Hej forat!

Sitter med förprojektering utav min källare, ska bli boyta, badrum och förvaring.

Tittar på isodräns olika tillvägagångssätt och mitt intresse fastnade vid deras lågbyggande lösning.

- avjämnande lager
- 200mm isodrän
- ålderbeständig plast
- golvspån/ spårskiva med golvvärme
- laminat/ trägolv


Surfat runt på nätet utan att hitta mycket information om tycke och erfarenheter.

Någon som har provat och vill berätta mer?

Väl mött!!
 
ullet
Vi använde Isodrän när vi gjorde i ordning vår källare. Dock valde vi att ta bort alla organiska material så på ett tunt avjämningslager och Isodränskivor gjöt vi ett betonggolv med vattenburen golvvärme som sedan fick klinker på sig.

Utrymmena i källaren används idag som tv-rum, tvättstuga (endast tätskikt kring golvbrunnen) och badrum (diffusionsöppet tätskikt).

Huset är byggt 1936, så det finns inget kapilärbrytande skikt utvändigt i övrigt.

Har inte upplevt några problem med den lösningen utan har gett en bra miljö i källaren.
 
Jag förstår att betong ovanpå är ett vanligt resultat som ska ge tillfredsställande resultat, men jag gjorde nog inte min frågeställning tillräckligt tydlig. Det jag är nyfiken på är deras lågt byggande metod enligt bilden
 
  • Teknisk ritning av grundkonstruktion med isolermaterial, grundsula, och avjämningslager för byggnadsarbete.
Har du hunnit gå vidare med att bygga på detta sätt? Jag är lite nyfiken på det jag med. Möjligen att jag ser en problematik vid eventuella stopp i avlopp i intilliggande våtrum. Det skulle ju å andra sidan inte vara skitkul oavsett.

Pratat direkt med isodrän?
 
  • Gilla
Joakim654
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.