Vi har kollat på en villa från 42 som har blivit ombyggt omkring 1955(oklart vad man byggde om). Marken är nästan 1300kvm och huset är på 2 våningar (140+140kvm), övervåning och källare. Radon har inte mötts av besiktningsman. Finns risk för fukt står det i rapporten.

Man har ingen aning vad det är för stomme med man misstänker att det är betonghålsten.
Taket gjordes 93 och är av typen betongplattor och man har inte gjort dränering.
Kök och badrum gjordes om 98 och i samband med det fixade man ny elcentral med jordfelsbrytare.
Fasaden är puts och det är 2-glas fönster.
Uppvärmning är bergvärme och ventilationen är självdrag.

Finns massa sprickor och väggar i källarvåningen har bubblig tapet och puts i vissa rum som te.x Garaget har börjat släppa.

Planritningen är inte världens bästa så man behöver riva lite väggar invändigt för att få till en bra planlösning uppe och nere och få nya gipsväggar med jordade eluttag. Byta plats på badrum och göra köket större.

Av informationen ovan, vad behöver man tänka på och är det en totalrenovering som gäller ? Och ifall det finns mögel, kan det kosta mycket att sanera ? Vad bör jag ha i åtanke när jag funderar på budget kring renoveringen?
 
M MrB2 skrev:
Vi har kollat på en villa från 42 som har blivit ombyggt omkring 1955(oklart vad man byggde om). Marken är nästan 1300kvm och huset är på 2 våningar (140+140kvm), övervåning och källare. Radon har inte mötts av besiktningsman. Finns risk för fukt står det i rapporten.

Man har ingen aning vad det är för stomme med man misstänker att det är betonghålsten.
Taket gjordes 93 och är av typen betongplattor och man har inte gjort dränering.
Kök och badrum gjordes om 98 och i samband med det fixade man ny elcentral med jordfelsbrytare.
Fasaden är puts och det är 2-glas fönster.
Uppvärmning är bergvärme och ventilationen är självdrag.

Finns massa sprickor och väggar i källarvåningen har bubblig tapet och puts i vissa rum som te.x Garaget har börjat släppa.

Planritningen är inte världens bästa så man behöver riva lite väggar invändigt för att få till en bra planlösning uppe och nere och få nya gipsväggar med jordade eluttag. Byta plats på badrum och göra köket större.

Av informationen ovan, vad behöver man tänka på och är det en totalrenovering som gäller ? Och ifall det finns mögel, kan det kosta mycket att sanera ? Vad bör jag ha i åtanke när jag funderar på budget kring renoveringen?
Jag skulle först och främst utgå från att göra iordning källarplanet och få det fuktsäkert. Ut med allt organiskt material, nivell-lösning på "boytor" och klinka och måla övriga ytor med korrekt färg.

Du pratar om helrenovering, inkluderar du då kök, badrum, fönster?

Om så, skulle jag säga 2,5-3 MSEK mellan tummen och pekfingret. 280 kvm är stort och att räkna med uppåt 15 000 / kvm är inte uteslutet... Men allt handlar ju om vad man vill ha och vad man måste ha. Du måste ha ett tätt och torrt hus. Tak, grund, fönster, värme, vent, el, vatten, avlopp måste vara i funktion. Ett kök från -98 kan man ju leva med några år...

Länka upp objektet så kan du nog få lite mer konkreta tips och uppskattningar
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
M MrB2 skrev:
Vi har kollat på en villa från 42 som har blivit ombyggt omkring 1955(oklart vad man byggde om). Marken är nästan 1300kvm och huset är på 2 våningar (140+140kvm), övervåning och källare. Radon har inte mötts av besiktningsman. Finns risk för fukt står det i rapporten.

Man har ingen aning vad det är för stomme med man misstänker att det är betonghålsten.
Taket gjordes 93 och är av typen betongplattor och man har inte gjort dränering.
Kök och badrum gjordes om 98 och i samband med det fixade man ny elcentral med jordfelsbrytare.
Fasaden är puts och det är 2-glas fönster.
Uppvärmning är bergvärme och ventilationen är självdrag.

Finns massa sprickor och väggar i källarvåningen har bubblig tapet och puts i vissa rum som te.x Garaget har börjat släppa.

Planritningen är inte världens bästa så man behöver riva lite väggar invändigt för att få till en bra planlösning uppe och nere och få nya gipsväggar med jordade eluttag. Byta plats på badrum och göra köket större.

Av informationen ovan, vad behöver man tänka på och är det en totalrenovering som gäller ? Och ifall det finns mögel, kan det kosta mycket att sanera ? Vad bör jag ha i åtanke när jag funderar på budget kring renoveringen?
Om läget är idealiskt och du har en väl tilltagen budget, gott om tid för åtgärder, hyfsat bra kontaktnät inom hantverkarskrået samt rejält nedförhandlat pris med hänsyn till åtgärdsbehovet kan det vara ett bra köp.

Gjorde ett liknande köp för några decennier sedan. Budade ca 50% av utgångspris, köpet blev ej av men mäklaren ringde 1/2-år senare och meddelade att säljaren godtog budet.
Efter genomförd renovering som kostade 3-dubbelt inköpspriset blev det ett mycket bra boende.
Alternativet till renovering hade varit rivning och nybygge, förmodligen billigare. Läget avgjorde.
Vid försäljning 15 år sedan blev priset ca 30% över nedlagda kostnader.

Räkna krasst med utbyte av VA/dränering, vvs, el, tak, fönster, dörrar, tilläggsisolering av tak och ytterväggar, nya ytskikt, bad och köksinredning och lite till.
Budget för ovanstående: +1,5 mille gissningsvis!
Lycka till.
 
Glöm inte den sociala aspekten.

Är du villig att lägga en väsentlig del av dina kvällar, helger och annan ledig tid på att renovera och/eller styra upp hantverkare?
Är det ett acceptabelt avkall i ditt liv att under längre perioder kanske inte kunna bjuda hem folk på grund av byggkaos?
Håller er relation för flera års renovering och tillhörande arbetsfördelning i hemmet?
Om ni har barn, hur mycket tid med dem är du villig att offra för att fixa med huset?

Svaren är såklart individuella, men ändå värda att fundera på.
 
  • Gilla
kurlakarl
  • Laddar…
Det kostar ALLTID mer än vad man räknat med, Både i tid och pengar men även mental hälsa.

Men kan man ta sig igenom det så är det sååå värt det.
 
M MrB2 skrev:
Planritningen är inte världens bästa så man behöver riva lite väggar invändigt för att få till en bra planlösning uppe och nere och få nya gipsväggar med jordade eluttag. Byta plats på badrum och göra köket större.
Vad det kommer kosta beror helt på vad ni vill göra men om ovanstående är ett måste så är det totalrenovering som gäller. I det finns mycket som man kan göra själv om man vill spara pengar men det kostar tid, mycket mer än man tror. Taket skulle jag nog säga inte är något akut renoveringsbehov av, men skicket behöver kollas upp ordentligt.

Vill du/ni inte göra något själva så är som sagt en schablon på 15.000 kr/kvm och uppåt ett bra riktmärke. Ändringar i bärande konstruktioner (läs förändrad planlösning) kan fördyra. Jag håller i ett liknande projekt där vi får ner kostnaden med c:a 40% genom att vi gör grovjobbet själva och hantverkare färdigställer. Men det är många timmar, mycket kontakter och väldigt mycket planering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.