C
TRJBerg TRJBerg skrev:
Uppenbart att regelverket/standarden om vad som ingår i husförsäljning behöver uppdateras. Verkligheten har ju ändrats en hel del de senaste 40 åren.
Fast lagen är ju rätt tydlig idag med att tjänster osv. inte kan vara byggnads-/fastighetstillbehör.
Är det inte så man vill ha det? Kan ju bli rätt knepigt om säljaren enligt lag skulle vara tvungen att överlåta avtal/abonnemang till köparen om tjänsteleverantören inte vill gå med på ett överlåtande?
 
Redigerat:
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tror det är rätt att det inte finns någon bestämd regel utan som du säger att det hade behövts prövas i domstol alla dessa saker.
Nästa gång jag flyttar tar jag med mig dom smarta grejerna men jag kommer också vara tydlig med det.
Och det är ju oftast problemet, att det varit otydligt.
Jag höll på att skriva att det var enklare förr, men vettefasiken om det var någon logik i det då heller, men då kunde man generellt sett säga att var det inbyggt så ingår det, annars inte (med undantag av vissa saker såsom hatthyllor till exempel).

Det smarta hemmets intåg suddar ju ut gränserna en del.
Förr hade du inte fast installerade saker som använde infrastruktur som mer skulle betraktas som lösöre (Wifi).

Det hade ju varit praktiskt om mäklarna förekom detta genom att utarbeta en rekommendation, och att man lyfter detta redan när man börjar diskutera försäljningen av bostaden.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Av nyfikenhet, vad snackar vi för ungefärligt inköpspris på ajaxprylarna tråden handlar om TS?
När du skrev @ TS så taggade du en helt annan person än TS (Amedi).
 
A Alexn72 skrev:
Egentligen är det tydligt här med.
Fasta nätverksuttag= ska sitta kvar.
Patchpanel= sitta kvar
Fibermodem(specifikt för fiberanslutningen) = kvar
Router(fristående) =lös egendom.
Om det däremot nämns att huset har wifi så behöver även utrustning för detta sitta kvar.
Men skriver man att man tar det med sig så är det tydligt. Man kan ju ta med hela köket om man vill så länge som de är tydligt innan budgivning.

Om vi jämför med en skorsten.( jämförbar med ajaxrörelsedeckare)
Man kan inte förutsätta att det finns kamin bara för att de finns en kamin.
Omvänt. Att förutsätta att där sitter ett ajax extra allt för att där fanns en ajax enhet är inte heller rimligt.

Vill man vet om det finns kamin/ ajax får man fråga vad som ingår.
Jasså?
Var hittar man denna information?

Man skulle kunna resonera som så att man som köpare ska kunna förvänta sig att huset fungerar så som det gjorde när man var på visning, så om saker kommunicerar med varandra via Wifi så behöver Wifit finnas kvar.

Du menar alltså att man kan ta med sig kaminen om man flyttar?

Jag menar att om där sitter ett Ajaxlarm på visningen så ska det vara kvar om inget annat kommit överrens om, just larm verkar vara en sådan sak som de flesta mäklare hänvisar till ska vara kvar.

Här är en sida från Mäklarringen, som för övrigt tycker att kaminen ska vara kvar med ;)
https://www.maklarringen.se/upptack...onomi/vad-ingar-i-kopet.-fast-vs-los-egendom/
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jasså?
Var hittar man denna information?

Man skulle kunna resonera som så att man som köpare ska kunna förvänta sig att huset fungerar så som det gjorde när man var på visning, så om saker kommunicerar med varandra via Wifi så behöver Wifit finnas kvar.

Du menar alltså att man kan ta med sig kaminen om man flyttar?

Jag menar att om där sitter ett Ajaxlarm på visningen så ska det vara kvar om inget annat kommit överrens om, just larm verkar vara en sådan sak som de flesta mäklare hänvisar till ska vara kvar.

Här är en sida från Mäklarringen, som för övrigt tycker att kaminen ska vara kvar med ;)
[länk]
Min samlade uppfattning🙃

Haha, tvärtom
Kaminen ska såklart sitta kvar men bara för att man ser en skorsten så kan man inte förutsätta en kamin i huset.

Om de gjorde saken lite klarare🤓
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Min samlade uppfattning🙃

Haha, tvärtom
Kaminen ska såklart sitta kvar men bara för att man ser en. Skorsten så kan man inte förutsätta en kamin i huset.

