Kan man häfta fast med klammer eller måste man spika och i så fall med vilken spik?
 
Vi spikade med 35 mm dyckert, genom masoniten tills det var 10 mm spik kvar, sedan bankade/bockade vi upp spikarna så de blev som "krokar". När isoleringen väl är på plats är det väl större risk att isoleringen glider nedåt än att den ramlar rakt ner, därav denna lösning.
 
Vi körde med vanlig pappspik men GunnarM´s förslag låter ju inte heller dumt. Att skjuta fast dom med häftklammer borde ju också funka. När isoleringen väl är på plats och sedan kasnke någon skiva utanpå det så kommer det ju ingenstans. Det är ju bara så det sitter på plats medans man jobbar med det.
 
jag köpte en billig spik/häft pistol tryckluftsdriven.
det var helt underbart när man skulle sätta upp masoniten.
Att först försöka fästa spiken i den hårda massoniten och hålla skivan på plats och slå dit den det var inte alltid det lättaste i ett snedtak.

Med pistolen: håll skivan med ena armen och skjut fast den andra handen. spara många svordommar och blå tummar.
 
Körde 25 mm montageskruv från biltema. Billigt och bra!
 
Tack för svaren! Jag tror att jag häftar ett par klammer först så att skivan sitter och sedan spikar jag fast den ordentligt.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
K kioskdavid skrev:
jag köpte en billig spik/häft pistol tryckluftsdriven.
det var helt underbart när man skulle sätta upp masoniten.
Att först försöka fästa spiken i den hårda massoniten och hålla skivan på plats och slå dit den det var inte alltid det lättaste i ett snedtak.

Med pistolen: håll skivan med ena armen och skjut fast den andra handen. spara många svordommar och blå tummar.
Hej
Kommer du ihåg märket och modell på spikpistolen.
Med vänlig hälsning
Ingebert Magnusson
 
Karl Magnusson Karl Magnusson skrev:
Hej
Kommer du ihåg märket och modell på spikpistolen.
Med vänlig hälsning
Ingebert Magnusson
Den jag köpte var från Jula. Men det är 10 årsedan så just den modellen finns nog inte kvar men du hittar ju billiga likt ovan länk på de flesta ställen.
Den jag har är inget under av kvalitet men den klara både dyckert och klammer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.