Byggfusk eller dolda fel (vet inte hur det klassas) skall åtgärdas i en bostadsrätt och tvingas skaffa boende 2 veckor för tre personer får och kan inte beträda bostaden under tiden. Försäkringsbolaget Trygg Hansa vägrar ersätta den extra kostnaden för boende är detta rätt?
 
Vid rena försäkringsärenden, där/då bostaden bedöms som obeboelig. Så ska försäkringsbolaget stå för tillfälligt boende.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Fast om det är byggaren som behöver utrymma för att fixa bygfel, så är det byggaren som skall står för evakueringen. Lite struligt med att det finns bostadsrättsföreningen mellan den boende och byggaren.
 
Ok skall ta reda på mera om detta, min dotter som bor där.
 
Utveckla gärna bakgrunden, för mig otydligt.
Vad är skadan och vem anses ansvarig?
Vilket försäkringsbolag vill inte ersätta? Den boende , föreningens elller något annat
 
K klimt skrev:
Utveckla gärna bakgrunden, för mig otydligt.
Vad är skadan och vem anses ansvarig?
Vilket försäkringsbolag vill inte ersätta? Den boende , föreningens elller något annat
Bolaget i fråga är Trygg-Hansa och det är "tätskiktet i fasaden" som skall åtgärdas var tvungen flytta allt som som var mindre än två meter från ytterväggen. trygg-hansa säger att det är byggaren som skall stå för detta som jag fattar det så är det Projekt Gustavsberg.
 
Detta svar kan ge en vägledning även om det är ett annat problem

https://lawline.se/answers/har-jag-ratt-till-ersattningsboende-nar-jag-inte-kan-bo-i-min-bostadsratt

Lagstiftning kring bostadsrätter är knepig. Man kan normalt inte få ersättning från föreningen om man inte kan visa att föreningen varit försumlig. Lösningen kan var vara hemförsäkringen, men då krävs att bostaden är omöjlig att bo i. Är det hemförsäkring i Trygg som nekat ersättning och vad är i så fall motivation. Om det går att bo kvar genom att tränga ihop sig är det troligen korrekt
 
K klimt skrev:
Detta svar kan ge en vägledning även om det är ett annat problem

[länk]

Lagstiftning kring bostadsrätter är knepig. Man kan normalt inte få ersättning från föreningen om man inte kan visa att föreningen varit försumlig. Lösningen kan var vara hemförsäkringen, men då krävs att bostaden är omöjlig att bo i. Är det hemförsäkring i Trygg som nekat ersättning och vad är i så fall motivation. Om det går att bo kvar genom att tränga ihop sig är det troligen korrekt
Hemförs. i Trygg hävdar att det är byggaren som skall stå för den extra boendekostnaden hon kan och får inte bo där, sängarna står mot väggen.
 
K klimt skrev:
Det är nog tveksamt om byggaren ska betala eraättningslägenhet om det inte avtalats vid upphandlingen. Här är ytterligare ett exempel på ett snarlikt fall från detta forum. Det troliga är att det faller på hemförsäkringen.

[länk]
Tydligen ett skitbolag Trygg-Hansa, Hoppas hon orkar gå vidare med detta.
 
  • Gilla
A-soon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.