SkruvadVision
Hej! Behöver er hjälp med placering av uttag, strömbrytare och belysning. Det är ett nybyggt garage där väggar och tak ännu inte är skivade, borde finnas alla möjligheter till valfri placering av det elektriska. 2,5m takhöjd i hela garaget (fönster finns men saknas på denna ritning, placerade på ~1,8m höjd så borde inte vara relevant).

Vad jag tänkt rita in inför möte med elektrikern, men behöver er hjälp med placering, höjd, antal osv.:
- Belysning (vilken typ, antal, placering)
- 3-fas eluttag (antal, placering)
- Eluttag (antal, placering)
- Elbilsladdare (alt. förberedelse med tomrör, placering)
- Tryckknapp kopplad till garageportsmotorn för att öppna/stänga inifrån

Alla tips mottages tacksamt! ❤️
 
  • Arkitektonisk ritning av en dubbelgarage planlösning med två bilar parkerade inuti, inklusive dimensioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Många sätter 2 rader rakt över bilarna då kommer det att skugga allt på sidorna.
Sätt 3 rader i stället, 2 rader utanför bilarna och sista raden mellan bilarna.
 
  • Gilla
Jotsat och 6 till
  • Laddar…
Nissens
A Argastesnickaren skrev:
Många sätter 2 rader rakt över bilarna då kommer det att skugga allt på sidorna.
Sätt 3 rader i stället, 2 rader utanför bilarna och sista raden mellan bilarna.
Jag har nyligen byggt ett sådant garage. Jag satte eluttag runt hela garaget med ca 1200 mm cc på ca 1300 mm höjd. Ett enfas och ett trefas CEE uttag på ca 1800 mm höjd nära porten och likadant långt inne i garaget. Satte även några shucko eluttag i taket mitt i garaget. Satte fem rader belysning i taket, 4x 1200 mm och 1x 600mm LED. Jula har bra och billiga armaturer. Har sektionerat ljuset så att man kan tända delar av garaget.

Har satt laddbox på utsidan med kabel som når in i garaget. Har dock valt två portar och satt laddboxen på väggen mellan dem.

Har satt ett antal eluttag på utsidan garaget, några styrda med Plejd. Käckt med styrning av utebelysning på vintern, ev. Kupevärmare etc.
 
  • Gilla
SkruvadVision
  • Laddar…
SkruvadVision
A Argastesnickaren skrev:
Många sätter 2 rader rakt över bilarna då kommer det att skugga allt på sidorna.
Sätt 3 rader i stället, 2 rader utanför bilarna och sista raden mellan bilarna.
Mycket bra tips, tack!
Nissens Nissens skrev:
Jag har nyligen byggt ett sådant garage. Jag satte eluttag runt hela garaget med ca 1200 mm cc på ca 1300 mm höjd. Ett enfas och ett trefas CEE uttag på ca 1800 mm höjd nära porten och likadant långt inne i garaget. Satte även några shucko eluttag i taket mitt i garaget. Satte fem rader belysning i taket, 4x 1200 mm och 1x 600mm LED. Jula har bra och billiga armaturer. Har sektionerat ljuset så att man kan tända delar av garaget.

Har satt laddbox på utsidan med kabel som når in i garaget. Har dock valt två portar och satt laddboxen på väggen mellan dem.

Har satt ett antal eluttag på utsidan garaget, några styrda med Plejd. Käckt med styrning av utebelysning på vintern, ev. Kupevärmare etc.
Stort tack!

Har ni eller någon annan fler förslag på placering av elbilsladdare i garaget så tas det tacksamt emot, känns svårt med placering med tanke på att olika bilmodeller har uttagen på olika sidor/fram/bak.
 
Totte_S
7m laddkabel löser de flesta placeringar av box. Om man vill ha bilen i garaget vid laddning.
 
  • Gilla
SkruvadVision och 2 till
  • Laddar…
SkruvadVision SkruvadVision skrev:
Mycket bra tips, tack!

Stort tack!

Har ni eller någon annan fler förslag på placering av elbilsladdare i garaget så tas det tacksamt emot, känns svårt med placering med tanke på att olika bilmodeller har uttagen på olika sidor/fram/bak.
Ja, det beror ju dels på bilarna och dels på om ni backar in eller ej. Men om ni drar ett grovt tomrör och sätter dosa på var sida fram och var sida bak så kan ni välja fritt den dag laddbox ska upp. Då vet ni även bil och hur ni kör in/ut. Det kostar väl några hundralappar men jämfört med laddbox och elbil är det ju småpotatis :)

Sen kan man ju som sagt fundera på om man vågar ladda inomhus, har ni carport framför eller bara garage? Kommer ni köra in med blöta/snö/isiga bilar?
 
  • Gilla
SkruvadVision
  • Laddar…
Se till att få en armatur på tvären framför bilarna. Sitter dom som längs med så kommer du inte att kunna se under huven, Det blir tvärsvart där, lämpligt då med en brytare för just den. Sen ett tips, sätt en vanlig glasglob i taket med en ir-kännare som tänder den när du går in, ingen mening att tända upp allt för att köra in/ut bilar. Jag kallar det hämtalyse.och räcker bra. Sen vanliga brytare för dom andra armaturerna, lämpligt då att dela upp tändningarna på dom.
 
  • Gilla
SkruvadVision
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.