Hej!

Vi har nyss blivit med fritidshus och är sugna på att försöka få upp värmen på ovanvåningen så man kan sova där under vintern. Huset har ”anor från 1600-talet” men har givetvis förändrats och fått tillbyggnader under årens lopp.

I och med att det är en gammalt hus undrar jag hur vi ska tänka kring uppvärmingen av övervåningen. Inomhusklimatet upplever vi som väldigt bra på nedervåningen dock så färdas inte värmen från kaminen i vardagsrummet speciellt långt, knappt ens ut till köket intill utan där eldar vi även i järnspisen. Finns en luftvärmepump installerad som vi egentligen bara har igång när vi inte vistas i stugan.

Här kommer några bilder på övervåningen och hur det ser ut i kattvinden där man kan se lite hur de isolerat tidigare.
Oorganiserat utrymme med nakna träbjälkar, brandsläckare, krokar för kläder och nedrivna väggpaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sliten vind, träbjälkar, isoleringsmaterial synligt, kablar, ombyggnad eller skada antyds, gammal byggnadsstruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träväggar, isolering, elledningar, skivmaterial, byggnadsdetaljer från inomhusmiljö och hörn där vägg möter tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min spontana tanke efter att ha surfat runt lite här på forumet är att byta ut den gamla mineralullen mot något som tillåter en diffusionsöppen lösning. Typ lin eller cellulosa med ångbroms.

Ventilationen har jag tänkt på en del och vad jag ser så finns det ingen ventil eller liknande här uppe och fönstren ser väldigt täta ut. Gissar att luften gått ut genom kattvinden.

Här är bilder på resten av övervåningen och hur de byggt in skorstenen tidigare. Man ser att det ligger plast mot plankorna och sen isolering.
Förfallen, orenoverat vindsvåningsrum med trägolv, skräp, brädor, takfönster och vit panelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstruktionsområde med isolering, rör och betongvägg; synlig värmeledning och trästöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad innertak och isolering, trasiga väggar och konstruktion, nersmutsat, renoveringsbehov, rör synliga, försummelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad är era råd?

Tack på förhand!
 
  • Gamla träbjälkar, isolering, kabel, tecken på fukt, troligen ett ouppvärmt vindutrymme eller källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vindsvåning med träväggar, isolering som hänger ner, kablar längs väggen, och spån på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har det suttit isolering innanför plasten?
Är taket isolerat på utsidan?

Om taket inte är isolerat på utsidan så sitter plasten på kalla sidan av isoleringen, vilket är extremt dåligt/fel.

Ligger det "modern" takpapp ovanpå takbrädorna?
Finns det luftspalt på ovansidan av takbrädorna?

Ventilation av övervåningen är ett måste att ordna också.

Skorstenen bör inte vara inbyggd. Särskilt inte när det är en riktig putsad gammal fin skorsten. :)
 
  • Gilla
Tai Pan och 1 till
  • Laddar…
Tja!

Väldigt bra frågor som jag inte vet svaren på än förutom att det suttit isolering innanför platsen ja. Ska se om jag kan komma åt någonstans på taket och kika. Även fasaden skulle jag behöva kika på känner jag. Sitter lockpanel ovanpå timret till exempel.

Hehe ja skorstenen ska definitivt fram och snyggas till!
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
T Tai Pan skrev:
Här kommer några bilder på övervåningen och hur det ser ut i kattvinden där man kan se lite hur de isolerat tidigare.


Min spontana tanke efter att ha surfat runt lite här på forumet är att byta ut den gamla mineralullen mot något som tillåter en diffusionsöppen lösning. Typ lin eller cellulosa med ångbroms.
De där gullfiberduttarna vid tak-vägg-mötet har väl ingen isolerande funktion, utan man har väl bara tryckt in det där det varit hål ut för att minska draget? Ska ni isolera taket så tar ni lämpligtvis bort det där så det blir en ventilerad spalt upp till nock.
 
  • Gilla
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Tack, ja jag har funderat på de där ett tag. Ska riva loss dem vid tillfälle och se hur det ser ut bakom.
 
Jag hade rivit allt "nytt" ned till timret och börjat om från början med en korrekt konstruktion. Som det är nu ser det ut att vara en blandning av fusk och ren felkonstruktion.
 
