Har du någon källa?
 
D Daniel 109 skrev:
Har du någon källa?
Det finns inforutor på Kontrollrummetsidan som beskriver hur det räknas fram. Man kan också notera att Danmark har solcellsparker, men de syns inte alls ens under ospecificerat som är på 0 i Danmark.
 
Det finns data för både import och export per elområde, det tycks således vara baserat på flöden snarare än någon typ av felaktig nettoeffekt.
 
D Daniel 109 skrev:
Har du någon källa?
någon källa på att:
export = kärnkraft + värmekraft + ospec + vattenkraft + vindkraft - förbrukning
?
nej, det är bara något jag funnit empiriskt

på Kontrollrummets sida finns även lite FAQ:

Var redovisas solenergi?
I
"kontrollrummet" på webbplatsen finns det tyvärr inte i dagsläge dataflöde för solenergi.
Det finns önskemål om att få in den redovisningen och vi håller på att undersöka möjligheten till det dataflödet till grafen i webblösningen.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det finns data för både import och export per elområde, det tycks således vara baserat på flöden snarare än någon typ av felaktig nettoeffekt.
Ja, att Danmark har felaktig export/import i den översta förteckningen vid kartan beror bara på att en ledning saknas.
 
K krfsm skrev:
beror bara på att en ledning saknas
ska man vara noga – som en del plägar vara – tror jag att det fattas tre ledningar i flödesberäkningen av dansk import/export i Kontrollrummets landsförteckning...

förutom Viking Link till Storbritannien, även Bornholmskabeln från Skåne till Bornholm (60 MW) och från danska Kriegers Flak till Tyskland (400 MW)
 
harka harka skrev:
ska man vara noga – som en del plägar vara – tror jag att det fattas tre ledningar i flödesberäkningen av dansk import/export i Kontrollrummets landsförteckning...

förutom Viking Link till Storbritannien, även Bornholmskabeln från Skåne till Bornholm (60 MW) och från danska Kriegers Flak till Tyskland (400 MW)
Det verkar som om noteringen DE2->DK inkluderar både den vanliga kabeln och Kriegers Flak. Just i denna stund är överföringen 705 MW, men Kontek har bara 600 MW kapacitet. Kollar man UMM så är installed capacity 985 MW, vilket stämmer rimligt med Kontek + Kriegers Flak.
 
det är ju för väl att förbindelserna finns både i verkligheten och i produktionssystemen!

däremot redovisas inte detta korrekt i Kontrollrummetjag skulle bli förvånad om någon någonsin sett ett högre värde i norrgående på 600 MW, eller sydgående på 585 MW mellan DK2 och Tyskland i kartbilden:

edit: utgråad text ovan, tydligen har man fixat det nu 🙂och kartan stämmer med uppgifterna från energidataservie.dk /edit

Graf, diagram: siffror och pilar som visar värden eller rörelser, möjligen ekonomiska data.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


alltså den maximala kapaciteten på Kontek, men inte med de 400 MW som är möjliga via Kriegers flak

klippet ovan kommer från Kontrollrummet den 13 januari, kl 0100, då DK2 exporterade 915 MW till Tyskland enligt energidataservice.dk

Kontrollrummet
har alltså i detta gränssnitt tappat bort 330 MW utav den danska exporten – både i kartans illustration och vad som angavs bredvid som summaflödet utav import/export per land
 
Redigerat:
Solenergi borde vara svårt att redovisa, möjligen att man kan gå på vad eldistributörerna får in vad gäller producerad solel men egenförbrukningen lär inte synas - märks enbart i en minskad konsumtion från enskilda hushållen. Som tex nu sista dagen i feb, växlande molnighet, +3 ute: 7,3 kWh egenkonsumtion, 3,8 kWh såld el, köpt 15,7 kWh. Inga stora volymer som synes men en liten bild av vad jag pratar om.

Kanske man kan gå på någon slags schablon över installerad solkraft och parera mot typisk produktion på olika breddgrader över årets olika månader? Faktiskt ingen aning hur man brukar beräkna detta.
 
Egenkonsumtionen är ju inte en del av elhandeln alls. Så att den inte finns med är naturligt. Men påståendet att all solel är osynlig och medför att export då kan deklareras som import ser jag dom fullständigt orimligt.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Solenergi borde vara svårt att redovisa, möjligen att man kan gå på vad eldistributörerna får in vad gäller producerad solel men egenförbrukningen lär inte synas - märks enbart i en minskad konsumtion från enskilda hushållen. Som tex nu sista dagen i feb, växlande molnighet, +3 ute: 7,3 kWh egenkonsumtion, 3,8 kWh såld el, köpt 15,7 kWh. Inga stora volymer som synes men en liten bild av vad jag pratar om.

Kanske man kan gå på någon slags schablon över installerad solkraft och parera mot typisk produktion på olika breddgrader över årets olika månader? Faktiskt ingen aning hur man brukar beräkna detta.
det varierar nog mellan olika länder hur man beräknar/redovisar solelproduktionen men jag skulle mena att man har ett antal större anläggningar med faktisk produktion (utan egenförbrukning) och därtill landets totala installerade solcellseffekt (från installationsanmälningar)

tittar vi i Sverige noterar jag att vad Svenska kraftnät och vad Statistiska centralbyrån uppger som solcellsproduktion skiljer sig med en faktor på cirka 1.7 på årsbasis (SCB högre) – där SvK rimligen baserar sig på räknade elektroner i sina ledningar, medan SCB gör någon anpassning för att fånga landets total

en ren schablon baserad på geografi kan väl ge ett bra långtidsvärde, men faktiskt utfall varierar ("regnsommar", "gnistrande vintersol" osv)
 
Jo nu vet jag inte egentligen vad som diskuteras men det är ju Statnett i Norge som är datakälla till SvK och "kontrollrummet".

https://www.statnett.no/en/for-stakeholders-in-the-power-industry/data-from-the-power-system/

Man får "dra" kartan rätt för att se detaljerna.

Sen förefaller det som Tyskland vill "mörka" sin usla produktionsmix, har haft felaktigheter under en längre tid men idag visas det iaf men är estimerade värden.
https://app.electricitymaps.com/zon...ap.org&utm_medium=website&utm_campaign=banner
 
D Daniel 109 skrev:
Egenkonsumtionen är ju inte en del av elhandeln alls. Så att den inte finns med är naturligt. Men påståendet att all solel är osynlig och medför att export då kan deklareras som import ser jag dom fullständigt orimligt.
Åtminstone i det här diagrammet på Kontrollrummet så verkar den danska solkraften från solcellsparker (ungefär 420 MW för stunden) vara helt borta, såvida den inte räknas som värmekraft...

Det var iofs svårt att hitta exakta siffor som överensstämde mellan Kontrollrummet och Energidataservice.
 
K krfsm skrev:
Åtminstone i det här diagrammet på Kontrollrummet så verkar den danska solkraften från solcellsparker (ungefär 420 MW för stunden) vara helt borta, såvida den inte räknas som värmekraft...

Det var iofs svårt att hitta exakta siffor som överensstämde mellan Kontrollrummet och Energidataservice.
Tjau... just idag och som många dagar är väl solenergin en tämligen värdelös investering med våra förhållanden! Det kan inte vara många MW som produceras i norden.
https://www.smhi.se/vader/radar-och-satellit/satellit/q/europa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.