Har planer på att bredda uppfarten någon meter. Problem ett är en relativt stor syren som måste bort. Min fråga rör lämpligast alternativ eftersom det därefter ska läggas marksten.

Är det rimlig att försöka sig på att gräva bort stubben/rötterna själv om än mödosamt? Annars, vilket alternativ är bra, fräsning?
 
  • Stig brevid trädgård, barbusiga träd, gräsmatta, smältande snö, staket, övergång vinter till vår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Börja med att såga ned den.
Brukar använda spade, spett/korp och tigersåg för att ta bort buskars rötter.
 
  • Gilla
Jonas1888
  • Laddar…
Det är blir ett rejält hål - förslagsvis med maskin OM det skall bli senare plattsättning. Handgräva en så kraftig/gammal syren blir tungt och det bör inte finnas framtida förmultnande grenar kvar. I så fall är det inte fel att fylla hålet och låta marken sätta sig minst en säsong - eller två.
 
  • Gilla
Jonas1888 och 1 till
  • Laddar…
J Jonas1888 skrev:
Har planer på att bredda uppfarten någon meter. Problem ett är en relativt stor syren som måste bort. Min fråga rör lämpligast alternativ eftersom det därefter ska läggas marksten.

Är det rimlig att försöka sig på att gräva bort stubben/rötterna själv om än mödosamt? Annars, vilket alternativ är bra, fräsning?
Du behöver inte styrketräna den dagen men är det bara 1st så behöver du inga maskiner utan mera vilja.
 
Ska det där likna en stor syren?
 
  • Haha
BengtH
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Du behöver inte styrketräna den dagen men är det bara 1st så behöver du inga maskiner utan mera vilja.
Lutar åt att jag ger det ett försök själv innan maskiner😃 tack!
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Glömde yxan som också är bra att ha.
 
  • Gilla
Jonas1888
  • Laddar…
O
J Jonas1888 skrev:
Lutar åt att jag ger det ett försök själv innan maskiner😃 tack!
En bra spade och en tigersåg så är du hemma! Tigersåg är ovärderlig för att ta bort stubbar!
 
  • Gilla
Jonas1888
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
En bra spade och en tigersåg så är du hemma! Tigersåg är ovärderlig för att ta bort stubbar!
Köpte en enkel kinamodell för det en gång i tiden. Lever kvar men utan finesser, lite som en gammal melodifestival "bra vibrationer".
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ska det där likna en stor syren?
Jag tycker den ser ut precis som en stor syren, fast mindre.
 
  • Haha
  • Gilla
Jonas1888 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.