Om de gjorde saken lite klarare🤓
Visst, man kan spela dum, hoppas att köparen inte sett larmcentralen på visningen, och ta med den i flytten.

Men resterande prylar som sågs på visningen får du lämna kvar.
 
Demmpa Demmpa skrev:
När du skrev @ TS så taggade du en helt annan person än TS (Amedi).
Sorry 😳
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du svarar bara på halva frågan..... Vad gör du med det digitala kontot?

Andra prylar som kan förekomma är fuktsensorer, kameror, lampor och så vidare. Rörelsedetektor förresten, är det bara om det ingår i larm det ska följa med huset? Om jag har en som tänder en lampa , ingår den också? Väderstation? Termometer? Vad sägs om en accesspunkt på fasaden för att få wifi till alla dessa smarta enheter utomhus, ingår den? Utan den är de ju värdelösa.
Vid kontraktsskrivning hjälper jag köparen att skapa ett Ajax-konto och för över larmet dit. Precis på samma sätt som jag lämnar över fysiska nycklar, huvudkoden till Yale-låset, eventuella kvitton/instruktionsböcker för vitvaror/reparationer/tvättmaskiner/what-not.

I övrigt tycker jag den börjar bli rundgång i tråden men @13th Marine har svarat bra på alla dina övriga frågor enligt mig.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Visst, man kan spela dum, hoppas att köparen inte sett larmcentralen på visningen, och ta med den i flytten.

Men resterande prylar som sågs på visningen får du lämna kvar.
Hänger där en larmcentral/knappsats innanför dörren så är det så klart också en sak som ingår i bostaden.


Men när det pratas om ajax så behövs ingen fysisk knappsats.
Återigen, bara för de finns en skorsten så kan man inte förutsätta att det finns en kamin.

Så följdfrågan blir då finns det larm?
Är svaret ja så ingår nån form av larm.
 
A Alexn72 skrev:
Hänger där en larmcentral/knappsats innanför dörren så är det så klart också en sak som ingår i bostaden.


Men när det pratas om ajax så behövs ingen fysisk knappsats.
Återigen, bara för de finns en skorsten så kan man inte förutsätta att det finns en kamin.

Så följdfrågan blir då finns det larm?
Är svaret ja så ingår nån form av larm.
Fast nu fanns det ju ett larm, TS frågade om det var tvunget att detta skulle vara kvar.

Tråden är rörigt nog utan att du hittar på hypotetiska scenarion 😉
 
  • Gilla
Gunnar Johansson69
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Fast nu fanns det ju ett larm, TS frågade om det var tvunget att detta skulle vara kvar.

Tråden är rörigt nog utan att du hittar på hypotetiska scenarion 😉
Kanske missat att han sa att där hängde en väggpanel innanför dörren?


Rörig tråd... förstår inte vad du menar😂
 
A Alexn72 skrev:
Kanske missat att han sa att där hängde en väggpanel innanför dörren?


Rörig tråd... förstår inte vad du menar😂
Om det finns ett larm står och faller väl inte på om det finns en manöverpanel?
Finns det ett larm så finns det ett larm, oavsett om larmet använder manöverpanel, app eller telepati.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Om det finns ett larm står och faller väl inte på om det finns en manöverpanel?
Finns det ett larm så finns det ett larm, oavsett om larmet använder manöverpanel, app eller teltelepati
Hur ska köparen veta att det finns ett larm ?
För att fortsätta på hypotetiska antagande
 
A Alexn72 skrev:
Kanske missat att han sa att där hängde en väggpanel innanför dörren?


Rörig tråd... förstår inte vad du menar😂
Haha.. Att det öht finns ett larm är definitivt klarlagt i detta fall. Manöverpanel finns innanför dörren.
 
G Gunnar Johansson69 skrev:
Vid kontraktsskrivning hjälper jag köparen att skapa ett Ajax-konto och för över larmet dit. Precis på samma sätt som jag lämnar över fysiska nycklar, huvudkoden till Yale-låset, eventuella kvitton/instruktionsböcker för vitvaror/reparationer/tvättmaskiner/what-not.

I övrigt tycker jag den börjar bli rundgång i tråden men @13th Marine har svarat bra på alla dina övriga frågor enligt mig.
Om du gör allt klart inför kontraktskrivning och parterna är överens finns inget problem att lösa. Då är detta en icke-fråga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.