Vi har ett hus från början av 80-talet , platta på mark och ingjutna tryckta syller utan fuktspärr.

Vi behöver alltså riva golv och inredning , byta syll och sedan snickra allt tillbaks.
Enligt ambud skulle kalaset kosta 280 000 kr och om vi står för rivningen mm. skulle notan hamna på ca. 200 000 kr.

Nu funderar vi om vi skulle kunna göra hela själv (har tid och baskunskaper, men har inte gjort något syllbyte förut)
På nåtet hittar man bara info om timmerhus.

Finns det någon här som har gjort jobbet själv?
All info om ämnet är välkommet!
 
  • Gilla
Sollenkrokaö
  • Laddar…
hej !är det värkligen syllen du skall byta? det e inte så att det ligger ingjutna reglar på cc 60 i betongen.
 
Har du även kolla möjligheten att byta utifrån sett. eller kolla möjligheten att ventilera, förmodar att du har lukt av träskyddsmedel ( impregenerat virke som är vanligt fenomen till dålig inomhusmiljö )
 
lite halvgammaltråd men vafanken... :)

det går väl an att göra själv... beror väl lite på konstruktion. i min kåk byggd 1974 har jag vågat mig på det själv efter att ha rivit ytskikt i vägg/tak och blivit kompis med konstruktionen. har väl kommit 1/3 av kåken än så länge (renoverar etappvis). tänk efter ordentligt, stötta mer än tillräckligt och ta korta sträckor. det har fungerat för mig iallafall... men notera att jag är glad amatör på området och absolut ingen expert!!

basmaterialkostnaden är egentligen väldigt liten, syllpapp 60m kostar typ 400 spänn. nytt syllvirke 1000 spänn...? sedan nya väggregelstumpar 1000 spänn till....? fast sedan tillkommer förstås en massa nytt gips, kostnad för nya badrum, spackel, målarfärg och en massa annat nytt som man kommer på när man "ändå håller på". :D

jag hade en firma hit som ville ha 240000 i renoveringskostnad där detta var inkluderat (!!) i två rum utöver total renovering (kakling etc etc) i 2 badrum och en tvättstuga. jag skulle dock stå för rivningen... så 200000 låter ganska dyrt jämförelsevis. men det kanske är ett skäligt pris ändå... tänk om firman gör fel och hela huset rasar...då måste de kanske ta lite extra för att sponsra sin egna å-skit-också-huset-rasade-fond om inget försäkringsbolag tar kostnaden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.