  • Gilla
mvh och 1 till
  • Laddar…
Microkatten
Det finns fukt/kondens bakom plasten till vänster om murstocken på bild fem. Den plasten skall bort. Håller med @useless och andra, rensa ut allt modernt ner till stomme, ta reda på hur konstruktionen ser ut och hitta därefter en lämplig lösning.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
A
Grattis till ert nya hus och nya hobby! 🙂

Kan bara hålla med vad @useless och @Microkatten skrev. Ta bort all modern isolering och plast det är bara en stor risk att ha det kvar.
Dessutom skulle jag ha tagit bort allt gips. Gipsskivor har ingenting i ett gammalt hus att göra, speciellt inte med anor som ert. Ersätt dessa väggar med råspont och träfiberskiva (om det är en innervägg) så får du en slät vägg att bygga vidare på (tapet/lerklining/pärlspont).
En enkel regel är att material som inte är gjorda av sten/tegel/glas, trä eller växtfibrer (t.ex lin eller hampa) bör man inte använda.
Spånskivorna hade jag också tagit bort, de fyller ingen funktion. Blir bättre att lägga ett riktigt trägolv istället. Ser mycket bättre ut och är oändligt mycket skönare att gå på.

Vad gäller isolering så finns träfiberskivor (tretex) i många olika tjocklekar, alt. olika varianter av cellulosa-ull eller får-ull som man kan använda. Kan dock vara svårt att få plats med tillräckligt mycket och fortfarande ha plats kvar för ett rum, får kompromissa lite. 🙂

Kan även vara bra att veta att gamla hus som detta aldrig kommer bli lika energieffektiva som nybyggda hus så försök inte tvinga det att vara något det inte är. De behöver extra värme som bara kommer ventileras bort, det är bara att vänja sig. Däremot går det att få äldre hus att bli skapligt energieffektiva även med traditionella material. I viss mån får man vänja sig med lite lägre temperatur, raggsockor och stickad kofta är lösningen och samtidigt otroligt sköna plagg.

Kan tipsa om böckerna som Göran Gudmundsson (Gysinge centrum för byggnadsvård) skrivit i detta ämne, ex. "Värmen i gamla hus" eller bibeln "Stora boken om byggnadsvård". Finns mycket kunskap där.
 
  • Gilla
Tai Pan och 1 till
  • Laddar…
Som sagt kallt är det i dessa timmerhus. Vårt är aldrig helt genomvarmt i samtliga rum, spelar ingen roll om kaminen eldas glödgad eller LLVP stå på 28. Kalla delar på vårt relativt lilla hus hittar vi jämt. Man lär sig sina temperaturzoner och var/när det blir raggsockor på. Grattis till huset, vårda det ömt, dessa hus håller länge vid rätt behandling.
 
  • Gilla
Tai Pan
  • Laddar…
Tack för svar! Uppskattas verkligen.

Kom på att jag har en bild på efter att vi rivit lite till. Ska tillbaka om några veckor och då planerar jag att kika lite på taket från utsidan och ytterväggarna etc.

Förfallen vindsvåning med trasiga väggar, utspridd bråte, exponerat isoleringsmaterial och synliga takbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


@ahman, Yes, nytt golv kommer läggas på hela övervåningen och all gips kommer ryka. Däremot är ju nedervåningen också renoverad så där finns nog lite av varje men ska tillägga att det känns mer fackmannamässigt gjort än vad det gjorde här på övervåningen. Förstår jag dig rätt att du skulle alltså rekomendera att isolera tretex generellt? Så länge det går att vistas på övervåningen på vintern utan att man fryser allt för mycket så är vi nöjda =) Ska bli ett par bunkbeds för barnen är det tänkt.

Ska kika på de där böckerna. Tack!
 
Treetex (Eller porös board av nåt annat fabrikat) är ingen höjdare att isolera med. Det blir mycket sågning och spill för att passa in allt mellan stockar och annat. Väldigt dyrt per kvadratmeter också om det ska vara så tjockt att det blir någon isolering att tala om...

Jag skulle ha sett till att det finns lite öppningar vid takfoten och nocken och satt dit någon lämplig skiva eller duk så man skapar en luftspalt. Sen reglat mellan fot och nock i lämplig tjocklek, isolerat mellan reglarna med träfiberskivor eller löst träfiberull och spänt en ångbroms på undersidan av reglarna för att hålla isoleringen på plats. Sen är det bara att spika upp nån panel och måla.
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.