensatt. Vad jag har förstått så är det något man får göra några gånger om året om är ägare till en sådan toalett.
Hur gör man, är det så svårt att det är något man bör överlåta på en fackman?

Väldigt tacksam för svar!
 
Nu har jag tagit isär den och jag måste säga att det var väldigt enkelt. En slangklämma så var motorn loss från porslinet. Sen var det en kåpa som satt med 10-12 torxskruvar och sen var man inne direkt i kvarnen. Busenkelt men lite äckligt förstås.

Hoppas att nån kan ha nytta av detta.
 
B Birger Andersson skrev:
Nu har jag tagit isär den och jag måste säga att det var väldigt enkelt. En slangklämma så var motorn loss från porslinet. Sen var det en kåpa som satt med 10-12 torxskruvar och sen var man inne direkt i kvarnen. Busenkelt men lite äckligt förstås.

Hoppas att nån kan ha nytta av detta.
Hej Birger,

Vi överväger att sätta in en likadan toa som du skriver om här i källaren, verkar otroligt smidigt att slippa bila upp golvet för att koppla in nytt avlopp!

Hoppas det är ok att jag kapar din gamla tråd och frågar om dina åsikter om toaletten såhär några år senare?
 
M Marqvist skrev:
Hej Birger,

Vi överväger att sätta in en likadan toa som du skriver om här i källaren, verkar otroligt smidigt att slippa bila upp golvet för att koppla in nytt avlopp!

Hoppas det är ok att jag kapar din gamla tråd och frågar om dina åsikter om toaletten såhär några år senare?
Hej
Jag har en sådan i min källare i ett litet wc-rum.
Den har fungerat klanderfritt i 9 år nu.
Modellen med inbyggd pump är dock markant mindre än standard så jag skulle välja en ”vanlig” wc med bakåtutlopp och separat saniflo bakom istället.
/ Björkskär
 
  • Gilla
Marqvist
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.