Hej,
Har upptäckt att vi har medelmycket svart- och troligen även vitmögel på vår vind. Det är en låg vind som man normalt inte har access till, men nu har vi av annan anledning plockat bort några vindskivor och tittat in.

Min fråga är nu om boven som släpper upp fult kan vara otäta rörgenomföringar för ventilation och renslucka. Vi har mekanisk frånluft. Tidigare ägare gjorde om rördragningen. Jag har sett att det finns membran som man borde använda. När jag sticker upp handen bredvid rören (se rensluckorna) hamnar jag direkt i vindens isolering.

Det andra felet vi har är att 2 sovrum saknar tilluft (efter tidigare fönsterbyte) vilket inte heller hjälper kanske.

Ventilationen är annars uppmätt och tillräcklig i huset med min inställning. Tror dock tidigare ägare kan ha kört på för låg fart i systemet , jag var ställt upp den.
 
  • Bild på ett dammigt vindutrymme med träbjälkar och isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två runda ventilationsrör med etiketter och klämmor sticker ut från en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en byggnadsinfrastruktur som visar isolering, rörledningar och del av en dörrmekanism.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G GulCumaru skrev:
Hej,
Har upptäckt att vi har medelmycket svart- och troligen även vitmögel på vår vind. Det är en låg vind som man normalt inte har access till, men nu har vi av annan anledning plockat bort några vindskivor och tittat in.

Min fråga är nu om boven som släpper upp fult kan vara otäta rörgenomföringar för ventilation och renslucka. Vi har mekanisk frånluft. Tidigare ägare gjorde om rördragningen. Jag har sett att det finns membran som man borde använda. När jag sticker upp handen bredvid rören (se rensluckorna) hamnar jag direkt i vindens isolering.

Det andra felet vi har är att 2 sovrum saknar tilluft (efter tidigare fönsterbyte) vilket inte heller hjälper kanske.

Ventilationen är annars uppmätt och tillräcklig i huset med min inställning. Tror dock tidigare ägare kan ha kört på för låg fart i systemet , jag var ställt upp den.
Finns det någon ångbroms (plast) i vindsbjälklaget?
 
T Tompafix skrev:
Finns det någon ångbroms (plast) i vindsbjälklaget?
Det finns plast där runt öppningarna jag kan se. Hoppas att det är över hela taket så klart , men jag kan inte se hur det ser ut överallt
 
G GulCumaru skrev:
Det finns plast där runt öppningarna jag kan se. Hoppas att det är över hela taket så klart , men jag kan inte se hur det ser ut överallt
Saknade huset ventilation innan detta gjordes? Hur är vinden ventilerad, finns det utrymme mellan isolering och tak vid takfoten, finns det några ventgaller på vinden? Har du mätt luftfuktigheten nu?
 
Svar:
Ventilation via mekanisk fläkt är orginal, bara kanalen som ansluter har flyttats lite.

Takfot : Det är helt platt tak utan överhäng så tror inte det finns takfot. Om jag förstått begreppet rätt.

Ventil-galler finns på vinden. 3st - ett i varje riktning. Fjärde riktningen är grannen (kedjehus).
 
G GulCumaru skrev:
Svar:
Ventilation via mekanisk fläkt är orginal, bara kanalen som ansluter har flyttats lite.

Takfot : Det är helt platt tak utan överhäng så tror inte det finns takfot. Om jag förstått begreppet rätt.

Ventil-galler finns på vinden. 3st - ett i varje riktning. Fjärde riktningen är grannen (kedjehus).
Inte mätt luftfuktighet
 
Innan man säger nånting så måste man veta över hur lång tid det har blivit så¨här. Om det handlar om väldigt många år så kan man troligen säga att det inte blir mer än så här och att naturen håller det i schack. Om det har blivit så här på nån månad och det "växer" så är det en annan femma.........
 
G GulCumaru skrev:
Inte mätt luftfuktighet
Frågan är ju om det är ett fel som funnits länge eller om det uppstod när rördragningen gjordes om. I min sjuttiotalskåk är inga rörgenomföringar tejpade utan läcker. Men trots detta så är vinden frisk efter snart 50 år. Så mkt beror på andra förutsättningar också. Tjocklek på isolering m.m.
Det kan ju läcka på andra ställen också. Vart är dessa ventilationsrör lokaliserade, i något rum med hög fuktighet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.