Hej!
Nybliven husägare i renoveringsfunderingar... Ser att husets hängrännor behöver åtgärdas och funderar nu om detta...
Takavvattningen går nu ner i marken på husets högra sida. I källaren på den sidan har fukt i väggarna satt avtryck med bubblor i plastfärgen... Färgen ska åtgärdas sinom tid, det är iaf inget som sipprar in. Dränering ska tydligen vara gjord runt huset för många år sedan så det behövs antagligen också åtgärdas.
Min fundering nu är om man kan leda om takavvattningen till att gå ner ungefär i mitten av huset. Nerfart till garaget i källaren har en brunn som leder bort regnvatten och jag tänker att vattnet från taket kan ledas ner där istället för på husets högra sida? Finns det risk att kommunen tycker det blir en fasadändring med ett stuprör mitt på fasaden? Jag bor utanför detaljplanen så om grannarna är tysta...? Finns annat att överväga?
 
Det rimliga låter mer som att börja i rätt ände, dvs utreda om det behöver dräneras om eller inte och kolla skicket på dagvattenrören som stuprören ansluter till.

Att sätta stuprören mitt på fasaden borde vara en nödlösning? Bor du utanför detaljplanelagt område och inte i samlad bebyggelse så torde du inte behöva något lov.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Det rimliga låter mer som att börja i rätt ände, dvs utreda om det behöver dräneras om eller inte och kolla skicket på dagvattenrören som stuprören ansluter till.

Att sätta stuprören mitt på fasaden borde vara en nödlösning? Bor du utanför detaljplanelagt område och inte i samlad bebyggelse så torde du inte behöva något lov.
Det kändes faktiskt enklare och kanske billigare också att dra om hängrännorna än att hitta och få kontakt med nån som kan kolla skick på dräneringen... 😅
 
Det är det säkert. Dränera om kostar ett par tusen kr per löpmeter och det ska man inte göra i onödan.

Men det kan också vara så enkelt att det är något fel på dagvattnet där stuprören ansluter att du kan ordna det med en spade och några rördelar så du fortfarande kan ha stuprören på sin vanliga plats.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Det är det säkert. Dränera om kostar ett par tusen kr per löpmeter och det ska man inte göra i onödan.

Men det kan också vara så enkelt att det är något fel på dagvattnet där stuprören ansluter att du kan ordna det med en spade och några rördelar så du fortfarande kan ha stuprören på sin vanliga plats.
Jo, jag lär väl kolla allt som går att kolla innan jag drar igång nåt alls. Så snart snön tinat bort. Men bra att fundera hur man vill ha det i förväg då taket ändå ska åtgärdas, och eventuellt bytas beroende på skick...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.